SPA - Francorchamps v nedeljo, 2. septembra, letos nekaj trenutkov po 14. uri: v četrti vrsti stoji s svojim bolidom lotus Romain Grosjean. Noben drug dirkač nima navade začeti prve runde tako agresivno kot ta Francoz. Ko ugasne luč na semaforju, pritisne na plin. Do prvega ovinka je samo 250 metrov, vendar je kljub temu njegov bolid pospešil do tam na skoraj 200 kilometrov na uro. Grosjean je švignil v majhno luknjo med vozniki, se pri tem dotaknil mclarna Lewisa Hamiltona in izgubil nadzor nad dirkalnikom. Tega je dvignilo, letel je po zraku, z zadnjim kolesom le meter proč od glave Fernanda Alonsa v ferrariju.
Sledilo je čakanje. Televizija sprva ni pokazala počasnega posnetka nesreče, ker še niso vedeli, kako je glavni igralec prestal to akrobacijo. Nekateri so govorili, da bi bil Španca Alonsa skoraj obglavil. Končno je ta le zlezel brez tuje pomoči iz pilotske kabine in se pritoževal nad bolečinami v hrbtu, se je pa po eni noči že spet počutil sposobnega dirkati v Monzi. Grosjean je tam manjkal, ker ga je FIA kaznovala s prepovedjo nastopanja na eni dirki. Takšne kazni zaradi nevarnega vedenja na progi formule 1 niso določili od leta 1994.
Sreča ali naključje? Celo v formuli 1, kjer ekipe analizirajo vse do najmanjših podrobnosti (to storijo specialisti), je velikokrat odvisno življenje od obeh akterjev. Zato ostaja predvsem eno vprašanje: kako bi lahko bolje zaščitili glave dirkačev? Vedno znova je prihajalo do hudih, tudi smrtnih nesreč. Tema varnost je tako spet postala predmet pogovorov, prepirov in predlogov.
Najpogosteje kot bodočo zaščito glav dirkačev spet omenjajo pilotsko kabino. Dvakratni svetovni prvak Sebastian Vettel, 25: "Mislim, da smo videli, kako hitro se lahko zgodi nekaj hudega in kako je bil Fernando Alonso blizu nesreči. Nisem velik privrženec kupole nad pilotsko kabino, zdi pa se mi, da bo v prihodnosti nujna."
Tudi šampion Michael Schumacher, 43, se odločno zavzema za zaprto pilotsko kabino: "To mora biti prihodnost. Kako naj bi bila videti, je manj pomembno. Izbrali naj bi obliko, ki bo najbolj zanesljiva. Sunkov in trčenj bo še veliko in treba je zagotoviti še več varnosti."
Bodo torej dirkalniki formule 1 že kmalu imeli kupole iz pleksi stekla? FIA je že pred poldrugim letom naložila nalogo posebni komisiji. Paddy Lowe, tehnični direktor McLarna: "Testirali smo že različne možnosti za zaščito glav dirkačev pred naokoli letečimi deli ali kot nazadnje na SPA celo pred letečimi dirkalniki. Seveda so zaprte pilotske kabine ena od možnosti. Toda k formuli 1 sodi povsem enostavno odprta kabina. Poiskati moramo druge rešitve."
Priznan tehnični specialist našteva slabe strani zaprte kabine: "Kaj se bo zgodilo, če se avto postavi na glavo? Kaj storiti, če se kupola zatakne in jo je nemogoče v trenutku odpreti? Kaj se bo zgodilo v primeru požara? Kako se bo potem lahko osvobodil voznik?"
Tudi pri dežju, umazaniji zaradi olja ali pa pri veliki vročini se pojavijo težave. Vozniki bi potem potrebovali klimatsko napravo. Vettel pravi: "Zdi se mi, da to ne bi bilo videti lepo. Smiselno se tudi ne prilega formuli 1."
Tudi šef Red Bulla, Christian Horner, ni privrženec rešitve s pomočjo kupole. "Predvsem zdaj ne ukrepajmo brezglavo in pomislimo na dve stvari. Prvič, da so bili dirkalniki formule 1 vedno odprti, in drugič, da so v SPA glede varnosti zelo dobro opravili nalogo."
Christian Danner, specialist nemške televizije RTL za dirke formule 1: "Svarim pred paniko. Nikoli ne bo mogoče zapolniti vseh varnostnih tveganj. Absolutna varnost je teoretični pojem. Tveganja, ki jih imamo z aktualnimi dirkalniki, so še opravičljiva." Drugi spet poudarjajo, da bi bila uvedba steklenih kupol nekaj takega, kot če bi motornim kolesom dali štiri kolesa, da bi se izognili nesrečam. Potem to ne bi bilo več motorno kolo, temveč avto. Formula 1 mora ostati formula 1.
Dirkači bi bili potem še bolj izolirani in oddaljeni od svojih navijačev, saj ti že zdaj vidijo od njih le čelado v pilotski kabini. Navijač potem pod stekleno kupolo sploh ne bi več videl nobenih čustev. Dvakratni prvak Vettel pa pravi: "Če bi imel možnost presojati v trenutku, ko ti prileti nad glavo dirkalnik, bi bil najbrž vsak dirkač za zaprto kabino. Bržkone ne bo več dolgo, ko bomo to tudi imeli."
Tudi Jenson Button pravi: "Mislim, da bo vsak dirkač najprej rekel, da je kupola nad dirkalnikom videti grda. Toda če analiziramo nesreče zadnjih dveh, treh let, potem sem prepričan, da bomo v prihodnje imeli nad seboj nekakšno konstrukcijo."
To bi bila morda lahko potem tudi povišana stranska zaščita pilotske kabine. (cc)