Pljuni istini u oči 1975

Skupina Buldožer je leta 1975 posnela za takratni jugoslovanski trg več kot prelomno ploščo. Ovitek v obliki parodičnega časopisa, vinilka zgolj s petimi skladbami (ali bolje temami), polna črnega humorja in cinizma. Plošča se je izjemno prodajala, čeprav je niso želeli ponatisniti. Še več, v začetku so Buldožer prepovedovali praktično po vseh republikah. Sčasoma so postale oblasti liberalnejše, Buldožer z odhodom Marka Breclja iz skupine pa manj ciničen.

Cocktail 1974

Še preden je srečal Borisa Beleta in ustanovil Buldožer, je bil Marko Brecelj kantavtor, ki je ob pomoči skladatelja Bojana Adamiča in RTV-orkestra posnel eno najboljših kantavtorskih ali če hočete, šansonjerskih plošč. Brecljev specifičen počen vokal, na zvoke godal in pihal, je prispeval množico evergreenov: Hiškar Rogač, Alojz Valček, Požar v Rdečem baru… Sicer pa ciničen črni humor in le kanček ljubezenskih tematik.

Dolgcajt 1980

Čeprav so Pankrti začeli nastopati že leta 1977, so na prvo veliko ploščo čakali kar dolgo in ni težko ugotoviti, zakaj. Oblasti seveda niso želele poslušati pankovskih besedil o svojem obratovanju. A zgodba se je nezadržno bližala koncu in o tem je prepeval Pero Lovšin. Pravijo, da gre za mešanico Sex Pistols in Rolling Stones, nekateri vidijo vplive The Clash. Med legende pa so šle skladbe Metka, Sedemnajst, Jaz sem na liniji…

Odpotovanja 1973

Tomaž Pengov je menda prvo neodvisno jugoslovansko ploščo, ki je sicer izšla kar pri Škucu, posnel z banalno malo denarja. Lirična besedila, ob komaj slišnem ubiranju lutnje, so bila posneta delno v njegovi kopalnici, v večini pa v borno opremljenem studiu Radia Študent. Lahko rečemo, da svojega pionirskega dela ni nikoli zares unovčil, po drugi strani pa se vsaj "šumijevska generacija" še vedno spomni Danaje in V nasmehu nekega dneva.

Opus Dei 1987

Revirski pop totalitaristični umetniki so nastali leta 1980, kar seveda pomeni, da so bili Laibach ob izidu plošče že resen, velik ansambel. Imeli so pogodbo s pomembno angleško založbo Mute, ki je podpisovala samo z velikimi ali perspektivnimi izvajalci, in imeli so razprodane turneje po vsem svetu. Jasno, s plošče Opus Dei je tudi njihova največja uspešnica Life is Life, ki ima tudi nemško različico Leben heißt Leben.

Nord 2001

Drugi studijski album Siddharte naj bi prodali v nakladi 30.000 izvodov, kar je za današnje čase itak nepredstavljivo, pred desetletjem pa so bili Siddharta popoln bum tako med najstniško kot med rokersko publiko. Naši ocenjevalci so stvari postavili visoko, čeprav se jih nekaj raje odloča za prvi album Id. Na plošči Nord najdete same velike uspešnice, predvsem pa Samo edini, Klinik, B mashina in Platina.

Štorije in baldorije 1992

Prva plošča goriškega umetnika Iztoka Mlakarja. Močan vokal in goriško narečje, nekaj kitare za ritem, v ozadju pa skoraj sramežljiva harmonika. Mlakar je posnel še nekaj podobnih plošč, v katerih skozi pripovedi iz gostiln ustvarja lokalne zgodbe, ki zanimajo vso deželo. Praktično vse skladbe so po dvajsetih letih že ponarodele, s čimer se težko pohvalijo drugi avtorji: Vandima, Republika Palma de coco, Karlo Špacapan, Pubi, usedma se…

Ikebana 1981

Lačni Franz, na čelu z Zoranom Predinom, so šli skozi različne čase svojega ustvarjanja, a v ušesih je najbolj ostala prva velika plošča. Franzi so na valovih new wave glasbe našli svoj slog, ki jih je katapultiral ne samo na slovenske, ampak na vse jugoslovanske odre. Veljali so za tehnično neoporečne, za izjemne glasbenike, Predinu pa so tekla besedila. Z Ikebano so zasloveli Praslovan, Stari vojak, Bitles, Bog nima telefona…

Državni ljubimci 1982

V prvi deseterici lestvice albumov revije Rolling Stone je kar šest plošč skupine The Beatles, zato ni čudno, da so tudi pri nas, in sicer z dvema albuma, napadli Pankrti. Državni ljubimci je tudi kronološko drugi album skupine. Velja za bolj zrelega, manj klasično pankovskega, predvsem pa v besedilih veliko bolj "resno razpravlja z oblastjo": Za železno zaveso, Junaki drucga razreda, Punca ne še umret, Leta sredinskih odklonov…

Lepo je… 1982

Ena najpomembnejših kompilacij slovenskih pank bendov druge in tretje generacije, ki v takratnem političnem trenutku (še) niso imeli možnosti za samostojne plošče, bodisi zaradi preskromnega števila komadov bodisi zaradi preostrih besedil. Lublanski psi, Indust bag, Šund, Kuzle in Buldogi vsak s svojimi skladbami rišejo takrat aktualne zgodbe: Dobro jutro mama, Vahid, Gadavič, Drhal, ti si stroj…