Hughsova je na vprašanje, kaj lahko Slovenija na tem področju naredi za bolj učinkovit trg dela, odgovorila, da je najbolj pomembno imeti predsednika vlade, ki je zainteresiran za karierno orientacijo in se zaveda, kako ta lahko pripomore k bolj učinkovitemu trgu dela. Drugi ključ je v povezovanju izvajalcev izobraževanj, tretji pa beleženje odzivov ljudi z ulice - ali prejemajo pravo mero spodbude, informacij, potrebnih za odločitev pri izobraževanju, kvalifikacijah, ki jih imajo ... "Če bi bilo to izpolnjeno, potem bi imeli več ljudi, ki bi se odločali za 'prave' smeri študija in bi tudi prišli do pravih delovnih mest. Seveda pa se morajo pri tem vključevati tudi delodajalci in odpirati nova delovna mesta," pravi Hughsova, ki je pri oblikovanju politike karierne orientacije sodelovala že z vrsto evropskih vlad.

Angleška strokovnjakinja tudi poudarja, da morajo imeti podjetja več mentorjev, šampionov, ki navdihujejo mlade. "Če pogledamo gospodarstvo na splošno, moramo mladim dati upanje, da so službe, da se splača izobraževati, ker s tem dobiš več znanj, veščin in kompetenc ter posledično dosežeš višji standard. Če nimamo mentorjev, potem vse prepuščamo naključju," pravi sogovornica in poziva delodajalce, saj so prav oni tisti, ki lahko tej in prihodnji generaciji, seveda v sodelovanju z javnimi institucijami, vlijejo upanje, da bo v njihovi državi na dolgi rok bolje živeti.

Otroci poklice selekcionirajo pri dvanajstih letih

Pri ustvarjanju prihodnosti mladih imajo seveda pomembno vlogo tudi izobraževalne ustanove in starši. Strokovne raziskave namreč pravijo, da otroci začnejo izločati nekatere poklice (na primer na poklice za deklice in poklice za dečke) že pri dvanajstih, trinajstih letih, zato jih je pomembno že zgodaj naučiti odločanja in jim pri tem ponuditi dovolj informacij.

"Nekateri učitelji mislijo, da se v šolah ne pogovarja o karieri, ker so otroci za to še premladi, a je pomembno, da že kot šolarji poznajo in razumejo talente, ki jih imajo in ki jim dvigujejo samozavest, ter to upoštevajo pri odločitvi o nadaljnjem izobraževanju. Če to prelagamo do zadnjega trenutka, ponovno vse skupaj prepustimo naključju, to pa je lahko zelo drago," pravi Hughsova.

In kakšna je naloga staršev? Razumeti morajo, da se je od takrat, ko so bili oni mladi, ko so se oni odločali o svoji karieri, svet spremenil. Razumeti morajo, da se je spremenil tudi trg dela, da pred 20 in 35 leti nismo potrebovali toliko začasnih delavcev, poudarja Hughsova. "Staršem moramo pomagati razumeti, da ne bo konec sveta, če njihov otrok ne bo šel na fakulteto, če ne bo postal zdravnik. Zdravnik lahko postaneš po zelo različnih poteh. Kanada in Velika Britanija denimo že razvijata orodja za spletno svetovanje staršem, kako usmerjati otroka."

Delodajalci se morajo zavedati talentov zaposlenih

Eden izmed ključnih vidikov vseživljenjske karierne orientacije je tudi izobraževanje in usposabljanje odraslih, zaposlenih v podjetjih, ki pa so prepogosto prepričani, da so za učenje prestari in da jim pridobljeno znanje ne bo dosti koristilo. Na vprašanje, kako odrasle spodbuditi k nadgrajevanju znanj in veščin, Hughsova odgovarja, da so prvi pogoj dobre informacije, kam se sploh lahko obrnejo za nadgrajevanje znanj. Potrebujejo dober nasvet, kam iti, kje so kakovostne storitve, pravi sogovornica in dodaja, da potrebujejo tudi odziv.

Delodajalci morajo tako po njenem mnenju zaposlene prepričati, da je izobraževanje dobrodošlo na vseh delovnih mestih, hkrati pa se morajo zavedati, da je talente treba negovati, jih razvijati ter jih podpirati pri usposabljanju. Vse to se jim bo kasneje obrestovalo pri tekmovanju s konkurenco, dodaja Deirdre Hughes, ki v prihodnje pričakuje okrevanje trga dela, a le z usposobljenimi kadri na pravih delovnih mestih.

"Ljudje se morajo tudi sprijazniti, da je treba biti veliko bolj fleksibilen kot kdaj koli prej. Veliko jih ne razume, da delati za nizko plačilo ni slabo, slabo je, če obtičiš na takem mestu, in to tako zate kot za gospodarstvo. Včasih moraš vzeti slabo plačano delo, a karierna orientacija ti pomaga nadgraditi veščine in s tem pripomore k napredovanju na delovnem mestu," je prepričana Hughsova.