Manj klasike kot prejšnja leta
Ena od njih je, da se je na tokratnem programu slovenskih teatrov znašlo relativno malo klasičnih dramskih besedil, ki jih uvrščamo v tako imenovani "železni repertoar" - Shakespeara se bodo lotili le v dveh gledališčih, antične dramatike skorajda ni zaslediti; več je tako novejših oziroma manj znanih besedil, razmeroma majhen delež celote gledaliških sporedov pa tokrat odpade na slovensko dramatiko, sploh tisto starejšega datuma; po daljšem času tako v nobenem od gledališč ni zaslediti katere od Cankarjevih dram, ki so bile sicer v minulih sezonah precej pogosto uprizarjane. Zaznati je mogoče še neki drug vsebinski premik: če so se gledališča v zadnjih letih tudi z repertoarnimi izbirami poskušala intenzivneje soočati z družbenimi pomanjkljivostmi, so se letos - glede na čase morda presenetljivo - večinoma usmerile v raziskovanje intimizma. Od te drže še najbolj odstopata Prešernovo gledališče Kranj in SNG Drama Ljubljana, prav slednja pa je presenetila z delnim odmikom od svoje ustaljene programske forme, saj se je vsebinsko oprijela revolucionarno nabitega ruskega avantgardizma.
Ob nekaterih svežih repertoarnih potezah pa je manj presenečenj pri izbiri režiserjev, katerih imena so v nekaterih hišah že bolj ali manj stalnica. Največ dela bodo imeli Diego de Brea, ki bo v slovenskih gledališčih režiral kar štirikrat, tri predstave pa bodo režirali Ivica Buljan, Oliver Frljić, ki so ga vodje slovenskih teatrov očitno vzljubili, Ivana Djilas in Mateja Koležnik. Seveda je razumljivo, da so nekateri ustvarjalci bolj "trendovski", a vendarle bi bilo zanimivo slišati več "kričanja" (naj)mlajše generacije režiserjev. Zato na primer pritrdilno pokimamo ob angažmaju mlade režiserke Zale Sajko, sveže iz akademije; predstava, ki jo bo režirala, Ubij me nežno, pa tudi ni edina letos, ki ne izhaja iz tradicionalne dramske forme, saj bodo še nekatere nastale po nedramskih predlogah.
Na(j)prej k intimnosti
V intimistične motive so se najbolj deklarativno usmerili v Mestnem gledališču ljubljanskem in Slovenskem mladinskem gledališču. Repertoar prvega bodo tako prepletale teme "osebne svobode, intimne odgovornosti in ljubezni", ki bodo nedvomno prisotne tudi v uvodni premieri sezone, drami Frankenstein po motivih istoimenskega romana Mary Shelley (priredba Žanina Mirčevska, režija Eduard Miler), sicer pa bodo poleg še ene drame, Črna žival žalost nemške avtorice Anje Hilling, oder Mestnega gledališča ljubljanskega naselile komedije. Intimnost se bo torej ponujala skozi očala humorja ali nas le žgečkljivo opogumljala, naj realnost pustimo pred vrati dvorane.
Ustvarjalce Slovenskega mladinskega gledališča bo zanimala mistika intimnosti, ki jo bodo poskušali izzivati in razkrivati tam, kjer je morda še nedotaknjena - za začetek v predstavi Smrt kadi moje cigarete, kjer bo premierno izvedena uglasbena poezija Charlesa Bukowskega, ljubitelja seksa, kurb, alkohola in konjskih dirk. Podobe intimnosti v ljubezni bosta razkrivali še dve predstavi, Klistirajmo Srčka!, v kateri se bo Oliver Frljić z igralci lotil "raziskave fenomena Feydeaujevih komedijskih strojev", in Nedolžni; zadnje delo filmskega velikana Luchina Viscontija, ki je nastalo po romanu Gabrieleja d'Annunzia, bo na oder postavil Diego de Brea.
Nazaj k avantgardam
V Slovenskem narodnem gledališču Drama Ljubljana so se to sezono obrnili k ruski avantgardi in futurizmu, nekaj prostora na odru pa bo ostalo še za Shakespeara (Hamlet), Čehova (Tri sestre), Brechta (Mati)... Ponudili bodo svoj pogled na vprašanja možnosti utopičnega upanja v revolucijo in pozitivne spremembe; tako bo že prva uprizoritev sezone Zang Tumb Tuuum, katere podlaga bodo futuristična besedila, raziskovala "možnost umetnosti kot družbene akcije v svetu tukaj in zdaj"; režira Vito Taufer. Med predstavami, ki posegajo po avantgardi, velja omeniti še Misterij buffo Vladimirja Majakovskega, ki ga bo na oder postavil Aleksandar Popovski, na malem odru pa bo Oliver Frljić režiral Božič pri Ivanovih vodilnega predstavnika ruskega absurdizma Aleksandra Vvedenskega.
Ob ruskih avtorjih - adaptacijo romana Mojster in Margareta Mihaila Bulgakova bodo denimo igrali v Drami SNG Maribor v režiji Janusza Kice - se bo mogoče v ljubljanski Drami prek dveh krstnih uprizoritev podrobneje spoznati še s poljsko dramatiko, saj bo Ivana Djilas režirala besedilo mlade poljske avtorice Dorote Maslowske Pri nas je vse v redu, Jernej Lorenci pa bo postavil Ponorelo lokomotivo Stanislawa Ignacyja Witkiewicza, klasika 20. stoletja in enega kompleksnejših avtorjev poljske in svetovne avantgarde.
Malo slovenskih dram, več avtorskih projektov
Kot že rečeno, ponuja letošnja gledališka sezona le peščico uprizoritev slovenskih dramatikov. Ob lanskoletnem Grumovem nagrajencu Matjažu Zupančiču, ki bo svojo dramo Shocking shopping režiral v Slovenskem ljudskem gledališču Celje, bo v Drami SNG Maribor na ogled najstniška komedija Totalka v moji glavi avtoric Tamare Matevc in Maje Borin, v Kranju bodo pripravili kabaretno predstavo o burnem življenju Marlene Dietrich Nebojše Pop - Tasića, v Mestnemu gledališču ljubljanskem pa že omenjeno uprizoritev Ubij me nežno po motivih scenarija Frančka Rudolfa v priredbi Simone Semenič. Še dva slovenska avtorja, Nejc Valenti in Miha Nemec, se bosta predstavila s krstno uprizoritvijo prirejene Jurčičeve zgodbe Rokovnjači v koprodukciji SNG Nova Gorica in Prešernovega gledališča Kranj. Edino slovensko besedilo na letošnjem programu ljubljanske Drame, katerega uprizoritev (v režiji Diega de Bree) nastaja v koprodukciji z Dramo SNG Maribor in EPK Maribor 2012, bo Jančarjev Veliki briljantni valček, ki bo pod drobnogled postavil vprašanje, kako se represija socializma sploh razlikuje od nasilja globalističnega neoliberalizma.
Če so že domača dramska besedila tokrat nekoliko redkejša na repertoarjih, pa jih delno nadomešča prisotnost izvirnih avtorskih projektov. Vito Taufer se bo z avtorskim projektom Igra na srečo v Slovenskem mladinskem gledališču ukvarjal s pojavom "instant" sreče, ki je postala produkt priročnikov, delavnic in različnih psevdoznanosti; vojvodinski režiser Andras Urban bo v isti hiši podpisal projekt Ljubezen - violentia, Nataša Matjašec Rošker bo v Drami SNG Maribor pripravila Do tu sega gozd, še en avtorski projekt pa se obeta v Kranju - Oliver Frljić mu je nadel pomenljiv naslov Poraz.