Apetiti eksponentno narasli

Računsko sodišče UIKS očita neustrezno načrtovanje ocene potrebnih finančnih sredstev, ki so zaradi povečanja načrtovanih kapacitet s 6,1 milijona evrov poskočila na 86,7 milijona. Hkrati je uprava večkrat spremenila projektno nalogo, s čimer so zgolj sredstva za pripravo projektne dokumentacije poskočila za 107 odstotkov, na dobrih 1,5 milijona evra. Neustrezno ravnanje uprave računsko sodišče utemeljuje tudi z dejstvom, da se je gradnja dveh novih objektov na Dobu zaradi sprememb lastnosti projekta in težav s projektno dokumentacijo namesto v enem letu, kot je bilo določeno v pogodbi, končala šele po 25 mesecih.

Ker zasedenost slovenskih zaporov že od leta 2005 konstantno presega sto odstotkov, računsko sodišče opozarja, da uprava za izvrševanje kazenskih sankcij in pravosodno ministrstvo v vseh teh letih nista bila uspešna pri reševanju prostorske stiske v zaporih. Tudi zato, ker jima ni uspelo doseči zastavljenih ciljev pri izvajanju investicij, saj jima je uspelo izpeljati - pa še to ne idealno - le projekt na Dobu, drugi načrtovani projekti pa se niso niti začeli izvajati. Sodišče, ki bdi nad porabo javnega denarja, je v revizijskem poročilu deloma tudi pohvalilo upravo in ministrstvo z oceno, da je uprava uspešno blažila posledice prezasedenosti zaporov, kolikor je pač v njeni pristojnosti. Ministrstvo pa je bilo uspešno pri zagotavljanju pravnih podlag, ki so širile nabor ukrepov za zmanjševanje prezasedenosti.

Priporočajo tudi možnost začasne prekinitve prestajanja kazni

A rezerv je kljub temu še veliko. Računsko sodišče ministrstvu za pravosodje in javno upravo ter upravi za izvrševanje kazenskih sankcij priporoča kup možnosti, s katerimi bi lahko že s sedanjo infrastrukturo poskusili odpraviti prezasedenost za rešetkami.

Navodila niso neposredna, temveč le v obliki priporočil, med njimi pa so tudi pobude za spremembo zakonodaje. Ker zapori gostijo tudi veliko pripornikov, se ponuja razmislek o spremembi zakonodaje, ki bi omogočila alternativne oblike pripora, poleg klasičnega hišnega pripora še denimo hišni pripor z elektronsko napravo za nadzor gibanja. Računsko sodišče kot eno izmed možnosti ponuja tudi spodbujanje sprememb izrečenih zapornih kazni v delo v splošno korist ali hišni zapor. S prenatrpanostjo za zapahi bi se lahko borili tudi z zakonodajo, ki bi sodiščem omogočala, da obsojencem z njihovo privolitvijo za določen čas odloži prestajanje kazni. Pri tem bi seveda morali paziti, da ne bi prihajalo do zastaranja izvršitve kazni. Na računskem sodišču predlagajo celo proučitev možnosti, da bi nekateri obsojenci prestajanje kazni zaradi prezasedenosti zaporov za krajši čas prekinili in se nato vrnili za rešetke.