Da se knjigarniškim mogotcem ne tresejo kolena samo tam daleč za devetimi morji in devetimi gorami v Združenih državah Amerike, nas je pred mesecem dni opozorila novica, ki so jo prenesli britanski mediji, in sicer, da je Waterstones, britanski knjigarniški velikan, podpisal faustovski dogovor s prvim med spletnimi trgovci, Amazonom.

Amazonovo gospostvo

Direktor knjigarniške verige Waterstones James Daunt, ki je pred enim letom še trdil, da je Amazon "neusmiljen zaslužkarski hudič", in bodo zato v Waterstonesu ponudil lastni bralnik e-knjig, bo namreč od jeseni na svojih policah ponujal Amazonov bralnik kindle, v knjigarnah pa bo omogočil tudi dostop do spleta in neposredno nakupovanje v Amazonovi e-knjigarni. Če jih ne moreš premagati, se jim pridruži, je Dauntovo geslo, s katerim, kot trdi, poskuša ohraniti svoje knjigarne kot prostor druženja in javnega srečevanja s knjigo, četudi tako, da bo spletnemu gigantu plačal dajatve.

Velika večina knjigotržcev besno krivi ravno Amazon za neugodno stanje, v katerem so se znašli. Ena izmed zloglasnih poslovnih strategij, s katerimi naj bi jih spletni trgovec pahnil v propad, je drastično nižanje cen in pristajanje na kratkoročno izgubo, s katero dolgoročno pridobi bralce. A tovrstni ukrepi niso nič novega, saj so se jih posluževale tudi sedaj ogrožene knjigarniške verige. Veliko bolj zanimive in nevarne so nekatere nove poslovne strategije, s katerimi se Amazon poskuša izogniti založnikom in postati edini posrednik med avtorjem in bralcem. Pri tem lahko opazimo dve zanimivosti, in sicer, da so nove strategije močno vezane na elektronsko knjigo ter da resno spreminjajo do sedaj uveljavljene modele pisanja, izdajanja in trženja knjig.

Že od leta 2007, ko so predstavili kindle, na Amazonu ponujajo možnost neposrednega objavljanja knjig v elektronski različici, in to brez založnika in urednika. Čeprav to možnost izrabljajo večinoma neznani avtorji, je projekt beležil tudi nekaj vidnih uspehov, kot je mlada avtorica Amanda Hocking, ki je svoje "paranormalne" ljubezenske romane prodala v več kot milijon izvodov. Velja omeniti tudi to, da je Hockingova vseeno začela objavljati svoja dela pri založnikih tiskanih knjig, saj se zaveda, da kljub vzponu e-knjige največ bralcev še vedno daje prednost branju na papirju. Pred dobrim letom so zato v Amazonu začeli še sami izdajati "papirnate" zbirke žanrskega branja, od "ljubičev" do znanstvene fantastike in fantazije, kar je ameriške knjigarnarje in založnike dobesedno pognalo v zrak, saj tam ni navade, da bi se eno podjetje ukvarjalo z obema dejavnostma. V primeru tako velikega podjetja, kot je Amazon, je možnost monopola nad dvema panogama - in nadzora, ki iz tega izhaja - toliko bolj srhljiva.

Brez urednika, brez založnika

Najbolj skrb zbujajoč Amazonov program pa je - po mnenju ameriškega urednika in literarnega agenta Steva Wassermana - tako imenovani Kindle single, s katerim vabijo že uveljavljene pisatelje, naj brez posrednika, a pod nadzorom Amazonovega urednika, objavijo in prodajo svoje zgodbe in eseje v elektronski različici. Ti sicer morajo biti daljši od časopisnega formata, a krajši od knjige (do 30.000 besed), ponujajo jih po nizki ceni 2,99 dolarja. Avtorji so povabljeni k delu brez vnaprejšnjega plačila, a zato z 70 odstotki zaslužka od prodaje. Dodaten bonus za avtorja je še možnost transparentne prodaje oziroma neposrednega uvida v podatke o številu prodanih del, kar omogoča le redko kateri "klasični" založnik. Med pisatelji, ki so se zagreli za Kindle single, so tudi uveljavljena imena, ki objavljajo v časopisih, kot so The New Yorker ali Vanity fair, opozarja Wasserman, kar gotovo govori o tem, da smo v trenutku prestrukturiranja uveljavljenih modelov pisanja, objavljanja in prodajanja knjig. Naj kot dodatno zanimivost omenimo, da je Amazon aprila objavil, da trenutno ponuja 130.000 e-knjig, ki ne obstajajo tudi v tiskani različici. Med stotimi najbolj prodajanimi knjigami na Amazonu je šestnajst takšnih, ki jih lahko preberete samo v elektronski različici na bralniku Kindle in kupite samo v Amazonovi spletni knjigarni. Če pa ste še "premium" uporabnik, vam za nekatere knjige, ki jih izda Amazon, sploh ni treba plačati. Amazon je pripravljen narediti veliko, da bralca veže ekskluzivno nase.

Novi založniški in knjigotrški modeli, ki sta jih pogojevala nastanek e-knjige in Amazonovo gospostvo, se že formirajo in vprašanje časa je, kdaj se bomo nanj odzvali v Sloveniji in na kakšen način bomo prišli do ponudbe e-knjig v slovenščini. V Sloveniji lahko e-knjige kupujemo v mariborski Ruslici, ki večinoma ponuja klasike, in Študentski založbi, ki ponuja 200 naslovov iz svojega knjižnega programa, a le za uporabnike Applove trgovine istore. Svoj nastop na trgu e-knjig že nekaj časa napoveduje Mladinska knjiga, do konca leta naj bi zaživela tudi samostojna e-knjigarna Študentske založbe. Razvoj slovenske e-knjige je tako za zdaj odvisen od politike posameznih založb, glede na krhkost majhnega trga, kot je slovenski, pa si številni želijo tudi skupne politike in razmisleka na sistemski ravni. Lepe želje, ki se glede na to, v kakšnem stanju je Javna agencija za knjigo, ki je za tovrstne razmisleke zadolžena, za zdaj ne bodo uresničile.