Predsednik SD Igor Lukšič je včeraj napovedal, da stranka pri kampanji Boruta Pahorja finančno ne bo sodelovala, zaradi finančne krize pa bi lahko tudi v ostalih taborih pričakovali skromnejše kampanje. Pa je res tako? Spletni analitik Vuk Ćosić na to ne naseda.

"Mislim, da bodo vložki pri tej kampanji še vedno zelo visoki in da je govorjenje o velikem varčevanju v tem trenutku, ko večina prebivalstva komaj diha, zgolj nekaj priložnostnega," je prepričan Ćosić. Meni tudi, da se bodo našli mehanizmi in rezerve, in da bodo močne politične stranke in interesne skupine vseeno financirale močne kampanje. "Varčevalo se bo mogoče na nekaterih opaznejših, glamuroznejših stvareh,“ dodaja Ćosić.

Tudi Zver za povezovanje: Čas za enotnost ne le v besedah, ampak še v dejanjih

Že včeraj je lastnik agencije Nevro PR, ki se ukvarja s pripravo političnih kampanj, in nekdanji strateški svetovalec SD Sebastjan Jeretič v pogovoru za Dnevnik.si povedal, da manjši finančni vložki v politične kampanje prinašajo manjše možnosti za uspeh. Glede Lukšičeve napovedi o (ne)financiranju Pahorja pa je danes dodal, da se kampanje ponavadi pokrijejo preprosto z donacijami, stranka pa je samo posrednik, da ta denar pride na račun, namenjen kampanji. "Vemo, da je SD trenutno v hudi finančni situaciji in verjamem, da si tega sploh ne more privoščiti."

Jeretič sicer verjame obljubam, da bo letošnja kampanja skromna. "Po eni strani je res, da se skromnost kampanj na začetku vedno napoveduje. To je nekakšno večno sporočilo, ko se kampanje začnejo. Po drugi strani pa ima Slovenija tudi sicer skromne kampanje. Največji strošek je tukaj oglaševanje in mogoče nekateri 'mega' dogodki," razlaga Jeretič. Dopušča možnost, da bo "morda zaradi pritiska krize ta pompozni del še malce skromnejši kot sicer".

Po njegovem mnenju bodo ključne interesne kampanje: "Tu ne gre za stroške v samem denarju, temveč za točke. Če ima stranka tisoč aktivistov, je to vredno toliko in toliko. Nekdo, ki te mreže nima, bi pač moral plačati."

Bodo spletne kampanje agresivnejše?

Vuk Ćosić je prepričan, da tokratne spletne kampanje ne bodo nič obsežnejše ali inovativnejše kot pred petimi leti. "Spletni del kampanj vedno pomeni največ deset odstotkov celotnih kampanj, če sploh toliko. Morda bo spletu namenjen za kak odstotek višji del proračuna,“ razmišlja Ćosić. Poudarja pa, da je spletni del "smešen v primerjavi z zakupom televizijskega časa".

Sicer pri nobenem kandidatu ne napoveduje intrigantne spletne kampanje. Od prejšnjih lokalnih in parlamentarnih volitev ima namreč vtis, da sta v tej sferi prizorišče in stroka nekoliko zaspala. "Nekateri politiki recimo tvitajo in s tem dokazujejo, da v politični sferi dno ne obstaja. Nekatere stranke imajo močno umeščeno svoje korporativno spletno mesto v siceršnji komunikacijski splet, to je pozitivna oziroma interesantna stvar," razmišlja Ćosić.

Tu meri predvsem na SDS, ki "vešče usmerja pozornost volivcev in medijev na svoje spletno mesto." To pa je tudi vse, sporočila namreč po njegovem mnenju vseeno ostajajo pred-digitalna. "Sporočila političnih strank in kandidatov, sama interna logika politične tekme – vse to ostaja zelo tradicionalno, nemordernizirano,“ je kritičen Ćosić. Od spletnih kampanj glavnih treh kandidatov ne pričakuje, da bodo strukturirane, da bi vključevale volivce na resen vsebinski način.

"Je Zver resnično kandidat stranke SDS?"

Čeprav je izpostavil uporabo spleta stranke SDS, v tem ne vidi prednosti za Milana Zvera: "Ali je Zver resnično kandidat te stranke? On je zagotovo bolj kandidat SDS, kot je to bil Peterle pet let nazaj, to je res. Toda meni osebno ne deluje, da ga ta stranka močno podpira," je skeptičen Ćosić. Kot glavni par za drugi krog predsedniških volitev napoveduje spopad med Pahorjem in Türkom.

Ćosić Pahorju sicer pripisuje več možnosti, če se bo nadaljevalo "globalno vzdušje, ko javnosti postaja jasno, da je razklanost problem."

"Če pride do radikalnejše polarizacije, in v političnem značaju vladajoče koalicije ni, da bi umirjala igro, pa to res najmanj ustreza Pahorju," razmišlja Ćosić, ki tako pritrjuje mnenju, ki ga je že včeraj podal Sebastjan Jeretič.

Ćosić sicer meni, da volivci ne bodo kaznovali političnih ekstremizmov vladajočih strank. Ob tem pa opozarja, da je "za ljudi, ki vzpostavljajo politično klimo v tej družbi, ključno vprašanje, kako blizu roba državljanske vojne smeš pripeljati to nestabilno družbo, da bi tvoj kandidat zmagal?"

Predvolilna soočenja kot posebnost slovenskih kampanj

Jeretič je v nasprotju s Ćosićem prepričan, da se bo splet na račun cenejših kampanj veliko bolj uporabljal, meni pa, da bodo pomembno vlogo igrala tudi predvolilna soočenja. "Posebnost pri nas so pogosta in zelo gledana soočenja, na katerih kandidati določeno pozornost pritegnejo praktično zastonj," je povedal Jeretič. Ob tem je spomnil na minule predsedniške volitve v Srbiji, kjer so imeli prvo soočenje šele pred drugim krogom volitev.