Sedanja zakonodaja je stara le leto dni in učinkuje

Prvega julija lani uveljavljena zakonodaja je med drugim povišala kazni za prehitro vožnjo in vožnjo pod vplivom alkohola ali drog ter odklonitev preizkusa alkoholiziranosti. Možnost zasega motornega vozila pa je zakon razširil tako, da je zaseg možen že ob prvem hujšem prekršku, za katerega so predvidene najhujše kazni.

Hkrati je bila uvedena možnost izbrisa štirih kazenskih točk enkrat v treh letih pod pogojem prostovoljne udeležbe programa usposabljanja za varno vožnjo, zdravstvenega pregleda s svetovanjem ali rehabilitacijskega programa. Po Zajčevih besedah se je teh programov v prvih šestih mesecih izvajanja udeležilo okoli 1400 voznikov.

Število mrtvih skoraj polovico manjše

Zajc sicer ostalih natančnih podatkov o učinkih sedanje zakonodaje še nima. A kot je dejal, se je v enem letu število mrtvih zmanjšalo za okoli 40 ali 45 odstotkov, število hudo telesno poškodovanih za okoli 30 do 40 odstotkov, lažje telesno poškodovanih pa za 15 do 20 odstotkov.

Manjše število mrtvih in poškodovanih pomeni tudi najmanj 20 milijonov evrov prihranka zaradi manjših potreb po zdravstvenih storitvah ali nižjega števila bolniških dni, je še dejal Zajc, ki je poudaril, da je omenjena zakonodaja presegla pričakovanja.

Tudi podatki policije kažejo o izboljšanju stanja na področju prometne varnosti. Od prvega januarja do 28. junija so policisti našteli 45 smrtnih žrtev slovenskih cest, v lanskem primerljivem obdobju pa je bilo žrtev 70. Tudi sicer je podatek o 45 mrtvih na slovenskih cestah najnižji, ki ga je mogoče najti v policijski statistiki, objavljeni na njihovi spletni strani.

Ta kaže, da je v prvih šestih mesecih leta 2002 na slovenskih cestah umrlo 121 ljudi, isto številko so zabeležili tudi leta 2004. V letih 2003, 2005 in 2006 se je številka žrtev prometnih nesreč med januarjem in junijem gibala med 113 in 116, največ pa jih je bilo leta 2007, kar 133. Že naslednje leto se je znižala na 102, pod mejo stotih žrtev pa je padla leta 2009, ko je umrlo 90 ljudi. Predlani je bilo mrtvih v prvega pol leta 57.

Čeprav učinkuje, jo hočejo menjati

Upada tudi odstotek hudo telesno poškodovanih. Po začasnih podatkih policije, se je letos do 16. junija hudo poškodovalo 310 udeležencev prometnih nesreč, v prvih šestih mesecih lani pa 423. Za primerjavo - leta 2002 se je v obdobju med januarjem in junijem hudo telesno poškodovalo 834 ljudi.

Verjetno pa se nam kmalu obeta nova sprememba zakonodaje. Vlada je prejšnji teden v državni zbor po skrajšanem postopku poslala predlog novele zakona o varnosti cestnega prometa. Kot pojasnjujejo, je glavni razlog za pripravo novele v znižanju zagroženih glob za blažje prometne prekrške, kot tudi to, da so se pri izvajanju obstoječega zakona pokazale nekatere pomanjkljivosti.

Nižje globe za hitrostne prekrške

Največji poudarek sprememb zakona je na nižanju nekaterih glob za blažje prekrške, ki po navedbah ministrstva nimajo pomembnejšega vpliva na prometno varnost. Znižanje nekaterih glob se obeta tudi za pravne osebe, samostojne podjetnike posameznike in posameznike, ki samostojno opravljajo dejavnost.

Do predloga novele so se doslej kritično izrekli v SD, kjer ocenjujejo, da je zakon pripravljen na poenostavljen način, z njim pa bi se le spodbudilo bolj agresivno vožnjo. Tudi Robert Štaba iz Zavoda Varna pot je pred dnevi za STA ocenil, da predlagane spremembe v smislu zniževanja kazni zagotovo niso pozitiven signal udeležencem v prometu glede na to, da se zakonodaja spreminja v tako kratkem času.

Isti strokovnjaki, dve različni mnenji

Da bi lahko dali jasen in transparenten signal vsem, ki kršijo prometne predpise in s tem ogrožajo druge, mora biti sistem kaznovanja po njegovem mnenju zelo stabilen in dolgoročno naravnan. Pomisleke pa ima tudi glede tega, da so tokratne spremembe zakonodaje pripravili isti strokovnjaki, ki so pred tem v državnem zboru zagovarjali višje kazni.

Vladinega predloga novele Zajc ni želel komentirati. Kot je dejal, agencija pri pripravi sprememb ni sodelovala, zato ne pozna ne sistema ne ciljev in niti argumentov predloga. Na ministrstvu za infrastrukturo pa so sporočili, da bo minister Zvonko Černač pojasnila glede nove cestnoprometne zakonodaje posredoval na ponedeljkovi novinarski konferenci.

Poleg kazenskih točk tudi varne točke

Poslanska skupina SD je pred nekaj dnevi v zakonodajni postopek vložila svojo različico novele zakona o pravilih cestnega prometa. Bistvo novele je uvedba točk varne vožnje za voznike, ki v določenem obdobju ne storijo prekrška. Voznik bi lahko te točke uporabil, ko bi dobil kazenske točke in slednje tako brisal. Zajc s predlogom SD sicer ni seznanjen, je pa pojasnil, da mu ni znano, da bi kje poznali sistem nekih bonus točk za voznike.

Po njegovih besedah sistem nagrajevanja na področju cestnega prometa obstaja, vendar ne pri kaznih. Na Nizozemskem dobijo denimo podjetja za prevoze po uspešno prestanem tehničnem pregledu bonus točke.