Kljub temu samorazkritju ter nekaterim resnim knjižnim projektom, ki so med volilno kampanjo in po zmagi leta 2008 skušali opredeliti politično osebnost in značaj prvega ameriškega temnopoltega predsednika, Obama za Američane ostaja neznanka. Tudi pred leti najbolj ambiciozno zastavljena knjiga Most (The Bridge) Davida Remnicka je bolj kot vpogled v osebnost predsednika zgodba o Ameriki, ki se začne leta 1963 z bojem temnopoltega prebivalstva za volilne pravice v Selmi v Alabami, konča pa s prihodom Baracka Obame v Belo hišo. Dolga vrsta novejših knjižnih projektov, s katerimi skušajo avtorji predsednika pripeti na križ ali pa ga vkleniti v obstoječe stereotipe, so neučinkoviti in na volilce nimajo nikakršnega vpliva. Potrjujejo zgolj dejstvo, da politične evolucije predsednika, ki se je na političnem prizorišču pojavil kot novodobni prerok, v Ameriki ne razume nihče in da ga bo zato na letošnjih volitvah veliko težje prodati.
Stava na nove tehnologije
Mitt Romney, bivši guverner Massachusettsa in najpremožnejši predsedniški kandidat v ameriški politični zgodovini, je zelo suhoparna osebnost. Morda je pri Romneyju še najbolj zanimivo to, da je podoben Zeligu, junaku istoimenskega filma z Woodyjem Allenom v glavni vlogi. Tako kot Zelig Romney kalkulira in se skuša prilagoditi različnim situacijam s spreminjanjem politične barve. Njegov edini smoter je prevzeti oblast za vsako ceno, trdijo nasprotniki, ki niso daleč od resnice. V nasprotju z Obamo je Romney dolgočasen in dolgočasi, tako zelo, da mu celo njegovi pristaši očitajo, da je narejen iz plastike, da ne zna vneti volilcev.
Tokratne volitve so njegov drugi poskus, da bi se naselil v Beli hiši. Po letu 2008, ko je na republikanskih strankarskih volitvah izgubil proti Johnu McCainu, je še bolj zagrizel in pretekla štiri leta ni počel drugega kot to, da se je temeljito pripravljal za ponovni naskok. Toda kot zdaj kaže, ima Romney tokrat zaradi obledelosti tekmeca realne možnosti za uspeh. Čeprav je do volitev še skoraj pet mesecev, vse ankete javnega mnenja napovedujejo, da bo o izidu novembrskih volitev odločalo le nekaj odstotkov glasov. Romneyjeva finančna premoč in stagnacija gospodarstva sta zunanja dejavnika, ki bi lahko omogočila, da bo Bela hiša novembra ponovno pripadla republikancem.
Toda le v primeru, da bo spodletel veliki projekt, ki ga je za ponovno izvolitev predsednika Obame pripravil Jim Messina, menedžer letošnje Obamove volilne kampanje.
Triinštiridesetletni Messina je bil do januarja 2011 član predsednikovega kabineta. Nekoliko nezdravega videza (o njem kroži zgodba, da se je med volilno kampanjo 2008 en mesec prehranjeval z McDonaldsovimi hamburgerji) velja za neprekosljivega garača. Že dan po odstopu z odgovornega položaja v predsednikovem kabinetu je sedel na letalo in odletel v Kalifornijo, kjer se je mesec dni pogovarjal z izvršnimi direktorji in strategi korporacij, kot so Apple, Facebook, Google, Zynga, Microsoft in Dream Works. Preden je prevzel vlogo menedžerja kampanje za ponovno izvolitev predsednika, je zbiral nasvete o tem, kako volilcem ponovno prodati nepriljubljenega predsednika.
"Med prvo kampanjo ste v komuniciranju z volilci uporabljali zgolj dva kanala, splet in elektronsko pošto. Tokrat bo drugače," je Steve Jobs, ustanovitelj Appla, nekaj mesecev pred svojo smrtjo razlagal Messini. Jobs je opozarjal na nova socialna omrežja, kot sta twitter in tumblr, na generacijski razmah facebooka, youtuba in googla. Na dolgo je razlagal razsežnosti socialnih omrežij, ki so ustvarila popolnoma novo segmentacijo volilcev. Z Messino sta razglabljala o tehnikah uporabe vsebin, s katerimi je mogoče zanetiti in usmerjati različna socialna omrežja. Jobs je vztrajal, da se mora Obamova kampanja osredotočiti na mobilno tehnologijo. "Jobs je zelo natančno predvidel, kam bodo vodile stvari," je v polnem jeku volilne kampanje pred nekaj dnevi izjavil Messina.
Vloga nadzorne plošče
K oblikovanju nove volilne kampanje je veliko prispeval tudi režiser Steven Spielberg. Messino je poučil o metodah za pridobivanje pozornosti volilcev v odločilnih zadnjih tednih volilne kampanje. Posledica Spielbergovih nasvetov je romneyeconomics.com, spletno mesto, s katerim so v Chicagu testirali nasvete slovitega filmskega režiserja. Romneyjevo kariero v finančni družbi Bain Capital so v Chicagu upodobili v obliki filmske grozljivke.
Messina je za oblikovanje letošnje volilne kampanje porabil 18 mesecev. Vedel je, da kampanja za ponovno izvolitev zdajšnjega predsednika ne bo lahka. Mnogi Obamovi volilci so poniknili. Še več je razočaranih. Leta 2008 je Obama zmagal zaradi boljšega poznavanja in uporabe interneta ter s trikrat večjo vsoto denarja od tiste, s katero je razpolagal John McCain. Toda to je bilo zgolj ogrodje, s katerim so leta 2008 podprli svežino in navdušenje nad mladim, izredno artikuliranim temnopoltim predsedniškim kandidatom. Letošnja pričakovanja letijo dosti nižje. V Chicagu upajo, da bodo veliko manj briljantno podobo predsednika lahko nadomestili z iznajdljivo uporabo novih tehnologij ter z njimi premagali odločnega in finančno močnejšega nasprotnika.
Skrivno orožje je računalniško okolje, ki so so mu v Chicagu nadeli preprosto ime dashboard ali nadzorna plošča. Do njega imajo z aplikacijami za pametne telefone dostop osebje kampanje in prostovoljci na terenu. Tem ne bo treba več izgubljati časa in zvoniti na domovih že opredeljenih volilcev. Z informacijami, ki se v banko podatkov stekajo iz socialnih omrežij, bodo prostovoljci na terenu veliko bolj učinkoviti. V Chicagu računajo, da bodo majhne lokalne mreže prostovoljcev, ki jih koordinira en sam profesionalec z novo tehnologijo, pridobile do tisoč novih volilcev. In po navodilih iz Silicijeve doline v možganskem centru v Chicagu ni niti enega politika.
Center je urejen kot moderni newsroom, je brez zidov, za katerimi se rojevajo rivalstva, nasprotja, zavidanja in obrekovanja. Harper Reed, ki vodi in nadzira vse tehnološke operacije, s številnimi tetovažami deluje kot član skupine Metallica, trdijo poročila iz Chicaga. Reed je, preden se je pridružil kampanji, delal za Threadless.com, firmo, specializirano za prodajo majic preko spleta.
V Chicagu se ne ozirajo na rezultate raziskav javnega mnenja. Prav mar jim je, če osebje Bele hiše ali predsednikovi sodelavci izjavijo nekaj, kar bi potencialno lahko škodilo njihovemu kandidatu. "Tisto, kar nas zanima, je 45-letni neopredeljeni volilec v Toledu, v Ohiu. Pomembna sta vsebina lokalnih časopisov in oglaševanje v lokalnih medijih oziroma vse, kar se dogaja na lokalnem nivoju. Vso tehnologijo, denar in strategije menedžmenta uporabljamo za izdelavo sredstev, s katerimi je mogoče diskreditirati nasprotnika in mu odvzeti volilce," je v nekem pogovoru razkril Messina.
Obamova kampanja si je zadnja dva meseca prizadevala, da bi Romneyja označila kot kandidata starega in preživetega, kot enodimenzionalnega kandidata, ki predstavlja izključno belo prebivalstvo. Nasprotno pa so se v centru v Chicagu osredotočili na latinose (volilce španskega porekla), žensko populacijo, istospolne partnerje ter študente. Vsakemu od teh družbenih slojev so namenili politične pobude, ki so podprte z dejavnostjo predsednika.
Nemočni republikanci
Ob tako detajlno izdelani strategiji je Romneyjeva kampanja zaenkrat brez moči. "Republikanci imajo možnost za zmago zgolj v primeru, da se bodo odločili, da pogledajo preko ograje lastnega vrta. V nasprotnem primeru bodo tako kot pred štirimi leti izgubili volitve za nekaj odstotkov," je trenutno pasivnost republikanskega tabora ocenil John McLaughlin, merilec javnega mnenja, ki je v preteklosti delal za Jeba Busha in Arnolda Schwarzeneggerja.
Dosedanja volilna strategija, ki jo Romneyju pomaga oblikovati sloviti Carl Rove, s katerim je George W. Bush dvakrat zmagal na volitvah, temelji na prepričanju, da pot do zmage zagotavlja zgodba o neuspehu gospodarske politike predsednika Obame. Poleg tega se Romneyjeva kampanja naslanja zgolj na tradicionalne kanale političnega marketinga in svojega kandidata prodaja predvsem z množičnim oglašanjem v tradicionalnih medijih. V Chicagu so prepričani, da republikanci gledajo v napačno smer in Romneyjevemu taboru še naprej diktirajo ritem. Zadnja predsednikova pobuda, ki so jo zrežirali v Chicagu, je bil predsedniški ukaz o začasnem preklicu deportacije mladih ilegalnih špansko govorečih priseljencev, ki so se izobrazili ali pa so v ZDA služili vojsko. Pobuda predsednika je presenetila Romneyjevo organizacijo, ki je pripravljala taktiko, s katero se skuša približati populaciji latinosov, ki bodo eden ključnih elementov letošnjih volitev. In medtem ko Romney še lovi ravnotežje, Obamova kampanja pripravlja nove akcije, s katerimi bo spotaknila in še naprej begala tekmeca.