Ljubljana Danes se v Slovenski kinoteki začenja retrospektiva, naslovljena Pariz: mesto in film, ki sta jo zasnovala Francoski inštitut v Sloveniji in Slovenska kinoteka s podporo Francoskega inštituta (Pariz). Arnaud Contentin je ob retrospektivi zapisal, da se zdi razumljivo, da Pariz že več kot stoletje označujejo za pomembno mesto, če ne kar za prestolnico filma, in to že vse od 28. decembra 1895, ko sta izumitelja kinematografije, brata Lumiere, pripravila prvo plačljivo filmsko projekcijo v Parizu.

Po Contentinovih besedah Pariz in film drug drugemu vseskozi povečujeta veljavo. "Pariz je svetloba; podnevi z izvirnimi odsevi Sene na stavbah, ki jo obkrožajo; ponoči s tisoči neonskih luči s trgovin, barov in trgov, kamor se zgrinjajo ljudje. Pariz je kulisa, pa naj bo sneman v kader-sekvenci ali v vožnji: vertikalen pogled, pogled na Eifflov stolp, ki je bil ovekovečen v več kot enem filmu; horizont na vrhu stopnic na Montmartru v Nenavadni usodi Amélie Poulain (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001); sledenje na kolesih z motorjem po hodnikih podzemne železnice v filmu Diva (1981) Jean-Jacquesa Beineixa ali z avtomobili v Taksiju 2 (Taxi 2, 2000). René Clair postavi v filmu Pariz, ki spi (1923) dogajanje na Eifflov stolp; uporabi ga kot osebo in ne le kot kraj snemanja. V Cici v metroju (1960) je junak podzemno mesto z loputajočimi vrati ter prihodi in odhodi utrujenih potnikov. Prometni zamaški, ki jih v filmu Play Time (1967) postavi na sceno Jacques Tati v obliki avtomobilskega baleta, pa spominjajo na New York, še eno veliko filmsko mesto. Mesto in film sta drug v drugem dobila navdih in ustvarila nepozabne podobe, ki so se za dolgo zapisale v naš spomin."

Skupna usoda filma in francoske prestolnice je tako že dolgo zapečatena, tokratna retrospektiva pa bo ponudila približno ducat filmov, francoskih in tujih, ki so nastali od 20. let prejšnjega stoletja dalje. nr