Kako kaj kultura

Današnja mladina… Kako zelo se razlikuje od naše generacije, ko je bila še v tej kategoriji. Kakšni se vam dandanes zdijo mladi? V primerjavi z nami, recimo tistimi srednjih let, so po mojem mnenju bolj odprti, zavedajo se številnih možnosti, ki so jim na voljo. Bolj vsestranski so, več si upajo. Kaj pa tisto najbolj osnovno? V našem kraju izredno lepo pozdravljajo, kar me močno preseneča. Težko najdete osnovnošolca, ki bi na ulici srečal odraslega in mu ne bi voščil "dober dan". Pa čeprav pogosto slišimo, kako mladim manjka kulture.

Najbolj kulturna šola

Kulture zagotovo ne manjka učencem osnovne šole Davorina Jenka Cerklje na Gorenjskem. Šola si je namreč ravnokar prislužila naslov najbolj kulturne šole v Sloveniji. Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (JSKD) je v sodelovanju z Zvezo kulturnih društev Slovenije (ZKDS) ter Društvom za razvoj in varovanje Geoss na zaključni prireditvi v Vačah razglasil imena 48 osnovnih šol, ki so si letos prislužile naziv "kulturna šola", in seveda najboljšo kulturno šolo leta 2012. Kulturna šola leta 2012 v kategoriji velike šole je postala OŠ Danila Lokarja Ajdovščina, kulturna šola leta v kategoriji srednje velike šole OŠ Majde Vrhovnik Ljubljana, kulturna šola v kategoriji male in podružnične šole pa je postala OŠ Istrskega odreda Gračišče.

Komisija je s posebnimi področnimi priznanji nagradila tudi šole, ki še posebno izstopajo na posameznem kulturnem področju. Tako je kulturna šola na vokalnem in glasbenem področju ter na področju gledališča postala OŠ Tabor Logatec, kulturna šola na področju folklorne dejavnosti OŠ Petrovče, kulturna šola na področju filma in videa OŠ Brezovica pri Ljubljani, kulturna šola na področju plesa OŠ Starše, kulturna šola na področju gledališča OŠ Tabor Logatec, kulturna šola na področju likovne in fotografske dejavnosti II. OŠ Celje, kulturna šola na področju literature OŠ Prevalje in kulturna šola na področju kulturne dediščine OŠ Stična.

Posebno priznanje za medkulturno in medetnično sodelovanje je prejela OŠ Janka Paderžnika Maribor, posebno priznanje šoli, ki s posebnimi pristopi in s pomočjo kulturnega ustvarjanja presega meje možnega, je prejela OŠ Glazija Celje, posebno priznanje za izjemno mentorsko delo pa je prejela Marinka Šuštar iz OŠ Danila Lokarja Ajdovščina.

Zakaj je cerkljanska osnovna šola postala najbolj kulturna šola? V njej bi težko izbrali kulturno dejavnost, ki prevladuje. V zadnjih treh letih so pri njih izvajali kar 39 različnih kulturno-ustvarjalnih dejavnosti, od tega le pet v okviru rednih izbirnih vsebin. V zadnjih desetih letih jim je uspelo ustvariti kar 27 redno delujočih kulturno-ustvarjalnih zasedb.

Šola jim omogoča raznovrstno ustvarjanje, tako da lahko prav vsak učenec najde dejavnost, v okviru katere lahko izrazi svoj jaz, odkrije svoje talente in razvija svoje potenciale. Udeležba na revijah, natečajih in srečanjih je nad povprečjem. Njihova uspešnost se kaže tako na domači kot mednarodni ravni. V zadnjih treh letih so prejeli kar 25 mednarodnih priznanj, pohval ali odličij. Kulturno ustvarjanje na šoli ni namenjeno samo učencem. V zadnjih treh letih so pripravili več kot 150 dogodkov, od tega kar dobro tretjino kulturnih prireditev za širšo javnost.

Dobrodošla spodbuda

S projektom Kulturna šola in z razglasitvijo najboljših šol želijo organizatorji med drugim spodbuditi tiste šole, ki obšolskim kulturnim dejavnostim ne posvečajo dovolj pozornosti. Ustvarjalnost, umetnostna in kulturna vzgoja v šoli niso samo tratenje časa, temveč otrokom odpirajo nova obzorja in jih vzgajajo v empatične ljudi, jim pomagajo krepiti umetniško domišljijo, občutljivost ter razvijati sposobnost premagovanja strahov in stereotipov, hkrati pa blagodejno vplivajo tudi na razvoj drugih veščin.

Kako je kaj s kulturo pri vas? Jo zanemarjate? Ideje za kulturna udejstvovanja boste te dni našli na zaključnih prireditvah šol, vrtcev, društev, zborov, orkestrov in podobno. Če tja povabite še starejše kulturi dodate še medgeneracijsko povezovanje. In mreža dobrobiti se plete kar sama.