Oko je čutilo, ki je izredno pomembno za doživljanje sveta, ki nas obdaja. Z njim ne razločujemo le svetlobe od teme, temveč tudi barvo, obliko, velikost in oddaljenost predmeta, pa tudi njegovo gibanje in premikanje. Gre za čutilo, na katero se ljudje najpogosteje in najbolj zanašamo. Pa vendar je z besedami težko opisati, kako zelo pomembna je funkcija oči. Zanimivo je na primer opazovati otroke pri igri slepe miši, tam se zelo nazorno pokaže vsa dimenzija pomembnosti vida, saj se otrok, ki ima oči zavezane, po prostoru premika zelo nebogljeno in zbegano, skoraj brez orientacije in izgubljen.

Vaje za oči nam lahko pomagajo pri ohranjanju boljšega vida

Z vsakdanjim načinom življenja, ki vključuje dolgotrajno gledanje televizije, delo za računalnikom, branje in uporabo umetne svetlobe, na oči delujemo obremenilno, kar je lahko razlog za poslabšanje vida. Batesove vaje za oči so naravna in preprosta metoda za izboljšanje vida, s katero si lahko pomagate, če začutite, da imate utrujene oči. Vedeti pa morate, da so primerne samo za ljudi, ki jim vid peša zaradi naravnih procesov. Če zgolj sumite, da vam vid peša zaradi kakšne bolezni oči, se takoj naročite pri okulistu.

1. Pokrivanje z dlanmi

Ne da bi pritisnili na očesne jamice, z vbočenimi dlanmi pokrijete zaprte oči, da se v temi sprostijo. Oči si pokrivajte od dva- do trikrat na dan po 10 minut in pri tem poslušajte glasbo ali mislite na prijetne stvari.

2. Splakovanje zaprtih oči izmenično s toplo in mrzlo vodo spodbuja njihovo prekrvavitev

Vajo ponovite 20-krat vsako jutro, zvečer pa izvajajte isto vajo, le da začnete s hladno vodo.

3. Zibanje na mestu z očmi, uprtimi v oddaljeno točko

To je priporočljivo za sprostitev oči in njihovo prilagoditev. Vajo izvajajte 100-krat na dan, ob tem pa izmenično mežikajte na levo in desno oko. Mežikanje čisti in vlaži oči ter onemogoča strmenje, ki bi jih utrudilo.

4. Izostrovanje pogleda

Držite en svinčnik na oddaljenosti roke, drugega pa 15 centimetrov pred sabo. Izostrite pogled na enega, nato na drugega. 12-krat izmenično izostrite pogled na prvi in drugi svinčnik. Svinčnik, ki ga ne gledate izostreno, boste videli dvojno.

Poleg omenjenih vaj bo na zdravje oči dobrodejno delovalo tudi gibanje, saj to vpliva na dobro prekrvavljenost oči. S telesno vadbo urite tudi očesne mišice in tako skrbite za to, da ne bi postale toge. Idealen šport za očesne mišice je na primer namizni tenis, saj oči nenehno potujejo za žogico.

Hrana za zdrave oči

Pomen zdrave prehrane na splošno zdravje ljudi je že vsem dobro poznan in mu nihče ne oporeka. Zdrava prehrana je zelo pomembna tudi za zdrave oči in dober vid. Prehrana mora vsebovati snovi, ki so potrebne za vid in obnavljanje tkiva. Pri tem so pomembni zlasti vitamini A, E in C ter nekateri minerali.

- Vitamin A je ključen pri nastajanju vida, pomemben je za vzdrževanje integritete palčk in čepkov v mrežnici ter za presnovo roženice. Visoka raven beta karotena v krvi ščiti pred pojavom očesnih bolezni, kot sta starostna degeneracija makule in siva mrena. Dobri viri vitamina A v naravi so pomaranče, korenje, marelice, breskve in zelenjava s temnimi listi, kot sta špinača in brokoli.

- Vitamin E je glavni antioksidant v vseh celičnih membranah v telesu in ščiti nenasičene maščobne kisline v krvi pred oksidacijo. Visoka raven vitamina E v krvi ščiti tudi pred očesnimi boleznimi. Dovolj tega vitamina zaužijemo z rastlinskimi olji, zlasti hladno stiskanimi iz semen, z žiti, mesom, perutnino, ribami, sadjem ter zelenjavo.

- Vitamin C je močan antioksidant. Dobri viri zanj so limone, drugo sadje, jagode, brokoli, cvetača.

- Vitamin B2, ki je nujen za rast tkiv in kože, hkrati pomaga zmanjšati proste radikale in s tem okvaro celičnih membran. Največ ga vsebujejo mleko, siri, jajca in ribe.

- Za dober vid je pomemben tudi niacin, ki ga je največ v jetrih, mesu, perutnini, arašidih in maslu.

- Cink je mineral, ki je tudi esencialni element za delovanje mnogih antioksidantnih encimov v mrežnici. Dobri viri cinka so meso, jetra, jajca in morska hrana, predvsem ostrige.

Prevzemimo odgovornost za naše oči

Oči so majhen organ, a nam v zapletenem procesu skupaj z možgani omogočajo vid, ki je eden najpomembnejših čutov. Oči so pravzaprav podaljšek možganov. S celicami mrežnice se rodimo in moramo z njimi preživeti vse življenje, odmrle celice se ne obnovijo. Zato je tako zelo pomembno, da za svoje oči skrbimo po svojih najboljših močeh. S tem ne moremo v celoti preprečiti bolezni, ki nas doletijo zaradi starostnih sprememb na očeh, lahko pa si izboljšamo možnosti, da bodo naše oči kar najdlje v dobri kondiciji. Zdravje oči je zelo povezano z našim splošnim zdravstvenim stanjem, zato je pomembno, da skrbimo za svoje zdravje in telo kot celoto. Naj bo to z rednimi pregledi pri zdravniku, rednimi vajami, telesno aktivnostjo ali z zdravo in uravnoteženo prehrano. Prevzemimo torej sami odgovornost za svoj vid in naredimo, kar je v naših močeh, da ga čim dlje ohranimo!