"Vračamo se na začetek, ko smo še verjeli, da so manifesti, revolucije in spremembe lahko pozitivni. Danes smo skeptični do procesov razvoja, a se v gledališču vračamo k tej utopični podobi. Vračamo se k futurizmu, ruski avantgardi in tudi k Shakespearju in Čehovu. Vrtimo čas nazaj," je poudaril Eduard Miler, ki se bo z mesta umetniške vodje verjetno v prihodnji sezoni poslovil. Ravnokar namreč poteka razpis za novega direktorja ljubljanske Drame, ta pa bo potem izbral tudi umetniškega vodjo.

Slovanski avantgardni program

Program naslednje sezone ponuja predvsem dramatiko avtorjev zgodovinske avantgarde in tistih, ki smo jih na ta ali oni način povezovali z revolucijo in političnim prevratništvom. Med uprizoritvenimi teksti le eden prihaja iz angleško govorečega področja - Hamlet, ki ga bo režiral sam Miler, vodilo pa ga bo vprašanje o pogumu in dolžnosti intelektualca, da se upre vsaki krivici, četudi ga ta ne zadeva neposredno.

Sicer prevladujejo slovanski avtorji, ruski, poljski in slovenski, nato še nemški in italijanski. Zang tumb tuum v režiji Vita Tauferja bo predstava, ki bo na osnovi raznovrstnega futurističnega gradiva raziskovala možnosti družbene akcije in potenciale "agresivnega ustvarjalnega vitalizma" in "energične destrukcije" z začetka 20. stoletja. Predstavam, ki iščejo korenine v avantgardi, se pridružuje Misterij buffo ruskega pesnika, prozaista in dramatika Vladimirja Majakovskega. Režiral jo bo prodoren makedonski režiser Aleksandar Popovski, ki je lani v Drami pripravil Strindbergov V Damask!

Tehtanje vrednot

Po Ustavljivem vzponu Arthura Uia načrtujejo še eno eksperimentalno Brechtovo dramo, nastalo v času vzpona nacizma. To bo Mati v režiji Sebastijana Horvata, ustvarjalca, ki ga pogosto zanimajo stične točke med poetiko in politiko. Diego de Brea bo režiral Veliki briljantni valček, morda najbolj znano dramo Draga Jančarja, ki smo jo doslej brali v luči razpada Jugoslavije, uprizoritev pa bo tokrat tehtala, koliko se je "represija socializma sploh razlikovala od nasilja globalističnega neoliberalizma". Ta predstava bo nastala v koprodukciji z Dramo SNG Maribor in EPK Maribor 2012.

Režiser Janusz Kica bo pripravil Tri sestre Čehova, še eno dramo, ki govori o želji po spremembi, ki pa se ne zgodi zaradi pasivnosti junakov. Tri sestre so letos uprizorili tudi v PG Kranj v režiji Oliverja Frljića, ki bo na malem odru ljubljanske Drame režiral "groteskno-tragično rusko farso in parodijo na videz racionalnega meščanskega sveta" Božič pri Ivanovih Aleksandra Vvedenskija, vodilnega predstavnika ruskega absurdizma in avantgardne skupine OBERIU. Program na malem odru nadaljujejo s Ponorelo lokomotivo v režiji Jerneja Lorencija in na besedilo poljskega avantgardista Stanislawa Ingacya Witkiewicza. Dorota Maslowska, mlada poljska avtorica, ki smo je pred kratkim spoznali s prevodom prvega romana Poljsko-ruska vojna pod belo-rdečo zastavo, je avtorica drame Pri nas je vse v redu, ki jo bo režirala Ivana Djilas. S sodobnim in nedvomno najosebnejšim dramskim besedilom Petra Handka Še vedno vihar pa se bo režijsko spoprijel Ivica Buljan; šlo bo za rekonstrukcijo zgodovine Handkove slovenske družine v Podjuni.