Koalicijske poslanske skupine so po pojasnilih poslanca SDS Marka Pogačnika umik te točke z dnevnega reda predlagale, ker še vedno niso dobili informacije, da so izpolnjeni sklepi vlade, ki jih je ta v zameno za poroštvo postavila Termoelektrarni Šoštanj (Teš).

Pogačnik je ob tem na začetku seje ob odločanju o umiku te točke z dnevnega reda tudi naštel vseh pet pogojev, ki jih je postavila vlada.

Vlada je namreč že februarja določila pogoje, pod katerimi bo Teš pridobil državno poroštvo za 440 milijonov evrov vredno posojilo Evropske investicijske banke (EIB). Tešu je naložila, da zniža investicijsko ceno projekta in da s Premogovnikom Velenje sklene dolgoročno pogodbo za lignit po najvišji ceni 2,25 evra na gigajoul. Hkrati hoče zagotovilo, da bo projekt končan po terminskem načrtu, da bo Teš zagotovil vse pogoje za doseganje ustrezne donosnosti projekta, pa tudi zagotovilo, da bo omejitev izpustov CO2 skladna z investicijskim programom.

Kot je pojasnil minister za finance Janez Šušteršič, je vlada minuli teden pripravila dopolnilo k predlogu zakona, v katerega je vnesla pogoje za pridobitev poroštva. "Ugotavljamo, da vsi ti pogoji še niso izpolnjeni oz. nimamo zadostnih zagotovil, da bi bili izpolnjeni," je dejal.

Po pojasnilih državnega sekretarja na ministrstvu za infrastrukturo in prostor Igorja Šalamuna sta Holding Slovenske elektrarne (HSE) in Teš 17. maja poslala dopis, iz katerega pa ugotavljajo, da cena montaže glavne tehnološke opreme ni dokončno določena, ravno tako ni zagotovil, da bo projekt končan po terminskem načrtu.

Prvopodpisani pod predlog zakona Srečko Meh (SD) se je sicer zavzel, da odbor opravi obravnavno o državnem poroštvu za Teš 6, in se začudil, da je do umika prišlo, saj da so dobili dopolnilo vlade, v katerem ta predlaga, da DZ predlog zakona sprejeme s predlaganim dopolnilom.

Teš 6 je, kot je poudaril Meh, edini investicijski projekt, ki je tako velik, da pomeni za Slovenijo in širše nek pozitiven napor v smislu izvajanja ustreznega energetskega sistema.

Iz HSE in Teša so v torek sicer sporočili, da so v zadnjem času z namenom pospešitve postopkov za izdajo državnega poroštva za Teš 6 poslali pristojnim ministrstvom več dokumentov, s katerimi so pojasnili, na kakšen način bodo realizirani sklepi vlade. "Teš in HSE sta lastniku poslala vso relevantno dokumentacijo, ki izvedljivost sklepov dodatno potrjuje," so poudarili.

Predlog zakona o državnem poroštvu za Teš 6 je v parlamentarni postopek vložila skupina poslancev s prvopodpisanim Mehom. DZ je sicer o predlogu zakona 19. aprila opravil splošno obravnavo in sklenil, da je primeren za nadaljnjo obravnavo.

Direktor Teša Simon Tot je za TV Slovenija povedal, da bo glavni dobavitelj opreme za Teš 6 Alstom zapustil gradbišče in ustavil dela, če zakon o poroštvu pravočasno ne bo sprejet. Francoski velikan naj bi čakal še do konca naslednjega tedna. Zaustavitev del bi po njegovih besedah prinesla od 100 do 200 milijonov dodatnih stroškov.

Černač: Umik zakona o poroštvu za Teš 6 s seje odbora ni povezan z morebitno zaustavitvijo projekta

Minister za infrastrukturo in prostor Zvonko Černač ob robu današnjega vrha malega gospodarstva ni želel komentirati, zakaj so poslanci z dnevnega reda današnje seje odbora DZ umaknili obravnavo državnega poroštva za Teš 6. Dejal je, da umik ni neposredno povezan z morebitno zaustavitvijo projekta, temveč gre za vprašanje višine sredstev.

(Foto: Luka Cjuha)

Černač je na vprašanje novinarjev, kaj pomeni umik obravnave zakona o državnem poroštvu za Termoelektrarno Šoštanj (Teš), dejal, da "gre pri tem predvsem za to, ali se bo financiranje projekta nadaljevalo z večjimi ali nižjimi stroški, na sam projekt pa to ne sme imeti neposrednega vpliva". Zakaj je bil zakon umaknjen z dnevnega reda odbora DZ za finance in monetarno politiko, pa je treba po njegovih besedah vprašati poslance.

Na vprašanje o zaupanju vodstvu Teša je Černač odgovoril, da je pri tej stvari brezpredmetno, kaj si on osebno misli. "Tisti, ki imajo mehanizme v rokah, imajo tudi odgovornost, in verjamem, da bodo ravnali odgovorno in v primeru največje investicije v Sloveniji zagotovili zaščito energetske politike in javnega interesa," je poudaril.

Morebitna menjava vodstev Teša ali Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) je stvar nadzornikov, je dejal Černač. "V kolikor bi imeli kakršne koli pomisleke glede tega, bi bilo prav, da bi jih že v preteklosti izrazili," je poudaril. Ob tem je pojasnil, da opaža veliko težav z zagotavljanjem pogojev, ki jih je vlada določila za potrditev poroštva, predvsem v delu, ko je govora o ceni premoga, znižanju vrednosti celotne investicije in bolj optimalnem vodenju projekta.

Černač sicer meni, da ni mogoče povezovati podpore SD za gradnjo projekta Teš 6 in iskanja dvotretjinske večine v parlamentu, potrebne za vnos fiskalnega pravila v ustavo. Ti dve stvari sta po njegovem mnenju morda povezani samo posredno, v smislu, da velike investicije z državnim poroštvom predstavljajo dodatno breme pri zagotavljanju finančne stabilnosti države.

"Menim, da mora imeti vodstvo takega projekta, kot je Teš 6, vedno v rokavu tudi B scenarij. V primeru, da se karkoli zalomi, je potrebno imeti na razpolago tudi plan B, po katerem je mogoče zagotoviti izvedbo," je dodal.

Odbor DZ za finance in monetarno politiko je z dnevnega reda današnje seje umaknil drugo obravnavo predloga zakona o državnem poroštvu za Teš 6, kar so sicer v torek predlagale koalicijske poslanske skupine SDS, Državljanska lista, SLS, DeSUS in NSi.