Vrhunec uvodnega večera festivala bo nedvomno solo performans slovitega nemškega virtuoza na kitari Uweja Kropinskega, ki ga imenujejo tudi Keith Jarrett na šestih strunah ali "kitarski Glenn Gould". Njegov solistični nastop na posebej zanj izdelanih akustičnih kitarah bo slogovno zagotovo težko opredeljiv, vsekakor pa ga bodo prežemale prvine folka, bluesa, klasike, jazz, flamenka, improvizacije in še kaj. Kropinski je pri nas odmevno nastopil že dvakrat, predlani na Izzvenu in lani na Jazzlentu.

Med zahtevnostjo in kakovostjo

Silovit začetek tega čedalje bolj uglednega druženja glasbenih kreativcev je ponovno zastavil umetniški vodja in direktor festivala Boštjan Cvek, ki je na Jazz Cerkno povabil glasbenike iz 18 različnih držav in pripravil deset koncertov. Vse to bo organizatorje stalo okoli 80.000 evrov, približno polovico zagotavlja pristojno ministrstvo, nekaj bo dodala občina, nekaj dohodka pričakujejo še od vstopnic in sponzorjev. "Čeprav nekateri pravijo, da je letošnji program precej zahteven, bi bolj rekel, da je kakovosten. Ampak za naše obiskovalce mora biti takšen program, temu primerno je tudi zanimanje za karte in plošče nastopajočih. Občutek je absolutno dober!" je zadovoljen Boštjan Cvek. Pred desetimi leti so si namreč postavili pogoj: če jih bosta tako država kot občina konkretno podpirala, ima festival perspektivo in smisel, sicer tudi organizatorji ne bodo imeli več interesa. Jazz Cerkno se je ravno zato zelo dobro umestil v lokalno okolje; te tri dni Cerkno in okolica živita in dihata s festivalom.

Ko so lani gostili akustični trio Marca Capellija, so glasbeniki pred Cerknim nastopili še v Mariboru in Ljubljani in se ob tem čudili, da je lahko basist ves čas igral na isti kontrabas. "Ponavadi so organizatorji med seboj skregani, pri nas ni tako. Imamo prijateljske odnose z drugimi našimi festivali, si prilagajamo termine in si ne krademo občinstva," je še dodal direktor Jazz Cerkna.

Po uvodnem dnevu bo petkovo dogajanje zagnal generacijsko pester nemško-belgijski tolkalno-klavirski kvartet, ki sam sebe imenuje Quat, v njem pa se družijo belgijski pianist Fred Van Hove, nemški bobnar Paul Lovens ter mlajša predstavnika svobodnega jazza, bobnar Martin Blume in vibrafonistka Els Vandeweyer. Lovens je na festivalu v Cerknem že nastopil s triom Alexandra von Schlippenbacha, pionir jazza šestdesetih Hove pa bo v Sloveniji premierno. Hove je denimo sodeloval na legendarnem albumu Petra Brötzmanna Machine Gun.

Nova iskanja v glasbi

Nikakor ne gre preslišati naslednjih nastopajočih, španskih jazzistov, ki slišijo na ime Aurora Trio - pianista Agustija Fernándeza, kontrabasista Barryja Guya in tolkalista Ramóna Lópeza. Izšli so pravzaprav iz New Orchestra Barryja Guya, vendar le malokdaj nastopajo skupaj, tako da bo tokratni nastop posebna poslastica. Njihova liričnost meji na novo klasiko in jazz, premierno pa bodo predstavili svoj novi dvojni album Morning Glory. Petkov večer bo zaključil mednarodni septet, ki ga vodi bobnar in računalniški obdelovalec zvoka Christian Lillingers. Vrsto leto je sodeloval v različnih sestavih, potem pa sestavil svojega, da bi se lahko dokazal tudi kot skladatelj. To mu je po mnenju kritikov odlično uspelo že s prvencem First Reason iz leta 2009. Pri nas bodo igrali skladbe, ki bodo na novi plošči izšle šele jeseni.

Zadnji dan festivala, soboto, bo že popoldne s solističnim pianističnim recitalom zaštartal Havard Wiik, ki je tudi član slovite eksplozivne zasedbe Atomic, ki bo zaključila letošnji Jazz Cerkno. Njegov pianizem je bolj umirjen, celo kontemplativen in meji na tišino, vendar je v ozadju nenehno čutiti nemir, ki rojeva inovacije. Za Wiikom nastopi še ena izjemno zanimiva kreativna grupa, v kateri sta tudi naša kontrabasist Tomaž Grom in računalniški umetnik Tao G. Sambolec. Kvartet zaokrožujeta še francoski pihalec Michel Doneda in švicarski harmonikar Jonas Kocher. Improvizatorji v pravem pomenu besede bodo predstavili svoj prvenec Udarnik, za katerega je značilna "telepatska" izmenjava fragmentov, ki preizprašujejo naravo in njene pojavne oblike zvočnosti.

Novi skandinavski zvok

Sobotno dogajanje se bo nadaljevalo z duetom, ki ga sestavljata v Egiptu rojeni lutnjist Joseph Tawadros, ki živi v Avstraliji, ter francoski harmonikar Jean-Luis Matinier, ki se druži z glasbenimi imenitneži, kot so Louis Sclavis, Gianluigi Trovesi ali Renaud Garcia-Fons.

Uradni zaključek festivala pa so organizatorji zaupali ta hip eni najatraktivnejših kreativnih zasedb, skandinavski združbi Atomic. V njej so poleg že omenjenega Wiika še pihalec Fredrik Ljungkvist, trobentač Magnus Broo, kontrabasist Ingebrigt Haker Flaten in bobnar Paal Nilssen-Love. Združili so se, da bi razrušili stereotipe o tako imenovanem skandinavskem zvoku, kakršnega je gojila založba ECM. Zdaj ta zvok ni več eteričen in hladen, temveč živahen, organski ter spretno povezujoč tradicijo in sodobno poetiko. Predstavili bodo svoj zadnji album Here Comes Everybody.