Tone Fornezzi

Za Romana Končarja lahko mirno trdimo, da je večnamenski gledališčnik, medijski multipraktik. Bil je že vse: svobodni umetnik, igralec, režiser, scenarist, scenograf, producent, dramatik, pevec, pisec tekstov, skladatelj, po potrebi tudi "kulisenšibar", kot sam pravi. V državi, kot je naša, ni dobro, če si povsod in te je preveč. V teh dneh se je iznenada znašel v središču pozornosti, vendar ne zaradi svojih vsestranskih gledaliških sposobnosti. Iznenada so ga katapultirali na prvi stolček našega osrednjega gledališča. Diagnoza: umetniški vodja SNG Drame. Skoraj ga je kap.

Ali je res, da ste novico, da boste prevzeli mesto umetniškega direktorja v SNG Drama, izvedeli iz medijev?

"Ne, ni res. Novico mi je dobesedno na domača hišna vrata prinesel prijatelj, ki je povzel pisanje časopisov, spletnih portalov in podobnega.

Je pa res, da sem šel potem tudi sam na svetovni splet in ugledal, kar sem pač ugledal."

Ali veste, kdo stoji v ozadju omenjene novice, ki je precej vznemirila nekatere medije in tudi gledališčnike?

"Nak, resnično ne bi vedel. Je pa zanimivo prebirati, kar mediji zdaj pišejo o meni. Ogromno je totalnih, dobesednih izmišljij (da sem se z odgovornimi na novem ‚superministrstvu’ že vse dogovoril, čeprav sploh z nobenim niti govoril nisem, niti me ni nihče poklical in tudi jaz nisem nikogar klical!)."

Ste si kdaj resnično želeli, da bi prevzeli mesto umetniškega direktorja v SNG Drama?

"Če bi me že zamikalo, bi vsekakor prevzel mesto intendanta Drame SNG Ljubljana; to delovno mesto bi moralo združevati programsko (umetniško) in upravljavsko (poslovno) funkcijo."

Žal ne moreva mimo politike. Član katere stranke ste? Kakšen je vaš politični angažma?

"Nisem član nobene stranke, na srečo. Če bi pa že bil, bi bil pa tiste vaše, ki ste jo poimenovali SNS (Stranka nategnjenih Slovencev).

Mojega političnega angažmaja preprosto NI! Je pa družbeni, katerega niti po naključju ne skrivam. Kar naredim v tej civilni sferi, je javno, opazno in slišno. Nekateri me kujejo v zvezde, večina tja gor nekam med oblake, nekateri bi me pa zaradi vsega skupaj najraje utopili v kavni žlički - strupa."

Menite, da se politika tudi nasploh preveč meša v kulturo?

"Oh, dajte no! Kultura je v bistvu ne zanima. Je premalo denarja v njej. Kultura je bila praviloma skoraj vedno v naši zgodovini zlorabljena. Tako ali drugače."

SNG Dramo ste zapustili po precej dolgo trajajočem sodnem sporu. Ste si sploh še kdaj želeli, da bi se vrnili v osrednje slovensko gledališče?

"Ja, sem si. Res sem si in to samo zato, ker so me po strahoviti krivici politično odstranili, čemur sta morebiti še najbolj botrovala takratni direktor Drame SNG Ljubljana in takratni minister za kulturo RS. Zanimivo je, da sem dobil tožbo proti Drami SNG Ljubljana na prvi stopnji brez kakršnekoli težave ali sodnega pomisleka, potem pa se je sprožil ‚rdeči alarm’. Takratnega ‚dramskega’ odvetnika je čez noč zamenjal odvetnik Stojan Zdolšek (Drama je vedno, očitno, imela denar za take stvari! Zdolšek pregovorno ne slovi prav kot poceni odvetnik!) in jaz sem ostal ‚na kahli’. Naj posebej poudarim, da so bile sodne obravnave v mojih postopkih, milo rečeno, vsaj čudne, če drugega ne. Niso dovolili pričati vrhunskemu strokovnjaku, ortopedu dr. Pavlovčiču, totalno razvrednoteno je bilo pričanje detektiva, ki me je obiskal na mojem domu in na lastne oči videl, da sem skoraj nepokreten. Spreten odvetnik Zdolšek je vse skupaj premeteno speljal na sámo sodno proceduro, kjer je bila moja kruta realnost poteptana s pravnimi inštrumenti. Žalostno, a silno kruto resnično!"

Kakšni so vaši spomini na čas službovanja v SNG Drami?

"Glede na ‚končni epilog’ mojega službovanja v Drami SNG Ljubljana bi kdo morebiti pomislil, da niso prav lepi. Pa ne bo držalo. Drama SNG Ljubljana mi je dala praktično vse. Imel sem neponovljivo priložnost spoznati, soustvarjati in stati poleg, z ramo ob rami z največjimi imeni slovenskega gledališča."

Očitajo vam tudi neupravičeno bolezensko odsotnost?

"Resnično sem vam hvaležen, da ste mi (edini do dneva današnjega!) omogočili, da povem kristalno in dokazljivo neovrgljivo resnico: vse so preverljive neresnice! Nič kolikokrat sem skušal javno povedati in pokazati verodostojno dokumentacijo, iz katere je jasno in popolnoma nedvoumno izkazan čas vseh mojih ‚bolniških’ v mojem ‚dramskem’ času, vendar mi ni uspelo oziroma mi nihče ni želel prisluhniti. Bolniško sem koristil leta 1991 (prva operacija na hrbtenici, hernia disci L5 - L4, Ortopedska klinika UKC Ljubljana) samo v času operacije in zdravniško predpisanega okrevanja. Od 27. maja 1996 do 10. junija 1996, to je v času druge operacije na hrbtenici (hernia disci L5 - S1, Ortopedska klinika UKC v Ljubljani) in zdravniško predpisane rehabilitacije, nazadnje pa še v času pred (zdravniško ugotovljeno) tretjo operacijo na hrbtenici (preiskava MRI, 3. marec 1999, nesporno ugotovljena ponovna hernia disci L5 - S1, Diagnostični center Medialab v Ljubljani), to pa je od 11. januarja 1999 do vključno 31. maja 1999. Dejstvo je tudi, da je zdravniška komisija II. stopnje 20. maja 1999 na podlagi rentgenske slike (preiskave MRI z dne 3. marca 1999) in ob prisotnosti specialista, vrhunskega strokovnjaka s področja ortopedije, dr. Vinka Pavlovčiča, ki me je tudi osebno pregledal, ugotovila, da se mi bolniška zaključi 31. maja 1999."

Ko ste zapustili Dramo, ste bili zelo aktivni na področju filmske umetnosti in televizije.

"Bo držalo, čeprav sem bil zelo aktiven že med študijem. Je pa res, da je v meni vedno gorela (še sreča, da gori še vedno!) neka dodatna energija, ki izhaja iz moje strahovite radovednosti in stalne ukaželjnosti. Film, televizija in tudi radio so bili moji spremljevalci in so še vedno. Posebej ustvarjanje za televizijo mi je izjemno blizu."

Kako je s podjetji oziroma agencijami, ki naj bi bile v vaši lasti?

"Legalno, legitimno, zakonito, transparentno, preverljivo!

Sem edini lastnik dveh producentskih hiš, Dogodek d. o. o. in Kamelar d. o. o.

Prvo bom usmeril bolj v delo na področju organizacije in izvedbe dogodkov, predstavitev, slovesnosti, gledališča, marketinga in podobno, drugo pa bolj v delo film, TV, avdio/video."

V medijih so se pojavile trditve, da ste za svoje projekte pobrali več kot milijon evrov?

"V letih od 2003 do 2012 sta moji producentski hiši prejeli 57.996.000,00 tolarjev bruto in približno 770.000 evrov bruto. V obeh zneskih je vštet DDV, ki smo ga plačali državi! Naš zaslužek je bil okrog 78.000 evrov. Ves preostali denar je bil transparentno porabljen za izdelavo desetdelne televizijske nadaljevanke Totalna razprodaja, televizijskega filma ter tridelne TV-nadaljevanke Vlomilci delajo poleti ter televizijskega filma in tridelne TV-nadaljevanke Zakleta bajta. Naj pa še resnično prav posebej poudarim naslednje: kolega Miha Hočevar oziroma njegov producent sta za film Gremo mi po svoje dobila od države več kot milijon evrov (sam dobim za popolnoma enakovreden izdelek od 30 do 45 odstotkov njunega zneska, vendar kljub temu naredim veleuspešnico). Moja dva televizijska filma sta pri gledalcih dosegla skoraj neverjeten uspeh - gledanost obeh je bila rekordna v presežkih! (Vlomilce si je ogledalo 38 odstotkov, Zakleto bajto pa celo 41 odstotkov tv gledalcev.)"

Kje se vidite v zmešnjavi, ki vas je iznenada potegnila v medijski vrtinec z obilico očitkov in obtožb?

"V družinskem miru mojega ljubega Čemšenika. Z osebo, ki jo imam neskončno rad, z otroki, ki mi pomenijo vse na svetu, in z delom, ki me osvobaja in oplaja hkrati. Če mi bodo le dopustili. Pa pri Moped šovu - v živo, seveda! To bo šele hec, da bodo trebuhi pokali in še kaj drugega zraven! Verjemite!"

Očitno ne boste umetniški direktor SNG Drame? Kaj boste počeli zdaj?

"Bom ali ne bom - to je zdaj vprašanje, ki vnaša nemir v marsikateri slovenski umetniški, še bolj pa v kvazi umetniški dom. Nikoli si ne bi mislil, da se me nekateri tako zelo bojijo. Nikoli. Počel bom vse tisto, kar mi bo dajalo ustvarjalno zadovoljstvo in mi omogočalo udejanjanje največje vrednote, ki sem jo začel nepopisno ceniti - MIR!"