Tudi izbrani kazalci tržne uspešnosti kažejo, da so podjetja, vključena v raziskavo, v letu 2011 glede na leto 2010 nekoliko povečala delež svojih prihodkov v tujini, okrepila tržni delež na glavnem trgu in v glavni izdelčni skupini ter povečala delež zadržanih kupcev v zadnjih treh letih. To kaže na obetavne premike vseh, ki skušajo ohraniti ali povečati konkurenčnost na domačem ali mednarodnih trgih. Tudi na področju inovacijske uspešnosti vliva upanje rast deleža podjetij, ki letno ustvarijo več kot četrtino svojih prihodkov z izdelki in storitvami, starimi tri leta ali manj.
Z vidika organizacijskih sprememb v podjetjih je med anketiranimi podjetji (n = 101) največji premik zaznati na področju sprememb pri načinih izdelave proizvodov in storitev (povprečna ocena 3,90), kar v primerjavi z lanskim letom (3,74) nakazuje, da oživlja razvoj in dinamika jedra tržnega delovanja, to je aktivnosti, povezanih z izdelki in storitvami.
Hkrati ostajajo, absolutno gledano, najvišje ovrednotene spremembe na področju trženja (4,16) in ravnanja s človeškimi viri (4,10), kjer se je zaznana stopnja sprememb še dodatno nekoliko okrepila glede na leto 2010 (kot prikazuje Tabela 1).
To lahko podkrepimo tudi z ugotovitvijo, da se najboljši zaposlovalci vse bolj zavedajo pomena blagovne znamke izdelkov oziroma storitev in njihovega vpliva v očeh kupcev. Veliko sprememb, menijo, se dogaja prav na področju trženja in upravljanja s človeškimi viri, pri čemer kakovost izdelkov in storitev ter zaupanje in dolgoročnost odnosov s podjetjem osta-jata najpomembnejša; nespremenjen pa ostaja pomen cene in plačilnih pogojev.
Je pa pri tem treba poudariti, da prihaja večina zaposlovalcev, vključenih v raziskavo 2011, iz storitvene, IT in trgovske dejavnosti, le 18,8 odstotka podjetij, sodelujočih v raziskavi Zlata nit 2011, je proizvodnih. Tudi sicer ostaja temeljni odnos med podjetjem in zaposlenim po navedenih zaznavah stabilen, v letu 2011 je ovrednoten najvišje doslej. To lahko razumemo tudi kot stalnico, da se tako zaposleni kot vodstvo zavedajo, da je prav njihov odnos ključni vir za rast in razvoj podjetja.
Kot poudarjamo že od prvih začetkov Zlate niti, trikotnik IN-Č-TR (inovacije - človek - trženje) še vedno močno deluje in še vedno ga središči človek. Vendarle pa naj izpostavimo nekaj dimenzij, ki ga razlikujejo od preteklega leta. Letos je še bolj zaznan pomen komunikacije. Tako na primer odkrita komunikacija vodstva z zaposlenimi izkazuje visoko stopjo korelacije (in statistične značilnosti) s kakovostjo temeljnega odnosa med podjetjem in zaposlenim, kakovostjo osebne rasti in razvoja ter dimenzijo podjetnosti in inovativnosti. Povedano drugače, v podjetjih, kjer vodstvo pogosteje in bolj odkrito komunicira z vsemi zaposlenimi, imajo ti več prostora za osebno rast in razoj ter so bolj podjetni in inovativni.
Tako zaposleni kot vrhnji vodje se vse bolj zavedajo, kako pomembno je na vseh ravneh podjetja komunicirati odprto, ozaveščati, usmerjati k jasnim ciljem in graditi celotno kulturo delovanja na osnovi odprtega dialoga. Ta gradi odnos in vrednote podjetja ter je ključni člen, ki krepi odnos med podjetjem in zaposlenimi.
Ob dobrih temeljnih odnosih v podjetju je tudi lažje usmerjati organizacijske spremembe, ki so prav tako postale stalnica za doseganje uspešnosti in učinkovitosti poslovanja, kar se kaže tudi v večji stopnji organizacijske fleksibilnosti, ki je v teh časih ključna. V tem tudi vidimo povezavo s ponovnim poudarkom sprememb v trženju in upravljanju s človeškimi viri. Vendar pa bomo, če ob tem ni podjetnosti in inovativnosti, ki izvira iz notranjega okolja podjetja, težje prepričali kupca, da so koristi, ki jih ponuja naš izdelek ali storitev dovolj inovativne in zanimive, da bi se odločil za njihov nakup v konkurenčni in (običajno) obsežni ponudbi drugih.
Če nas je lansko leto močno zaskrbel odnos do vlaganj v raziskave in razvoj, potem lahko letos to skrb omilimo. To, da so se najboljši zaposlovalci vsaj po njihovem mnenju sodeč bolj osredotočili v organizacijske spremembe, ki prinašajo tržne učinke skozi izdelke in storitve in blagovne znamke, daje slutiti, da se na področju razvoja vendarle ustvarjajo premiki. Pri tem tudi nakazujejo, da se zavedajo pomena motiviranega zaposlenega - posameznika, in v odkrito komunikacijo usmerjene kulture delovanja podjetja. Zato močno navijamo, da bo dodana vrednost in drugi pokazatelji uspešnosti poslovanja vsaj med samoizbranimi podjetji, kot je 101 najboljši zaposlovalec, tudi naslednje leto v porastu.
To pa ne bo preprosto, kajti treba je ohranjati in spodbujati inovativnost, podjetnost, odprt dialog in takšne organizacijske spremembe, ki prispevajo k učinkovitosti delovanja, a hkrati tudi k zadovoljstvu in zvestobi kupca, zaposlenega in vseh drugih deležnikov, ki odgovorno soustvarjajo delovanje podjetja.