Če bo tožilstvo ostalo pod pravosodnim ministrstvom, morajo koalicijski partnerji – tako kot v primeru ohranitve gospodarske diplomacije pod zunanjim ministrstvom – spremeniti koalicijsko pogodbo. To pa lahko naredijo le, če s tem soglašajo vsi koalicijski partnerji. A glede na to, da sta odločilna partnerja dogovora glede položaja tožilstva SDS in Virantova Državljanska lista, iz vrst katerih prihajata ministra Vinko Gorenak in Senko Pličanič, v primeru končnega dogovora omenjenih dveh strank nasprotovanja drugih koalicijskih partneric ne gre pričakovati.

Svet Virantove Državljanske liste je že pred štirinajstimi dnevi koalicijskim partnerjem posredoval predlog spremembe koalicijske pogodbe, po katerem tožilstvo ne bi prešlo pod notranje ministrstvo. Doslej se je o tem predlogu že izrekel svet Nove Slovenije in ga tudi podprl, v drugi polovici marca pa bosta o njem spregovorila še izvršni in nato glavni odbor SLS.

Nad prehodom tožilstva pod notranji resor je bila (poleg predstavnikov stroke oziroma civilne družbe) predvsem ogorčena opozicija, ki je to spremembo ocenila tudi kot protiustavno. Zato so na ustavno sodišče že vložili pobudo za oceno ustavnosti spornega člena zakona o vladi, ki pa jo lahko, če se bo koalicija odločila za ohranitev tožilstva pod pravosodjem, kadar koli tudi umaknejo. Že včeraj pa sta se opozicijski Pozitivna Slovenija in SD odločili, da bosta vložili amandma na predlagane spremembe zakona o državni upravi, ki jih bo na petkovi izredni seji po hitrem postopku obravnaval državni zbor. Omenjeni zakon morajo uskladiti s koncem januarja sprejeto novelo zakona o vladi, ki je prinesla zmanjšanje števila ministrstev in selitev nekaterih njihovih pristojnosti, med drugim selitev tožilstva pod notranji resor. A je pričakovati, da bo glede na včerajšnji sklep SDS, vladajoča koalicija sama predlagala spremembo člena zakona o državni upravi, ki opredeljuje umestitev tožilstva.

Naši sogovorniki iz pravne stroke so odločitev Slovenske demokratske stranke pozdravili, vendar pa se sprašujejo, kako in kdo bo lahko meril zahtevano učinkovitost tožilstva, ki naj bi se pokazala v letu dni. Ob tem so ponovili argumente za ohranitev tožilstva pod pravosodnim resorjem. Selitev pod notranji resor bi po njihovem mnenju predstavljala nevarnost, da državljanom ne bi bilo zagotovljeno pravično sojenje. Tožilstvo ne sme biti nikoli podrejeno izvršni oblasti, poudarjajo. In dodajajo, da tožilec in policist nikakor ne moreta biti pod isto streho, saj je tožilec tisti, ki nadzira delo policista, zato je nepredstavljivo, da bi nadzornik in tisti, ki je nadziran, tako rekoč sedela v isti pisarni. Tovrstni posegi so po mnenju mnogih tudi povsem nepotrebni, saj ima Slovenija vzorno urejeno razmerje med sodno, izvršno in zakonodajno oblastjo; mnoge evropske države se po nas celo zgledujejo.