Letalo je last Goriškega muzeja. Zanj ga je odkupila novogoriška občina ob 100-letnici prvega poleta za okoli 20.000 evrov. V Eda center so ga pripeljali iz Ajdovščine, kjer je bil v depojih skrit pred očmi javnosti. "Repliko smo Eda centru posodili. Videli jo bodo lahko tako obiskovalci te izjemne stavbe kot tudi turisti, ki prihajajo v Novo Gorico. Z letalom je tesno povezana vsa Primorska in tudi Slovenija," je sestavljanje letala budno spremljal Davor Kernel, višji kustos Goriškega muzeja.

Sicer pa je letalo sestavljala skupina strokovnjakov, ki jim je "dirigiral" konstruktor replike, 86-letni Albin Novak: "Z Radom Kikljem sva po skicah prvo repliko začela izdelovati leta 1989 in jo končala v treh letih. Za to sva porabila 3500 delovnih ur. Letalo ima motor rotax 503 s 46 konjskimi močmi. Prvi polet sem opravil 5. junija 1992 na letališču Alpskega letalskega centra. Letalo je zdaj na ogled na brniškem letališču. Replika v Eda centru je drugo, bolj izpopolnjeno letalo, ki ima vse značilnosti pravega letala bratov Rusjan. Za novodobne pilote smo dodali le komande za upravljanje, medtem ko je Rusjan zavijal z nagibom telesa," je povedal Novak.

Letalo sestavljali v kleti hiše

Novak se živo spominja tudi izdelave prvega letala v domači hiši: "Letalo smo sestavljali v naši kleti. Ko je bilo narejeno, ga nismo mogli spraviti iz kletnih prostorov. Čakal sem, da je žena odšla na dopust in ko se je vrnila, letala ni bilo več v hiši. Njeno odsotnost smo izkoristili in razbili steno, naredili 3,5 kvadratnega metra velik prostor in letalo izvlekli iz hiše. Sicer pa je bila žena tudi pilotka in inšpektorica v takratni letalski zvezi Jugoslavije," se je razgovoril Novak, ki sprva ni hotel dajati izjav, češ da bodo ljudje govorili, da se samo hvali. Na vprašanje, če je žena letela tudi z Edo 5, je Novak povedal, da ne, da pa je preizkusila vsa takratna športna letala.

Razstavljena replika Ede 5 je bila nazadnje v zraku konec leta 2009 ob 100-letnici prvega poleta Edvarda Rusjana, in to prav na letališču na Velikih Rojcah. Sprva so načrtovali polet z ajdovskega letališča, vendar je namero preprečila burja. Zato so letalo na letališče pripeljali na prikolici, dogodek pa poimenovali "vrnitev domov".

Zadnji polet na Velikih Rojcah

Na zadnjem poletu je v letalu sedel poklicni pilot iz Ajdovščine Tomaž Meze. Pred ogromno množico je naredil nekaj skokov, ko pa se je veter ob zaključku prireditve nekoliko umiril, mu je uspel celo pravi polet. Kot 25. novembra 1909 Edvardu Rusjanu. Takrat je, oblečen v podobna pilotska oblačila, kot so jih imeli pred stotimi leti, povedal: "Naredil sem največ, kar se je dalo. Želel sem si vsaj en skok. Čustva so bila tako močna kot pri Edvardu in Josipu Rusjanu. Glavni namen skupine, ki se je lotila projekta Eda 5, je bil promocija slovenske letalske zgodovine. Zavedati se moramo, da sta brata Rusjan s svojimi prvimi uspehi vpisala Slovence med letalske narode. Pa ne med prvih sto, ampak med prvih pet, šest, kar je izjemen dogodek."