Vse skupaj se je začelo v petek zvečer okoli polnoči, ko je Žiga, sedemnajstletni gimnazijec iz mojega domačega kraja, za hec na spletu objavil fotografijo majice, ki jo je izdelal. Nič posebnega, na internetu uporabniki vsak dan objavijo na tone materiala in prav nobenega razloga ni bilo, da bi bila ta objava kakorkoli drugačna. Morda bo kateri od virtualnih prijateljev s klikom na “všeč mi je” izrazil odobravanje…

In so. Takšnih klikov odobravanja je bilo nekaj deset, ravno dovolj, da se je objava začela širiti. Potem pa se je zgodila čarovnija interneta. “Všečkana” je bila še nekaj stokrat, zaradi česar je za nekaj ur pristala na naslovnici ene od najbolj obiskanih spletnih strani na svetu, tako da jo je videlo približno sto tisoč ljudi. Sedemnajst tisoč jih je kliknilo “všeč mi je.” Več kot tisoč jih je objavo tudi komentiralo. Dosegla je kritično maso in začela se je širiti kot virus. Vsaka interakcija obiskovalca se je avtomatsko prikazala na socialnih omrežjih, zaradi česar so vsak klik odobravanja ali komentar videli tudi vsi njihovi kontakti, kar je samo še pospešilo razširjanje objave. Do jutra jo je videlo več kot milijon ljudi na vseh celinah sveta.

Vse to se je dogajalo medtem, ko je Žiga spal. Ko se je zbudil, ga je čakal šok življenja. Če niso bile statistike ogledov dovolj velik razlog, da je padel s stola, se je to gotovo zgodilo, ko je začel brati komentarje. Izmed dobrih dva tisoč komentatorjev jih je vsaj tisoč petsto spraševalo, ali bi bil avtor tako dober, da bi izdelal še kakšno majico, saj bi jo z veseljem kupili.

Gotovo je vsem jasno, da je Žigu padla sekira v med. Meni pa se ob tem poraja še neka druga pomembna misel. Internet je postavil na glavo utečen proces rojevanja novih podjemov. Tradicionalen pristop do ustanavljanja podjetij govori o velikem pomenu natančnega poslovnega načrtovanja, izvedbo analize konkurence in temeljitem izračunu finančnih projekcij, preden se lotimo posla. Ampak kateri poslovni načrt bi lahko predvidel, da bo žigova majica postala hit? Kdo bi znal pravilno postaviti finančne projekcije, če bi opisali izdelek? Verjetno nihče.

Tradicionalen pristop je bil relevanten, ko je bilo za dosego tako velikega števila potencialnih kupcev potrebno nameniti ogromna sredstva za oglaševanje. Jasno je, da bodo podjetniki pred veliko investicijo s poslovnim načrtom temeljito preverili, ali se stvar izplača. Na spletu pa je vse zastonj. Z nekaj kliki lahko dosežemo milijardo ljudi, le ustvarjalni moramo biti. Zato je mnogo bolj smiselno, da se osredotočimo na ustvarjanje zanimive vsebine, ki jo nato čimprej ponudimo trgu. Po odzivih bomo hitro videli, ali smo na pravi poti.

To nas uči Žiga, ki se najbrž sam niti ne bi lotil prodaje svojih majic, če ne bi prej videl, da jih ljudje želijo kupiti. Enako velja tudi za mnogo bolj “resne” posle. Namesto izgubljanja časa za teoretiziranje s poslovnimi načrti je bolje ta trud nameniti izdelavi preprostega prototipa, ki ga nato preverimo na najbolj objektiven način, kar ga imamo: tako, da ga ponudimo trgu.

Začeti posel na spletu je danes izjemno enostavno. Vzemimo za primer žigovo spletno trgovino z majicami. Namesto dolgotrajne in zamudne ročne izdelave trgovine se je odločil za storitev Shopify, ki vsakomur omogoča da brez računalniškega znanja izdela povsem delujočo spletno trgovino, v kateri lahko kupci plačujejo s kreditnimi karticami. Vse, kar mora prodajalec narediti je, da izbere dizajn, si izmisli opis trgovine v nekaj stavkih, poslika in naloži fotografije izdelkov in že lahko prodaja. Žiga je bil s tem gotov v desetih urah. Shopify za prvih trideset dni uporabe ne zaračuna ničesar, zato v primeru slabe prodaje Žiga ne bo imel nobenega stroška.

Shopify vsaki novi spletni trgovini podari tudi bon za sto evrov oglaševanja na Facebooku, s katerim lahko trgovec pridobi prve stranke. Poleg tega oglaševalskega kanala se je Žiga odločil še za pridobivanje strank prek lastne Facebook strani, ki je brezplačna. Zanjo je izdelal le nekaj grafičnih elementov. Za en dolar na sliko jih je kupil na spletni strani GraphicRiver, čeprav za osnovno funkcionalnost strani to niti ne bi bilo potrebno, a jo je precej polepšalo.

Poceni storitve, kot so te, omogočajo, da se spletnega podjetništva danes resnično loti kdorkoli, tudi tisti povsem brez računalniškega znanja ali brez zagonskega kapitala. Prav nobenega izgovora ni več, da se naše podjetniške ideje ne realizirajo.

Vedno manj podjetnikov se poslužuje klasičnega pristopa poslovnega načrtovanja, ki mu sledi draga ustanovitev podjetja in raje prisegajo na koncept vitkega startupa. Ta namesto nepotrebnih fiksnih stroškov pisarn, skladišč, lastnega razvoja spletnih mest in opreme zagovarja koriščenje storitev, kot je Shopify, ki so brezplačne ali vsaj zelo poceni, poleg tega pa si pomaga s partnerstvi z zunanjimi izvajalci vseh vrst storitev, ki za opravljeno dobijo odstotek od prodaje. Na tak način se izognejo fiksnim stroškom in vsakršnemu tveganju izgube, zato je tudi neuspeh popolnoma neboleč. Že naslednji dan lahko poskusijo znova in ob tem ne čutijo nobene sentimentalnosti.

Naša generacija bi se morala še bolj usmeriti v podjetništvo. Redna zaposlitev je za mlade pogosto težko dosegljiva, zato se moramo zavedati, da si najbolj varno prihodnost ustvarjamo sami. Podjetniško delovanje nam omogoča, da smo neodvisni od zunanjih dejavnikov in da počnemo tisto, kar nas veseli. Čeprav na prvi pogled samostojna pot izgleda precej tvegana, nam omogoča, da se ves čas prilagajamo vplivom okolja in trgu, medtem ko so zaposleni popolnoma odvisni od spretnosti delodajalca, da pridobi posel.

Strah pred skokom v podjetništvo je razumljiv, vendar ni tako hudo. Mnogi smo začeli že v času študija, ko smo izkoristili socialno varnost študentskega statusa, in v prostem času uresničevali naše zamisli. Tako prehod ni bil težak. Večina uspešnih podjetnikov se je ob svojih začetkih močno zanašala tudi na mentorje, ki so jim nesebično pomagali z nasveti. Tega se zavedajo, zato so tudi sami zdaj pripravljeni pomagati mladim. Zato le pogumno!

Tudi Žiga je svojo trgovino dokončal v pisarni enega od uveljavljenih podjetij, kjer je bil deležen nesebične pomoči, nasvetov in vzpodbude. V nedeljo, ko pišem te vrstice, že sprejema prva naročila. Ni slabo za dva dni brez spanja!