Podobne razprave so se pojavile tudi pred 12 leti, ko so pobudniki večinskega sistema pozivali k njegovi uveljavitvi. A do danes imamo v ustavi zapisan proporcionalni volilni sistem.

Po zapletih po lanskih predčasnih državnozborskih volitvah se pojavljajo vedno glasnejše zahteve po tem, da bi bilo potrebno volilni sistem spremeniti. Zakaj? Ker se je za proporcionalni sistem izkazalo, da je prezapleten, zmagovalcu volitev ne omogoča (vedno) vladanja, zaradi velikega števila strank pa prihaja do zapletov, kar lahko državi škodi. Za primer lahko vzamemo dogajanje zadnjih (pa verjetno tudi prihodnjih) nekaj tednov v Sloveniji.

Če se spomnimo Pahorjeve vlade vidimo, da je bilo ravno veliko število političnih strank v koaliciji, od katerih je vsaka želela imeti svoj prav, velika ovira učinkovitemu vladanju.

Rešitev za trenutno nastali položaj po volitvah, pravzaprav zagotovilo, da se kaj takšnega ne bi več ponovilo, naj bi predstavljal večinski volilni sistem, ki v ospredje postavlja eno stranko, saj zmagovalcu v parlamentu zagotavlja večino, tako je vlada stabilnejša. Ne pozna zapletov ob sestavljanju vlade, njena velika težava pa je v tem, da lahko zmagovalec svojo moč kaj hitro tudi zlorabi.

Večinski sistem

Za ta sistem je značilno, da se o kandidatih odloča z večino, ki je lahko absolutna ali relativna. Obstajata enokrožni in dvokrožni večinski sistem. Enokrožnega poznajo – za lažjo predstavo -  v Veliki Britaniji, kjer se je prvič pojavil, pa tudi v ZDA. Pri tem je iz vsake volilne enote izvoljen po en kandidat, in sicer tisti, ki dobi največ glasov. Ni pa nujno, da dobi večino vseh glasov. Sistemu zato pravimo tudi sistem relativne večine. Dvokrožni sistem pa naj bi zagotavljal, da je izvoljen tisti kandidat, ki ga podpira večina volivcev. V primeru, da nihče izmed kandidatov v prvem krogu ne osvoji večine, se navadno prvouvrščena kandidata pomerita v drugem krogu (v nekaterih primerih se jih lahko uvrsti tudi več, na primer vsi, ki so presegli prag določenega števila odstotkov). Zmagovalni kandidat tako osvoji absolutno večino glasov, zato temu pravimo tudi večinski sistem z absolutno večino. Obstaja pa še nekaj drugih različic večinskega volilnega sistema.

Proporcionalni sistem

Pri proporcionalnem volilnem sistemu morajo dodeljeni predstavniški mandati ustrezati osvojenim glasovom na volitvah. Glede na odstotke glasov si stranke razdelijo sedeže v parlamentu. Ponekod, tudi v Sloveniji, proporcionalni sistem ne dopusti dodelitve mandatov tistim listam, ki ne dosežejo določenega pogoja, to je prag za vstop v parlament, ki se v Sloveniji začne pri štirih odstotkih. Sistem naj bi zagotovil takšno sestavo parlamenta, da bi se v njem zrcalila struktura družbe. Čisti proporcionalni sistem ne pozna volilnih enot, značilno zanj je, da volivec ne odloča o posameznikih, pač pa o strankarskih listah.

Prednosti in slabosti obeh sistemov

Večinski sistem je vsekakor enostavnejši in preglednejši, praviloma volivcem omogoča neposredno odločanje za kandidata. Ker eni stranki v parlamentu omogoča večino, s tem omogoča tudi stabilnost delovanja oblasti nasploh. Temeljna slabost tega sistema pa je, da v ospredje postavlja le eno stranko, in ne odraža celotnega razmerja politične moči v državi. Stranka lažje dela, nima koalicijskih partnerjev, ki bi jo pri tem ovirali, kaj hitro pa lahko svojo moč tudi izkoristi.

Prednost proporcionalnega sistema je, da v skladu z volilnimi rezultati omogoča bolj sorazmerno razdelitev mandatov strankam, ki so nastopile na volitvah, ter tako omogoča tudi ustrezno zastopanost političnih manjšin. Tudi manjše stranke imajo besedo pri odločanju, največja stranka pa nima tolikšne moči, kot pri večinskem sistemu. Glavna pomanjkljivost tega sistema je, da je zapleten in povzroča nestabilne koalicijske vlade. Majhne parlamentarne stranke lahko pri oblikovanju koalicije igrajo vlogo jezička na tehtnici, kar je trenutno zelo jasno vidno prav pri nas. S strani volivca pa je največja pomanjkljivost v tem, da, če govorimo o čistejših oblikah proporcionalnega sistema, onemogoča glasovanje o posameznih kandidatih.