Ob tem je tiskovni predstavnik Isaac Valero-Ladron izrazil prepričanje, da bodo tuje letalske družbe, tudi kitajske, spoštovale evropsko zakonodajo, saj so kazni za kršitve bistveno višje od stroškov v primeru spoštovanja pravil. "Če želi Kitajec poslovati v Evropi, na primer odpreti restavracijo, mora spoštovati zdravstvena in varnostna pravila," je ponazoril Valero-Ladron. V letalstvu ni po njegovih besedah nič drugače - če želi tuja družba leteti v Evropi, mora spoštovati evropsko zakonodajo, tudi okoljsko.

Evropska pravila o vključitvi letalstva v shemo trgovanja z ogljikovimi izpusti predvidevajo, da lahko letalske družbe dobijo 85 odstotkov dovolilnic za izpuste, za kar so kitajske in ameriške družbe še zaprosile, preostalih 15 odstotkov pravic za izpuste pa je treba kupiti na trgu. Teh 15 odstotkov po ocenah Evropske komisije znaša približno 32 milijonov ton ogljikovega dioksida na leto, kar pomeni, da bi lahko ta ukrep letos prinesel 256 milijonov evrov.

Letalske družbe imajo v skladu s pravili dve možnosti - da zmanjšajo letalske izpuste ali da plačajo. Če se odločijo za slednjo, lahko obremenijo potrošnika ali pa stroške krijejo drugače, je pojasnil Valero-Ladron. Nemška letalska družba Lufthansa in ameriška Delta Air Lines sta po besedah tiskovnega predstavnika že napovedali, da bosta stroške prenesli na potrošnike. A to naj ne bi pomenilo bistvenega zvišanja cen - enosmerne vozovnice za daljše razdalje naj bi se zvišale za od dva do 12 evrov, za potovanja v Evropi pa do devet evrov, je pojasnil.

Do dva dolarja na potnika

Enosmerni let iz New Yorka v London naj bi ameriško letalsko družbo stal od enega do dveh dolarjev na potnika. "To pa zanje res ni nepremostljiv problem," je menil Valero-Ladron. Tiskovni predstavnik je tudi prepričan, da se tuje letalske družbe v izogib plačilu za izpuste ne bodo odločale za alternativne poti, saj to po njegovih besedah zaradi stroškov za gorivo in iz časovnih razlogov ne bi imelo ekonomskega smisla. Letalske družbe, ki ne bodo spoštovale evropskih pravil, čaka kazen v višini 100 evrov na tono ogljikovega dioksida, pri čemer je sedanja tržna cena za tono približno sedem evrov. V skrajnem primeru pa lahko EU proti kršitelju uvede tudi prepoved letenja na njenem ozemlju.

Ob tem je Valero-Ladron še poudaril, da se lahko tuje letalske družbe seveda odločijo za druge ukrepe za zmanjšanje izpustov, če bodo imeli ti podobne okoljske učinke kot evropski. "Države lahko izberejo ukrepe, ki bodo zanje najugodnejši," je dejal. Tiskovni predstavnik je zavrnil navedbe nekaterih medijev o tem, da se bliža "trgovinska vojna", in poudaril, da s Kitajsko, ZDA, Rusijo in drugimi tretjimi državami razpravljajo o teh vprašanjih.

EU se je za vključitev letalstva v shemo za trgovanje z izpusti odločila, ko ni bilo mogoče doseči globalnega dogovora o omejitvi letalskih izpustov. Letalstvo je sicer odgovorno za tri odstotke vseh izpustov na svetu. Nova pravila so začela veljati v nedeljo, potem ko je Sodišče EU zavrnilo pritožbo ameriških letalskih družb, da kršijo mednarodno letalsko pravo. Sodišče je presodilo, da evropska pravila ne kršijo mednarodnega prava in suverenosti tretjih držav. Kazni bo sicer mogoče uvesti od 30. aprila prihodnje leto.