Velikokrat sem v pogovorih o idejah pri nas že slišal besede – naredimo Facebook za Slovenijo, naredimo YouTube za naše ozemlje, nov Google ali Amazon?? In veliko takšnih projektov se je v resnici tudi začelo razvijati, vendar so ustvarjalci kmalu ugotovili, da to nima ravno smisla, saj je naš trg premajhen in tudi konkurirati igralcem, ki imajo za seboj milijarde dolarjev in ekipe več tisoč ljudi, je Sizifovo delo. Sicer bi lahko stvar uspela v Sloveniji, če bi bila zanimiva za kritično maso, vendar bi se tu vse skupaj ustavilo. In verjetno nikomur od Startup podjetij v internet ali mobilni industriji ni cilj ustvariti storitev za tako omejeno število uporabnikov oziroma za naš dokaj majhen trg.

In sedaj, ko tole prebirate, se verjetno sprašujete, kaj je narobe s Slovenijo in zakaj ne bi startupi razvijali produktov za naš trg? S tem sicer ni nič narobe, vendar dvomim, da je komurkoli, ki za svojo idejo porabi pol leta življenja, edini smisel trg z maksimalno milijon uporabniki. Slovenija je sicer lahko odličen poligon za testiranje takšnih projektov in verjemite mi, največ kritik boste deležni ravno pri nas. Pri nas se ne podpira dobrih idej in kritika ni konstruktivna. Je pač zgolj kritika, ker nekomu nekaj ni všeč. Veliko polen bo na tej poti, predvsem pa nerazumevanja, da se nekdo odloči za svojo pot. Tega se morate zavedati.

Če ste pred tem, da bi vašo idejo, o kateri razmišljate že dlje časa, začeli dejansko razvijati, potem svetujem, da najprej preverite, ali je že nekdo pred vami naredil taisto stvar in je v svetu že uspešen. Mogoče bo samo rahla modifikacija ideje, predvsem pa pogled iz drugega zornega kota, postavila idejo na drugačno mesto in se vam bodo posledično odprle nove možnosti za implementacijo, oziroma bo ideja dobila dodano vrednost. Če bo ideja reševala vaš problem, mogoče tudi prijateljev, ste že na zelo dobri poti. Vsak od nas, ki smo že naredili prve korake v startup svet, je verjel, da je njegova ideja ultimativna in da bo spremenila svet, vendar smo kaj kmalu ugotovili, da morda pa temu ne bo povsem tako.

Stvari je potrebno izumljati in jih ne kopirati (kljub temu, da smo copy/paste generacja), da je treba ideje sproti dopolnjevati in predvsem, da se ta cikel ne sme nikoli ustaviti. Predvsem pa je potrebno razmišljati, da je Slovenija samo poligon za testiranje, pravi svet in možnost za uspeh in dostop do velikih investitorijev pa se skriva v precej večjem trgu, kot je naš. In to mora biti vaš cilj!

Popolnosti ni, zato tudi velikanom, kot so Google, Facebook, Twitter uspeva. Spreminjajo stvari, jih nadgrajujejo, predvsem pa poslušajo svoje uporabnike oziroma njihove predloge, ki so koristni za razvoj produkta, in produktu dajo nove dimenzije, na katere bi sicer pozabili.

Če vam slučajno uspe narediti nov Facebook klon in pridobiti več uporabnikov, kot jih ima trenutno, potem so zgoraj zapisane besede povsem povsem brez pomena!

*Ne oponašaj, izumljaj