Tokrat bo Lenarčič letel proti zahodu: iz Evrope čez zahodno Afriko preko morja do Brazilije, čez Karibe do ZDA, v Mehiko, nazaj v Srednjo in naprej v Južno Ameriko in proti Antarktiki. Let do južnega pola bo zaradi visokih stroškov praktično neizvedljiv, po preletu Tihega oceana, Avstralije in jugovzhodne Azije pa bo Lenarčič v Nepalu poskusil izvesti še drugo skrajno zahtevno nalogo odprave: let čez Everest. V manj kot treh mesecih bo Lenarčič preletel približno sto tisoč kilometrov, predvidoma 2500 kilometrov na dan oziroma 10 do 12 ur dnevno.

Kaj sporoča ime odprave Green Light World Flight? Zakaj sploh leteti s krhkim letalom okoli sveta?

Ljudje imamo velik problem: vse preveč je posameznikov, ki hočejo reševati svet, zato da bi rešili sebe. Tega naš planet ne bo prenesel. Boljša je obratna pot. Zanimivo pa je, kako hiperprodukcija vsega prinaša tudi kakšno dobro stvar, na primer majhna, lahka in okolju prijazna letala. Če so vse sile v ravnotežju, leti, če ne, pade dol. V majhni kabini tudi ni prostora za bohotenje ega. Torej, nazaj od velikih zmag, stran od epskih podvigov. Čas je za samorefleksijo.

Zakaj tokrat proti zahodu - v glavnem boste leteli po južni polobli, šestkrat boste prečkali ekvator…

Letenje na zahod ima svoje prednosti. Letalo se giblje s soncem glede na zemljo, zato so dnevi daljši, kar je pomembno pri zelo dolgih preletih. Noč ima namreč še večjo moč v neznanih krajih in nepredvidljivem vremenu. Smer poleta sem začrtal tako, da bo kar najbolj zanimivo in pestro, po manj poznani južni polobli, preko vseh treh oceanov in celin. Spoznavanje sveta v enem zamahu relativizira vse doslej naučeno. Zanimivo, nikjer ni opaziti olimpijskih zmagovalcev, vrhunskih znanstvenikov, umetnikov, kaj šele politikov ali menedžerjev. Svet se preprosto vrti dalje, z nami ali brez nas.

Kako bo pripravljeno letalo?

Pipistrelovo letalo virus SW 115 je v bistvu standardna verzija njihovega virusa s krajšimi krili. Notranjost kril je spremenjena v velike rezervoarje za gorivo (skupaj s centralnim je prostora za 350 litrov), dodan je motor rotax 914 z majhno turbino za kompresijo zraka, ki jo poganjajo izpušni plini. Ta kombinacija bo omogočila ekonomično letenje na višini med 4000 in 5000 metri nadmorske višine ter vzpon celo do višine 9000 metrov. Dodani so inštrumenti, ki bodo zagotovili varno in predvidljivejše letenje. Pipistrelova ekipa je odlično opravila zahtevno delo.

V kolikšni meri je možno pridobiti dovoljenja za letenje vnaprej, pred začetkom odprave?

Zaradi izjemno slabih izkušenj s pridobivanji dovoljenj v preteklih letih sem se tokrat obrnil na nemško podjetje Flight Service International, kjer bodo priskočili na pomoč v "najzahtevnejših" državah. Zaplete, ki bodo gotovo nastali vsaj pri letenju nad Antarktiko, preko Tihega ocena, Nepala in še kje, pa bo pomagal reševati iz Slovenije Domen Grauf, član naše ekipe. Žal zaradi zamude z letalom še vedno nimamo vseh papirjev, potrebnih za registracijo, ki so osnova za uradno izdajo dovoljenj. Vsaka država namreč zahteva preletno dovoljenje ter dovoljenje za pristanke. V praksi je nemogoče urediti vsa dovoljenja pred odhodom, saj so nekatera vezana na dogodke, ki se zgodijo med poletom.

Na poti okoli sveta boste preleteli najvišje vrhove petih celin, tri oceane, več kot 50 držav in več kot 120 naravnih parkov. Najpomembnejša tema odprave bo voda. Zakaj voda, na kakšen način jo boste obravnavali iz zraka?

Voda je druga najpomembnejša substanca, potrebna za življenje sesalcev. Prva je zrak. Brez kisika umremo v nekaj minutah, brez vode v nekaj dneh, brez hrane v nekaj mesecih. Voda je prisotna povsod in pomembno vpliva na videz našega planeta. Smešna in grozljiva potreba ljudi po nenehnem tekmovanju, nadvladi in prevladi duši planet v neznanskih količinah odpadkov, ki nastajajo v procesu samouresničevanja slehernega "zmagovalca".

V neznosnem hitenju za dodano vrednostjo nam med prsti uhajajo osnovni elementi zdravega okolja. Presušena Afrika je zelo blizu, klimatske spremembe so že tukaj, ledeni akumulatorji vode izginjajo...

Med letom boste izvajali še posebno znanstveno nalogo?

Zelo sem vesel, da smo se dogovorili z dr. Grišo Močnikom za raziskavo o distribuciji črnega ogljika (saj) na poti okoli sveta s pomočjo njihove naprave za detekcijo. Saje so namreč drugi najpomembnejši povzročitelj fenomena tople grede, ki pa je še zelo slabo raziskan. Poleg tega bo polet zanimiv tudi za ekipo strokovnjakov Instituta Jožef Stefan pod vodstvom dr. Igorja Mekjaviča, ki se ukvarja s preučevanjem vplivov mraza in hipoksičnega okolja na organizem.

Zgodba zase je pri takšnem podvigu vreme. Koliko ste pripravljeni na spopad z nevihtami, neurji, mrazom in gmotami oblakov?

Z vremenom in atmosferskimi dejavniki ne more biti nobenega spopada. Pomaga zgolj ponižnost in spoštovanje naravnih elementov. Pri tem bodo dobrodošle informacije, dostopne na internetu, pristojne službe na nekaterih letališčih ter opazovanje trenutnega dogajanja v ozračju. Predvsem v Himalaji bo pomembno sodelovanje dr. Karla Gabla, izkušenega meteorologa in alpinista iz Innsbrucka, ki bo preko satelitskega telefona opozarjal o potencialno nevarnem vremenu.

Najnevarnejša in najnapornejša bosta let čez Antarktiko in prelet Everesta. Kakšne težave pričakujete in kako se pripravljate na ta dva izziva?

Vremenska dogajanja na Antarktiki in Himalaji so gotovo zelo pestra in zahtevajo dobro analizo razmer, dobršno mero ponižnosti in brzdanje testosterona. V mojih letih so žleze manj aktivne, izkušnje bogate, zato verjamem, da bo polet potekal na varni strani dojemanja realnosti. Pred odhodom bodo potrebna testiranja letala in opreme na zelo nizkih temperaturah na veliki višini. Upam, da bo vreme sodelovalo.

Kabina letala ni najudobnejša za vsakodnevno dvanajsturno sedenje oziroma letenje, tri mesece zapored. Kakšne težave se pojavijo?

Znane in neznane, predvidljive in nepredvidljive. In v tem je čar, spoznavanje samega sebe, nenehno iskanje ravnotežja med udobjem in bolečino, strahom in evforijo, pričakovanjem in kruto realnostjo. Iskanje lastne identitete brez zmagovalnih ambicij. Težave so fiziološke in psihološke, največkrat pa meje med njimi izginejo, saj predstavljajo vzajemni vzrok in posledico.

Kako med takim letenjem prenašate psihične napore?

Človek se kar navadi na svoje vsakdanje življenje, ki je napolnjeno s številnimi sopotniki, spomini in pričakovanji. Zato ga navadno s težavo zapusti in se ga oklepa z vsemi štirimi. Predvsem, ker je svet vsakega posameznika njegova lastna kreacija, za katero si želi, da bi večno obstajala. Strah in tesnoba sta tako zvesta spremljevalca. Vendar je edina resničnost pravzaprav minljivost.

Peščena tibetanska mandala je v naši zahodni realnosti velika bedarija, v sebi pa nosi globoko modrost. Pomemben je vsak trenutek izgradnje, pomembna je energija graditeljev, trajne vrednosti pa nima. Tako je tudi z našimi življenji.

Na koliko je ocenjen celotni strošek odprave in kako rešujete finančno plat projekta?

Približno za tri ultralahka letala, rešujem pa jih predvsem s siromašenjem družinskega proračuna ter prijatelji, podporniki in sponzorji. Skratka, z veliko težavo.