"Ko sem bil otrok, sem bil sicer s starši v Zagrebu, nato pa smo pot nadaljevali na morje. Družinski prijatelj je imel motorno barko, zato vem, da je morje tam prekrasno," nam odgovori na vprašanje, ali je že bil v Sloveniji, in doda, da rad potuje: "Obožujem ves svet, predvsem pa Azijo in ZDA. Odločam se glede na razpoloženje, za odmor brez stresa so Karibi več kot primerni, če si želite več življenja, sta prava Manhattan in Moskva, pa tudi Šanghaj je naravnost neverjeten."

V ekskluzivnem pogovoru, ki je potekal na razstavnem salonu družbe Rolls-Royce na sejmišču v Frankfurtu, nam je med drugim razkril, da bo našo deželo kmalu vendarle obiskal. Poslovno.

Katero znamko ure nosite, je Rolex?

Nikakor ne, Patek Philippe.

To vas sprašujem z razlogom. Eden vaših predhodnikov, David Plastow, ki je bil prvi mož Rolls-Roycea v letih od 1972 do 1980, je namreč posnel reklamo za Rolex, menil pa je tudi, da sta si filozofija in strategija podjetij Rolls-Royce in Rolex zelo podobni. Se strinjate?

S tem se pa res ne bi strinjal. Rolex niti ne spada v najvišjo ligo znamk ročnih ur, pa tudi Rolls-Royce je zgodba zase. Govorimo o ročnem izdelovanju redkih in v omejenih številkah proizvedenih avtomobilov, zato bi znamko Rolls-Royce prej primerjal z znamko ur, ki jo nosim, kjer je mogoče najti ure, narejene po naročilu, v skladu z željami potencialnega kupca. Nekaj podobnega, kot to počnemo tudi sami. Izdelamo veliko štirikolesnikov, ki so tako unikatni, kot je unikaten vaš prstni odtis.

Očitno imate ure radi in vam veliko pomenijo.

(pokaže nam svojo lepotico, vredno nekaj deset tisoč evrov) Res je.

Rolls-Royce je ena najbolj prepoznavnih svetovnih znamk, vsi jo v trenutku povežejo s prestižem in luksuzom. Je vaše delo zato kaj lažje, se avti prodajajo sami?

Ni lahko. Pravzaprav ne poznam posla, v katerem bi prodaja tekla enostavno in kar sama od sebe. Posel bi sam po sebi sicer bil enostaven, če bi lahko rekli, imamo avto, kupite ga. Vendar je avto znamke Rolls-Royce veliko več, je izkušnja, ki človeka zaznamuje za vse življenje. Skupaj z avtom namreč ponujamo izjemen servis, in ponujati ga na tako visoki ravni dan za dnem je vsekakor velik izziv. Zato naš posel ni lahek. Je pa seveda res, da se luksuzni avtomobili razlikujejo od običajnih in ko se pogovarjamo s kupci in jih vprašamo, za kateri avto bi se odločili namesto našega, redko slišimo za drugo znamko. Veste, kakšni so njihovi odgovori? Če ne bi izbral tega avta, bi si pa kupil kakšno zimsko domovanje v švicarskih Alpah, mogoče helikopter ali pa ženi podaril kakšen dragocen kos nakita. Torej zanje na štirih kolesih obstaja zgolj rolls-royce.

Različni programi individualizacije vozila so zadnja leta velik hit tudi v drugih, bolj ljudskih znamkah, vašega ste poimenovali Bespoke (angl. dogovor). Kakšne so želje premožnih ljudi?

Želje premožnih so tako individualne, kot so ti ljudje že sami po sebi nekaj posebnega. Ne boste našli nekega vzorca. Toda ko pade odločitev o nakupu avtomobila, se kupci praviloma močno potrudijo, da bi avto resnično ustrezal vsem njihovim željam. Tako je že z barvo, vrstami usnja, lesenimi dodatki, različnimi poslikavami, zelo udobnimi spalnimi sedeži, hladilniki… Vse, kar premore človeška domišljija, lahko tudi uresničimo.

Je res, da lahko kupec izbira med 40.000 različnimi barvami?

Ni res, barv je celo več kot 40.000. In ne samo to, izberete si lahko katerokoli barvo po svoji želji. Tako lahko vi kot potencialni kupec fotografirate vzorec na suknjiču, ki ga nosite, nam ga pošljete, mi pa vam avto obarvamo natančno po želenem vzorcu. In stranke res izkoristijo to možnost. Tako je pred časom nekdo izrazil željo, da bi njegov avto po barvi spominjal na sivko, našim inženirjem in kemikom pa ni ostalo nič drugega, kot da najdejo ustrezno barvno kombinacijo. Na koncu je bil možakar več kot zadovoljen.

Milijarderji imajo veliko težavo, ko med seboj tekmujejo, kdo bo imel daljšo ladjo, večjo hišo… Je tudi vam že kdaj na vrata potrkal kakšen od najbogatejših Zemljanov in si zaželel unikatnega rolls-roycea?

Vsake toliko dobimo takšno željo. Teoretično bi jo lahko uresničili, toda zaradi številnih zakonskih zahtev, kot so homologacija, varnost potnikov, zaščita pešcev in podobno, bi bil razvoj takšnega vozila zelo, zelo drag, tako da tudi še tako bogati ljudje, ko jim omenimo ceno takšnega avta, rečejo, to pa je vendarle predrago. V daljni preteklosti je zaradi bolj ohlapne zakonodaje to še bilo mogoče.

Občutek je, da so rolls-roycei rezervirani samo za moške.

Seveda so med kupci tudi ženske, še posebej pri modelu ghost, približno vsaka deseta za volanom je predstavnica nežnejšega spola. Veste, tudi ženske so lahko zelo premožne, in to ne samo po zaslugi bogatih mož. Med našimi strankami je kar nekaj uspešnih podjetnic iz ZDA in tudi drugih delov sveta, ki imajo resno in odgovorno službo.

Obstaja nekakšen profil povprečnega kupca rolls-roycea? Veste na primer, koliko milijonov evrov imajo pod palcem?

Na to bi težko odgovoril, saj nekega povprečnega profila ni. Med strankami so namreč tako glasbene kot filmske zvezde, pa uspešni politiki in poslovneži, tudi različni kralji in plemiči. Seveda pa so vsi po vrsti kar premožni.

Trudite se tudi, da bi bili vaši avtomobili okolju prijazni, takšna je na primer študija 102EX, ki jo poganjata dva elektromotorja, nekaj posebnega pa je zaradi indukcijskega polnjenja. Kdaj jo lahko pričakujemo na cesti v serijski podobi?

Točnih načrtov še nimamo. Avto je trenutno del raziskave, da bi dobili povratne informacije potencialnih kupcev, kaj je zanje pomembno. Seveda si želimo, da bi naša vozila v prihodnosti poganjale okolju prijaznejše oblike pogona.

Je ovir na poti do zelenega rolls-roycea še preveč?

Ovir je kar nekaj, toda biti moramo stoodstotno prepričani, da je naša investicija v takšno vozilo, in verjemite mi, da ni majhna, tudi upravičena. Na eni strani mora takšno vozilo seveda ustrezati našim kupcem, po drugi strani pa mora biti še vedno prepoznavno in v skladu z našo filozofijo.

Pravijo, da ste nekakšen čudežni deček. Pri 37 letih ste leta 1998 postali najmlajši menedžer znotraj skupine BMW, nato ste več kot uspešno izpeljali projekt obuditve znamke Mini, in tudi kot prvi mož Rolls-Roycea, položaj ste prevzeli lani, ste več kot samo uspešni. Lanska prodaja je dosegla rekordnih 2711 vozil, letošnja bo verjetno presegla mejo 3000. Neverjetno, potem ko je še leta 2009 kazalo na črno prihodnost znamke, ko ste kupcem prodali le nekaj več kot tisoč vozil.

(za trenutek pomolči) Številke, ki ste jih navedli, niso zgolj plod mojega dela, temveč dela vseh mojih sodelavcev. Smo odlično uigrano moštvo. Seveda sem po prihodu spremenil nekaj stvari, bolj poglobljeno širimo mrežo zastopnikov po vsem svetu. Toda delo ni lahko, in ko se en uspešen dan v službi konča, pride na vrsto naslednji dan, ki prinaša nove izzive. Za uspeh je potrebno trdo delo, to je edina pot.

Ima znamka Rolls-Royce kakšnega tekmeca?

Pravega tekmeca nima. Naša stranka se ne odloča na primer med bentleyjem in rolls-royceom. Če se zaljubi v oba avta, si enostavno kupi oba.

Verjetno ne bomo brcnili v temo, če rečemo, da sta za vašo prodajo v prihodnosti pomembna predvsem kitajski in indijski trg.

Trenutno je številka ena ameriški trg, toda kitajski in indijski trg ga bosta gotovo prehitela. Kitajci so pravzaprav že letos v igri za prestol. Skupno gledano so prav vsi azijski trgi za nas potencialno zanimivi in donosni, stvari se tam odvijajo zelo hitro, pa ne samo v Indiji, tudi v Južni Koreji, na Tajvanu, najverjetneje bomo v kratkem svojo podružnico odprli tudi na Tajskem. Celo na Japonskem stvari dobro tečejo, čeprav razmere po cunamiju prodaji luksuznih dobrin niso bile ravno naklonjene.

Kaj pa Slovenija? Seveda je tržišče majhno, toda Slovenci ljubimo avtomobile in tudi ljudi, ki imajo nekaj več pod palcem, nam ne manjka.

Veste, slovenski trg trenutno preučujemo, saj smo tudi sami slišali o vaši ljubezni do avtomobilov. Najverjetneje bomo v prihodnjem letu na vaših tleh organizirali dogodek, na katerem bomo testirali odziv potencialnih kupcev. Zakaj pa ne, o Sloveniji sem slišal veliko dobrih stvari, ki so zagotovo vredne, da jih podrobneje raziščemo in ugotovimo, ali je tudi pri vas poslovna priložnost za naše podjetje.

Koliko vozil pa morate prodati v neki državi ali regiji, da bi se vam začetna investicija povrnila v doglednem času, na primer v enem letu?

Številka mora biti dvomestna!

Kako ste zadovoljni z razmerami na borzi, se splača imeti vaše delnice?

Rolls-Royce sam ni prisoten na borzi, saj smo del skupine BMW. Seveda je bila v zadnjih mesecih na borzi prizadeta skorajda vsaka delnica, zato tudi BMW-jeva ni izjema, vendar smo optimistični, naša naročila se ne zmanjšujejo.

Torej ustvarjate dobiček?

Seveda.

Nam lahko zaupate številko?

Lahko vam povem le to, da vsako leto matični družbi v Münchnu dostavimo kar zajeten kupček denarja. Vse, kar bi povedal več o tem, je poslovna skrivnost.

Oglaševanje vaših avtomobilov je verjetno nekaj posebnega, podobno kot so posebni avtomobili sami, verjetno na televiziji in v časopisih niste prisotni. Vem, da imajo nekateri najbolj prestižni hoteli, tak je na primer Peninsula v Hongkongu, floto rolls-royceov za svoje stranke. Gotovo gre za neko obliko marketinškega sodelovanja z vami?

Na eni strani oglašujemo ravno na način, ki ste ga omenili, v povezavi z različnimi luksuznimi znamkami, na drugi so nam blizu različni dogodki, seveda morajo biti na ustrezno visoki ravni. Smo pa s svojimi aktivnostmi prisotni tudi na facebooku in youtubu, pred kratkim smo imeli oglaševalsko kampanjo za lastnike ipadov, saj želimo za svoja vozila navdušiti tudi mlajšo generacijo. Klasičen oglas na televiziji ali v časopisu pa je za nas enostavno povedano premalo ekskluziven in žal mi je, da moram to reči, vendar pa je to stran vržen denar. Razmerje med tem, koliko plačamo za tak oglas, in koliko potencialnih kupcem nagovorimo, je zelo slabo in tak oglas je za nas občutno predrag.

Ko na vašem razstavnem salonu gledam vozila, se mi zdi, da so še vedno precej konservativno oblikovana. Se motim?

Seveda bi se o obliki lahko prepirali, toda model ghost se mi ne zdi ravno konservativno oblikovan, saj gre za moderno notranjost in tudi zunanjost je lepo in proporcionalno oblikovana. Če ste imeli s konservativnostjo v mislih, da nismo super ekstravagantni, je to zato, ker je rolls-royce investicija, ki veliko stane, ljudje pa si želijo, da bo avto svojo vrednost ohranjal še vrsto let. In če pogledate vse v zgodovini podjetja izdelane rolls-roycee, ugotovite, da jih je 70 odstotkov še vedno na cesti, seveda zato, ker je kakovost izjemna. Za obliko bi dejal, da je brezčasna, in avto, ki ga prodamo danes, mora biti tudi čez dvajset let še vedno zaželen in moderen, da lahko ljudje rečejo, da si ga želijo imeti, pa čeprav rabljenega.

Rolls-Royce ne proizvaja le avtov, ampak tudi motorje za letala in ladje. Vem, da ne gre za isto podjetje, toda zanima me, kako sta povezani?

V odboru mojih nadzornikov sedi tudi sir Ralph Robins, nekdanji prvi mož Rolls Roycea plc. Podjetji sta povezani, vendar ne na poslovni, temveč bolj na prijateljski ravni. Ker pa seveda vsi delujemo pod okriljem te prekrasne znamke Rolls Royce, nas zanima tudi, kaj se dogaja pri sosedih. Gre resnično za prijateljski odnos.

Sprašujem vas z namenom. Rolls Royce plc. izdeluje tudi motorje za največje letalo na svetu airbus 380, izdelali so tudi tistega na letalu družbe Qantas, ko je moralo letalo zaradi okvare motorja zasilno pristati, zgodba pa bi se lahko končala tudi tragično. Ali takšen dogodek kaj vpliva na imidž vašega podjetja, se to kaj pozna pri prodaji avtomobilov?

Prav nič. Veste, ljudje vedo, da gre za različni podjetji, pa tudi sicer je šlo za en sam motor in eno samo okvaro. Nikomur ni padlo na misel, da bi bila kakovost dela v tovarni na neustrezni ravni. In če danes pogledate podjetje, boste ugotovili, kako hitro so okrevali po tem neljubem dogodku in da je ugled znamke še večji.

Kdaj pogledate v prihodnost, kakšna bo znamka Rolls-Royce čez dvajset let, bo ponudba modelov še obširnejša?

Modelov zagotovo ne bo več. Želimo biti ekskluzivni. O tem, da bi znamka tako zelo zrasla in bi letno izdelali nekaj deset tisoč avtomobilov, niti ne razmišljamo. Rolls-roycea enostavno ne smete videti za vsakim vogalom, to za nas ne bi bilo dobro. Ravno zato, ker je tako redek, za nameček pa prava umetnina, ga ljudje tako zelo občudujejo.

Toda koliko vozil potem sploh smete izdelati v enem letu, je to na primer letošnja prodaja okoli številke 3000?

Kaj dosti več pa res ne. Seveda nam naše zmogljivosti sedaj omogočajo, da bi bila številka tudi višja, s tem namenom smo v tovarno v Goodwoodu investirali 10 milijonov evrov.

Če danes naročim rolls-roycea, kdaj ga lahko dobim? Mi to, da vas sedaj osebno poznam, kaj pomaga?

Če bi ga res naročili danes in glede na to, da se sedaj tudi poznava, bi ga dobili že za božič. Če pa bi se zanj odločili prihodnji mesec, bi vam moral reči, se opravičujem, toda letos vam ga ne moremo dostaviti. Resnično dolgo traja, da izdelamo avto. Samo osnovni proizvodni proces traja 460 ur, vendar pri tem niso vključeni nekateri deli, ki zahtevajo svoj čas za pripravo na vgradnjo. Tako na primer traja en mesec, preden je les res dobro posušen, da ga lahko vgradimo in začnemo polirati.

Ne boste rekli, da večino proizvodnih procesov še vedno izvajate ročno?!

Kaj ste pa mislili? V celotni tovarni imamo le dva robota, vse drugo naredijo pridne roke naših usposobljenih delavcev. Pridite na obisk, zagotavljam vam, da vas bo od presenečenja vrglo na tla.

Po rodu ste Nemec, živite pa v Angliji. Pred nekaj desetletji bi bila to skorajda usodna kombinacija, v neformalnem pogovoru pa ste mi dejali, da so vas odlično sprejeli in da se v Angliji zelo dobro počutite.

Vprašanje je seveda zanimivo, ampak to sprašujete samo tisti, ki ne živite v Angliji, tamkajšnji novinarji me tega še nikoli niso vprašali. Zavedajo se namreč, glede na mojo bogato poslovno zgodovino, tudi z angleško znamko Mini, da nisem človek revolucije. So pa Angleži tudi korektni in pravijo, da na koncu dneva največ šteje uspeh. Seveda jim moraš pokazati, da jih ceniš, da ceniš njihovo zgodovino. In mislim, da sem to počel in počnem še danes. S poštenim poslovnim odnosom je torej mogoče preskočiti na prvi pogled še tako visoko oviro.

So vaši sodelavci zvečine Nemci?

Kje pa, vsi po vrsti so Britanci, skoraj 90 odstotkov vseh zaposlenih je z Otoka. Frank (Frank Tiemann, tiskovni predstavnik Rolls-Roycea za Evropo in Bližnji vzhod, poslušal je najin pogovor, op.p.) je ena redkih izjem. (smeh)