Pri tem niso nobena izjema znamke, ki po raznih lestvicah merjenja kakovosti in nepokvarljivosti avtomobilov sodijo v sam vrh. O tem navsezadnje dovolj jasno govori tudi lanski množični vpoklic, ki so ga morali zaradi zatikajoče se stopalke za plin opraviti pri Toyoti in je prizadel avtomobile, prodane po vsem svetu.

Krivec ni samo eden

Z vse večjim številom sodobnih elektronskih sistemov so avtomobili postali tudi ranljivejši in dovzetnejši za napake ali okvare, zaradi katerih je še najmanj hudo, če štirikolesnik obtiči na cesti. Razumljivo je, da je lastnik takega avtomobila slabe volje in stresa jezo na vse od proizvajalca do prodajalca, ki da mu je "podtaknil" mačka v žaklju. Množične okvare posameznih sklopov se pojavljajo predvsem kot posledica premalo preizkušenih lastnosti v razmerah, ki jih avtomobilski proizvajalec v razvojni fazi ni mogel dovolj natančno simulirati.

Tudi zelo obsežen proces vmesne in končne kontrole kakovosti velikokrat ni dovolj, da bi v avtomobilskih tovarnah odkrili napake, ki kasneje doletijo kupce. Pogosto so za serijske napake, zaradi katerih je potreben vpoklic, krivi dobavitelji sestavnih delov, ki so premalo skrbeli za kakovost svojih izdelkov. Navsezadnje pa je mogoče s prstom pokazati tudi na avtomobilske tovarne, ki dobavitelje stiskajo s cenami in tako posledično vplivajo na kakovost.

Popravljanje slabega vtisa

Japonska Toyota je morala lani zaradi zatikajoče se stopalke na servis poklicati skoraj osem milijonov vozil. Odmevnost te napake je bila izjemna, najbolj pa je vznemirila lastnike vozil v Združenih državah Amerike, kamor so prvega človeka Toyote poklicali celo na zagovor v senat, kjer je moral pojasnjevati, zakaj je prišlo do napake in kako jo bodo odpravili, hkrati pa se tudi opravičiti za vse neprijetne posledice. Poleg tega so potrošniške organizacije v ZDA kupce pozvale, naj ne kupujejo tistih rabljenih Toyotinih avtomobilov, pri katerih je bila napaka na stopalki za plin že odpravljena, češ da to ni dovolj za popolno varnost. Takšne namige so pri Toyoti zavrnili, a povzročene škode in omajanega ugleda znamke ni mogoče popraviti na hitro.

V Sloveniji nimamo natančne zakonodaje, ki bi uvoznikom in zastopnikom proizvajalcev avtomobilov nalagala, da morajo biti vpoklici javno objavljeni. Precej bolje je urejeno obveščanje lastnikov avtomobilov. Pri nekaterih znamkah uvozniki o serijskih okvarah in vpoklicih lastnike avtomobilov obveščajo na svojih spletnih straneh, v vsakem primeru pa jih na preventivni servisni pregled obvestijo po pošti. Vpoklice na splošno ureja zakon o varstvu potrošnikov, ki določa, da morajo biti izdelki kakovostni in varni, za kar je odgovoren izdelovalec. Z nadzorom teh določil se ukvarja republiški tržni inšpektorat, ki sodeluje z mednarodno mrežo Rapex za hitro opozarjanje o nevarnih izdelkih, ki objavlja tudi podatke o vpoklicih.

Najprej varnost, potem pride na vrsto vse drugo

Komentar avtorja: Tudi najboljši delajo napake