V prvem letu uvedbe 70 odstotkov uničenih koles

V to vzdrževanje so všteti stroški obrabe koles, posodobitve terminalov in sistema, pa tudi popravljanje škode, ki jo bodo bolj kot ne namerno povzročili vandali. Poglejmo, kakšne izkušnje imajo s tem v tujini. V Parizu so denimo pred štirimi leti vzpostavili enak sistem izposoje koles, kot se nam obeta v Ljubljani, in je danes največji tovrstni sistem na svetu. Parižanom je na voljo 20.600 koles in 1451 postaj za ta kolesa, kar je petkrat več, kot je v Parizu postaj za podzemno železnico. "Na dan popravimo okrog 1500 od teh koles. Približno 25 odstotkov na leto jih je uničenih. A da smo prišli do te četrtine, je bil izjemen napredek. Ob vzpostavitvi je bilo na leto ukradenih ali namerno uničenih več kot 70 odstotkov koles," je povedal Pierre-Jean Maurel, regionalni direktor podjetja JCDecaux, ki je v Franciji in drugod po svetu vzpostavljalo sistem izposoje koles, podjetje pa je tudi 40-odstotni lastnik slovenskega Europlakata. Nabava pariškega kolesa mesto stane 630 evrov, kazen za krajo pa znaša 150 evrov. "Trenutno imamo odprtih 4000 tožb proti domnevnim vandalom ali odtujiteljem, končanih pa je bilo 800 tožb," je še povedal Maurel.

Prvih nekaj let z minusom

Direktor Europlakata Marko Kolbl meni, da Ljubljančani ne bodo šli po poti Parižanov, pač pa prej po poti Dunajčanov. Tudi tam namreč deluje tak sistem izposoje koles, kraj oziroma uničenj pa je bistveno manj, je povedal. So pa kljub temu ljubljanska kolesa preventivno bolj robustna, tako da so bolj odporna na vandalizem, denimo kolesa so iz polnih gum in ne zračnic, saj se slednje hitreje uničijo. V Ljubljani nabava posameznega kolesa stane 839 evrov, kazen za odtujitev pa je nekoliko višja kot v Parizu in znaša 350 evrov. Uporabniku, ki kolesa ne bo vrnil, bo podjetje ta znesek trgalo z njegove bančne kartice. Vsak uporabnik se mora namreč pred začetkom izposojanja registrirati v sistem in ob tem vnesti tudi številko svoje bančne kartice. "Jasno je, da bo na začetku vzpostavitve mestnega kolesa tega vandalizma in kraj več, toda pričakujem, da se bo po nekem določenem času to nehalo. Enake izkušnje smo imeli z avtobusnimi nadstrešnicami. Sprva je bilo veliko popisanih in polepljenih, toda sčasoma so meščani obupali," je opisal Kolbl. Poleg tega še pričakuje, da bodo kolesa zaradi obrabljenosti menjavali na dve in pol ali tri leta.

Podjetje Europlakat je sicer v zameno za vzpostavitev sistema Bicike(lj) od ljubljanske občine poleg že obstoječih 220 dobilo še 140 oglasnih površin, ki jih bodo tržili in si s tem poskušali pokriti stroške investicije. "Pričakujem, da bomo prvih nekaj let poslovali z minusom. Investicija pa naj bi se povrnila po 10 ali 12 letih," je ocenil Kolbl.