V Tevatronu, ki je del državnega pospeševalnega laboratorija Fermi (Fermilab), naj bi znanstveniki našli dokaze za delce, ki niso bili videni še nikoli prej. Če imajo ameriški fiziki prav in ne gre za kakšno tehnično napako, to pomeni, da bo znanju fizikov o vesolju dodan še en pomemben gradnik.

Ključna beseda pa je "če". V prihajajočih tednih ali mesecih, potem ko bodo zbrali nove podatke v Tevatronu in evropskem velikem hadronskem trkalniku, bomo verjetno dobili bolj točen odgovor o tem, ali gre resnično za odkritje nove vrste delcev.

"Če je to res, potem je to resnično zelo pomembno. Toda tu je en velik 'če'," je povedal Csaba Csaki, profesor fizike na ameriški univerzi Cornell. Ta pri eksperimentu sicer ni sodeloval.

Kaj bi novi delec lahko pomagal razložiti?

Raziskovanje pri pospeševalnikih delcev se pogosto nanaša na velika vprašanja, ki se poglabljajo v samo naravo obstoja – zakaj imamo mi (in vse okoli nas) maso? Ena od teorij, ki je dobila veliko pozornosti, je teorija o t.i. Higgsovem bozonu, ki daje delcem maso. Zaradi tega je bil bozon v popularni kulturi označen tudi za "Božji delec".

Potencialno odkritje v Tevatronu ni podobno Higgsovemu bozonu, je povedal znanstvenik pri Fermilabu Rob Roser, ki sodeluje tudi pri Tevatronovemu eksperimentu z detektorjem delcev CDF, od koder izvirajo novi podatki.

Sicer pa znanstveniki menijo, da to še ne pomeni, da potencialni novi delec ne bi mogel pomagati pri razlagi mase. Fiziki Estia Eichten, Kenneth Lane in Adam Martin so mnenja, da bi lahko bilo Tevatronovo odkritje dokaz za teorije "tehnicolor", ki omenjajo popolnoma novo silo, ki vodi do mase. Sile, ki jih poznamo, so gravitacijska, elektromagnetna in pa močne in šibke jedrske sile - "tehnicolor" bi tem dodal še peto silo.

To je sicer le ena razlaga, potrebnih pa je veliko več novih raziskav, da bi videli, ali ta nenavaden signal iz Tevatrona resnično prihaja od tako pomembnega novega delca, je povedal Roser. "Lahko bi bil le novi delec, ni nujno, da bo naredil kakšno spremembo, kar se tiče našega znanja," je še dodal.