Petelinjenje najmlajšega družinskega člana je mater in sestro zabavalo, starejšega brata pa spravilo v slabo voljo. A ko so ga začeli dražiti, se je izkazalo, da gre v resnici za potegavščino. "S prijateljico sta se menda samo delala, da sta par, ker sta hotela razjeziti fanta, ki je zaljubljen vanjo," je pojasnila sestra. "Ne razumem, zakaj misli, da bo kul, če bo imel punco," je na glas razmišljal štirinajstletni Simon. To, da se je mali zlagal, ga ni zmotilo? "Ne," je dejal, "vsi na Facebooku to počnejo."
Profili uporabnikov socialnega spletnega omrežja Facebook so sistematično izbrane impresije, namenjene določeni publiki, istočasno nastopaške kot tudi informativne, piše James Grimmelmann v eseju Saving Facebook. "Socialno omrežje ti dovoli biti, kdorkoli pač si." Ali kar si želiš biti.
Na to, kako te doživljajo drugi, lahko vplivaš na različne načine: od vzdevka do domače strani. "Tako kot z izbiro oblačila ali barve las sporočaš drugim, kaj misliš o sebi in kaj hočeš, da drugi mislijo o tebi, na njihovo dojemanje sebe vplivaš tudi z izbiro fotografije. Veliko uporabnikov izbere najbolj laskave fotografije. In vsak naslednji podatek je strateško razkritje, še en detajl v mozaiku avtoportreta." Tudi preostala komunikacija na spletu razkriva, kdo ste, poudarja profesor prava. Če se, denimo, pridružite skupini Darfur Action Group, ne spodbujate le svojih prijateljev, da pristopijo tudi oni, istočasno sporočate, da ste oseba, ki si prizadeva za rešitev darfurske krize. "Celo vaš seznam kontaktov je svojevrstna izjava o vaši identiteti. Tako na Facebooku kot v resničnem življenju velja, povej mi, kdo so tvoji prijatelji, in povem ti, kdo si."
Hkrati ne gre pozabiti, dodaja Grimmelmann, da socialna omrežja omogočajo nova prijateljstva in poglobitev že obstoječih, osebni podatki, ki jih delite z drugimi, pa so zanje pogoj - so osnovna komponenta intimnosti. "Prav vse, od naloženih fotografij do povabil na druženje ali igrice zombie bites, je oblika prijateljevanja, ki ima psihološko vrednost." Toda, zakaj neki se posameznik odloči razgaliti pred vso vesoljno javnostjo ter ji že pri registraciji zaupati več kot štirideset podatkov - ime, rojstni datum, elektronski naslov, politično in versko prepričanje, spol, stan, izobrazbo, najljubšo glasbo, filme, knjige, imena prijateljev ter najbolj kočljivo reč - svoje fotografije?
"Socialna motivacija je odgovor, zakaj uporabniki cenijo Facebook, ne glede na to, da dobro vedo, kakšne nevarnosti prinaša za njihovo zasebnost," še pojasnjuje Grimmelmann. Facebook namreč uporabnikom ponuja mesto, kjer ustvarjajo socialno identiteto, kujejo medsebojne odnose in akumulirajo socialni kapital. "Vse to so pomembne, celo prvotne človeške potrebe, njihova nuja pa lahko sproži načrtno pristranskost, ko ocenjujejo tveganje za svojo zasebnost." Če so tvoji prijatelji v nakupovalnem centru, si tudi ti v nakupovalnem centru, je naredil primerjavo profesor, "če pa so na Facebooku, si tudi ti na Facebooku".
Kataloška prodaja
A največja vrednost socialne mreže je položaj, ki si ga izboriš v svoji digitalni soseski. Toda, ali res drži, da se tvoja mrežna vrednost veča s številom prijateljev?
"Povezanost je socialna valuta," pritrjuje Grimmelmann. "Ljudje, denimo, tekmujejo, kdo bo imel več kontaktov." Še več: na voljo jim je celo spletna aplikacija Prijatelji naprodaj, kjer uporabniki ponujajo svoje kontakte z nalepljenimi cenami. Med drugim je slišati, da Facebook vse pogosteje uporabljajo tudi za zmenkarije. Če ne že za flirt, pa vsaj za zbiranje informacij. "Ni naključje, da veliko ljudi svoje nove znance najprej preveri na Facebooku, če želijo o njih izvedeti kaj več," pravi Duška Mervar, svetovalka za spletno komuniciranje in digitalni PR v agenciji Renderspace ter podiplomska študentka antropologije na Fakulteti za družbene vede, kjer končuje magisterij s področja internetne etnografije.
"Strinjala bi se s tistimi, ki pravijo, da nestalni online odnosi ne morejo nadomestiti tistih pravih osebnih odnosov, ki se gradijo dolgoročno skozi srečanja v živo in podporo. Neposredna interakcija skozi fizično bližino in pogovor, ki vključuje tudi vso mimiko in gestikulacijo, gotovo pozitivno vpliva na poglabljanje odnosa. Po drugi strani pa lahko tudi nove tehnologije naredijo veliko pozitivnega za povečanje kakovosti odnosa. Internet je recimo lahko dober kanal za začetno spoznavanje, ki preraste v resen odnos in se gradi naprej tudi v 'offline' svetu. Online komuniciranje ima lahko svoje prednosti tudi, ko moramo povedati kaj bolj zaupnega in intimnega, saj se je o teh temah morda lažje izražati preko zaslona in tipkovnice, ko sogovornika nimamo pred seboj. Odnosi v današnjem svetu subtilno prehajajo med online in offline konteksti in redko ostanejo osredotočeni samo na kontakte ene vrste. Facebook je idealen primer tega, saj večina naših 'facebook prijateljev' izhaja iz predhodnih srečanj v živo, na spletu pa ta odnos dobi novo dimenzijo."
Toda obred dvorjenja je bolj ali manj enak, če gre soditi po nasvetih s foruma Facebookdater.com, kjer boste našli dovtipe za uspešno mrežno zapeljevanje. Zavihek z naslovom "10 načinov, kako uporabiti Facebook za zmenke" trdi, da je ključ v pristopu. Tako kot v baru, kjer z nadvse pomembnim prvim ali drugim stavkom načnete pogovor - z nečim, kar se lepo sliši in terja odgovor. "Poleg tega lahko na Facebooku prelistate vse njene ali njegove fotografije, odkrijete bivše partnerje, kaj so z njimi počeli, kje so skupaj preživljali počitnice…"
"Uf, preveč podatkov!" se je branila samska mladenka. "Jaz bi veliko raje dala fantu šanso in videla, da me osebno povabi na randi. Pa da se sama prepričam, na štiri oči, ali je res tako fajn, kot trdi njegov Facebook profil."
"Na Facebooku se lahko bistveno dlje časa pretvarjamo kot v resničnem svetu," je prepričan Črt, osemintridesetletni strokovnjak za informacijsko tehnologijo. "Ko sediš za mizo in si gledaš v oči, tvoj obraz in tvoje geste povedo vse. Na spletu pa človeka ne vidiš, še povohati ga ne moreš, vse je nekako ceneno - kot pri kataloški prodaji!" Ko sva klepetala o znancih, ki jih poznava, in njihovih FB-profilih, sva ugotovila, da se neredko vtis, ki sva si ga skozi leta ustvarila o tem ali onem, nekoliko razhaja od tistega, ki ga utegne dati njegov spletni zid. "Konec koncev je lahko Facebook krasna vaba," je komentiral Črt.
"Kot sem rekel: na Facebooku je veliko pozerstva! To je svet intrig, prevar in pretvarjanj. In ravno to samooglaševanje je po mojem velik problem socialnega mreženja. Prepričan sem, da ljudje zelo dobro vedo, kaj počnejo, in da nagovarjajo točno določeno skupino. Zato je dobro, če znaš brati med vrsticami. Problem nastane, če si preveč zaupljiv."
Na spletu ni dobro, če si preveč pošten, je še prepričan Črt. "Kar se sliši grozno, ampak žal živimo v takšnem svetu. Vsi se malo pretvarjamo. Zato na Facebooku nikoli ne smeš objaviti svojega elektronskega naslova ali telefonske številke. Če hočeš imeti mir, je najbolje, da si vse izmisliš." Njegova sodelavka je imela strašne težave, ko je na Facebooku objavila številko svojega mobilnega telefona. No, tudi on ni imel ravno prijetnih izkušenj z digitalnim omreževanjem ali "fukbukom", kot mu pravijo vročekrvni samci.
"Ko sem hodil z neko punco, me je prijatelj opozoril, da nisem več samski in da naj na Facebooku spremenim status. Naivno sem odkljukal, da sem po novem v razmerju, in usul se je plaz čestitk. Čez mesec dni sem se s to punco razšel in bil deležen kar nekaj grdih opazk ljudi, ki jih sploh nisem poznal. Ta izkušnja me je izučila, da svojih osebnih podatkov nikoli več ne bom delil."
Toda ločiti osebno življenje od prijateljev… "Da, to je kontradiktorno! Ampak samo tako se lahko zavaruješ."
Pred čim?
"Pred nadlegovanjem. In da ne bo pomote: ženske ravno toliko nadlegujejo kot moški, vsaj po mojih izkušnjah." Kar v facebook besednjaku pomeni, da te "drezajo", puščajo sporočila na tvojem profilu, objavljajo kočljive fotografije in tako naprej. "Ampak, da ne bomo iz tega delali bavbava - to je samo eden izmed medijev. Lahko ga uporabljaš ali pa ne. Mislim, da ima moja generacija s tem več problemov kot tiste mlajše. Za njih obstajaš samo na Facebooku ali pa te ni."
Prijatelji po znižani ceni
Tudi šestnajstletna Jasna ima že več let svoj Facebook profil s petstotimi prijatelji, medtem ko njen devetnajstletni fant Luka profila nima. Toda, koliko izmed njih jih Jasna zares pozna? "Kako, zares?" se je začudila. "Če se z njimi pozdravim na ulici? Ali če sem se z njimi že kdaj pogovarjala?"
"Recimo tako, da si jim že kdaj kaj povedala o sebi," je ponudil razlago Luka. "Recimo, tristo sedemdeset ali štiristo," je ocenila. "Kdo ti bo pa verjel," je pripomnil on. "Ne, res, ful premislim, preden koga sprejmem za prijatelja." Fant je vseeno skomignil z neodobravanjem. A ne samo zato, ker ga je včasih motilo, da je večkrat na dan, tudi med druženjem z njim, preverjala, ali je kdo komentiral kakšno njeno objavljeno fotografijo, da je ni kdo povabil za prijateljico in kaj neki se zvečer dogaja.
"Bom kar povedal tako, kot je: na Facebooku ima petsto prijateljev, meni pa se vsake toliko pritoži, da nima nobenih pravih prijateljev. To veliko pove." Njegova družba je drugačna, je pristavil. "Imam krog desetih prijateljev, od katerih sta mi dva posebno blizu, in za druženje z njimi res ne potrebujem Facebooka." Prepričan je, da mnogi ohranjajo stike z znanci in sklepajo nova prijateljstva na Facebooku samo zato, da bi imeli "eno številko več".
"Na koncu imaš petsto ali tisoč prijateljev samo zato, da bi imel občutek, da si popularen. Kot recimo moja bivša sošolka, ki je na spletu zelo priljubljena tudi zato, ker objavlja precej razgaljene slike, v resničnem življenju pa je nihče ne mara. Mislim, da jo to nažira, ker je njena resnična podoba čisto drugačna." Se pa strinja, da je FB pravšnje orodje, če hočeš navezati stike z nekom, ki si ga nekoč poznal, a se je z leti sled za njim zabrisala. Priročen je tudi za mulce, meni, saj so ti neredko sramežljivi, ogovoriti punce pa ni kar tako. Za sporočilce, klic ali sms moraš zbrati bistveno več poguma, kot če jo podrezaš na Facebooku ali na njenem profilu objaviš kakšen smešen komentar.
"Tam se imaš priložnost prikazati tako, kot si želiš. Zato ljudje velikokrat pišejo, da poslušajo takšno ali drugačno muziko, gledajo takšne in takšne filme, seveda tiste priljubljene, če bi napisal kaj drugega, to tvojim prijateljem najbrž ne bi ustrezalo. Tisto, kar ni priljubljeno, raje izpustijo. Razen če niso takšne vrste ljudje, ki na ta način dvigujejo prah."
"Najbrž je s Facebookom tako kot z mobilnimi telefoni - dokler jih nismo imeli, jih nismo pogrešali, danes pa si ne predstavljamo življenja brez njih," je sklenila raziskovalka Duška.
"Ne predstavljam si življenja brez pravega nasmeha in tistih drobnih skrivnosti neverbalnega jezika, ki mu pravimo govorica telesa," je dodala osemintridesetletna ločenka, nasprotnica Facebooka. "Kar predstavljajte si, kaj bi bilo, če bi morali pesniki pisati pesmi o smajlijih!"