"Jebi se, Marchionne... Ne smemo postati Kitajci... Kitajski delavci naj postanejo kot mi," so se glasili slogani zoper uvedbo več izmen, sobotnega dela in strožjih pogojev glede odsotnosti z dela v tovarni v Mirafioreju v Torinu.

"Lahko tudi gremo drugam!"

Grožnje naj ne bi bile neposredno povezane z omenjeno ekstremistično skupino, ki je bila najbolj dejavna v 70. letih prejšnjega stoletja - najbolj znana je po ugrabitvi in umoru politika Alda Mora. Rdeči grafiti na torinskih zidovih, ki jim je sledilo še pregreto ozračje pred sindikalnim glasovanjem o dogovoru, so konec tedna še dodatno ogreli.

Marchionne namreč uvedbo fleksibilnejših delovnih pogojev povezuje s prek milijardo evrov vredno naložbo v obrat v Torinu, kjer bi po novem izdelovali novi model Chryslerjevega jeepa. Če glasovanje ne bo uspešno, tudi naložbe ne bo, čemur bi lahko sledila preselitev proizvodnje v tujino. "Če bo za dogovor glasovalo 51 odstotkov članov, bomo investirali v Torino," je včeraj zagotovil Marchionne, ki se je mudil na avtosalonu v Detroitu.

Fiat ima po zadnjem povečanju lastništva v rokah četrtino Chryslerjevih delnic, po poročanju tujih agencij pa bi utegnil še letos lastniški delež povečati na 51 odstotkov. Grozeče grafite na torinskih zidovih je Marchionne odpravil z oceno, da so njihovi avtorji necivilizirani. "Želimo narediti nekaj dobrega, ne zgolj za družbo, ampak predvsem za zaposlene," je dodal Marchionne.

Na krčenje privilegijev so pred približno dvema tednoma pristali vsi sindikati z izjemo ekstremno levega sindikata FIOM, ki je za konec januarja že napovedal splošno stavko. Ker ima sindikat med zaposlenimi v obratu v Mirafioreju "le" okoli 20 odstotkov članstva, bi utegnil Marchionne požeti novo zmago. Vendar ta ni zagotovljena, saj sindikati, ki podpirajo nove delovne pogoje, nimajo večine. Tako je vse v rokah delavcev, ki niso včlanjeni v sindikate.

Na prožnejše pogoje dela (uvedbo 24-urne proizvodnje in dela ob sobotah) so sredi lanskega leta že pristali delavci obrata v Pomiglianu d'Arcu pri Neaplju. Dogovor je takrat podprlo več kot 60 odstotkov vseh, ki so se udeležili glasovanja. Marchionne je v Pomiglianu odprl proizvodnjo novega modela pande, ki ga sicer izdelujejo na Poljskem. Delavcem je zagrozil, da bo obrat z okoli 5000 zaposlenimi v skrajni sili zaprl, ker so Poljaki precej bolj produktivni. Ta izjava je močno razburila tako sindikate kot politike, vendar je Marchionne na koncu dosegel svoje.

Za FIOM je dogovor v Mirafioreju povsem nesprejemljiv. "Če bodo tudi druga podjetja ravnala tako kot Fiat, naj bodo pripravljena na konflikt, ki ga v Italiji še ni bilo," je na včerajšnji novinarski konferenci žugal generalni sekretar sindikata Maurizio Landini in poudaril, da je za 28. januar napovedana stavka izjemnega pomena za vse delavce - pomeni opozorilo vsem, da se jim lahko zgodi podobno kot Fiatovim zaposlenim.

Marchionne je odločen prestrukturirati tovarne v Italiji v dobičkonosne družbe, ki lani, kot je rekel nedavno, niso prispevale niti evra k dvema milijardama evrov dobička. V zameno za okoli 20 milijard evrov naložb v prihodnjih nekaj letih pa od delavcev pričakuje, da bodo pristali na daljše delavnike in manj privilegijev.