Gre za prvi korak v smer statusnih in organizacijskih sprememb na Darsu, ki jih je vlada napovedala tudi v izhodni strategiji. V njej je vlada napovedala, da bo država s preoblikovanjem razmerij do Darsa "minimizirala tveganja, da bo mogoči javni dolg postal ekspliciten javni dolg". Povedano preprosteje: država ne želi, da bi ji evropska komisija in evropska centralna banka Darsov dolg, ki je konec lanskega leta presegel štiri milijarde evrov, prištela k javnemu dolgu, s čimer Slovenija ne bi izpolnjevala enega od maastrichtskih kriterijev.

"Na podlagi novega modela bo Dars infrastrukturo brez zemljišč vodil v svojih poslovnih knjigah in tako evidentiral vsa pripadajoča bremena. To pomeni, da se dolg pri gradnji cestne infrastrukture še naprej beleži kot dolg Darsa in ne države," je že po četrtkovi seji vlade novinarjem dejal minister za promet Patrick Vlačič in dodal, da gre za "računovodsko operacijo".

Kljub temu je z njo povezanih več vprašanj, na katera nam na ministrstvu za promet včeraj niso odgovorili. Ključno je, na kakšni pravni podlagi bo država javno cestno infrastrukturo, ki jo je gradila (tudi) z javnimi sredstvi, sploh lahko prenesla na delniško družbo, ki je resda v njeni izključni lasti, in ali lahko to stori brez javnega razpisa. Na ministrstvu so nam dejali le, da "bomo vsa pojasnila prejeli v fazi izvedbe novega modela".

Sprejetje novega modela je skoraj zagotovo tudi predpriprava za kasnejšo privatizacijo Darsa, ki jo posredno napoveduje tudi izhodna strategija. Čeprav ima Dars poleg milijardnih dolgov, zdaj v lasti cestno infrastrukturo, je pot do privatizacije še dolga. V prvi fazi naj bi vlada Dars preoblikovala v pravega koncesionarja v izključni lasti države, ki bo kot investitor in financer upravljal sistem cestninjenja v prostem prometnem toku.

Nato naj bi vlada preučila alternative za preoblikovanje Darsovega kreditnega portfelja, s katerim naj bi se zmanjšala višina državnih poroštev, ki so vezana na Darsove dolgove, v naslednji fazi pa bi lahko v lastništvo družbe pripustila zasebnega partnerja. Vlačič je v četrtek dejal, da je vlada pred sprejetjem modela preučila več alternativnih možnosti. Predsednica uprave Darsa Mateja Duhovnik včeraj pozno popoldne ni bila dosegljiva za pojasnila.

primoz.cirman@dnevnik.si