Opravljanje se dogaja na ulici, v lokalih, ob različnih prilikah in ob različnih druženjih. Opravljanje povzroči več ali manj škode, a daleč najbolj škodljivo zna biti opravljanje, ki se dogaja na delovnem mestu oziroma v delovnem okolju.

Morda se res zdi, da je opravljanje neškodljiv in neizogiben stranski produkt človeške narave, a razmah ogovarjanja v vsakodnevno prakso je ena najbolj uničujočih zadev, ki se lahko zgodi podjetju. Ubija zaupanje, sodelovanje in moralo, povečuje napetost in zaskrbljenost, povzroča nastajanje zaprtih skupin, povzroča blokade v komunikaciji, škoduje ugledu določenih posameznikov in je ne nazadnje zapravljanje časa. Rezultat je splošno nezadovoljstvo, stalna negotovost in nizka delovna učinkovitost.

Kaj je pravzaprav smisel opravljanja, kaj se s tem pridobi in kakšni so ljudje, ki ogovarjajo tako pogosto in s tako lahkoto, kot dihajo? Tudi v delovnem krogu običajno obstajajo »iniciatorji« opravljanj, tem pa se pridružijo vsi tisti, ki ne želijo izstopati. Glavni opravljivci torej potegnejo za seboj šibkejše člene. Opravljanje je lahko naperjeno proti posamezniku/om iz kolektiva, še najraje pa proti vodstvu.

Zakaj se pridružijo? Eden od razlogov je tako imenovana »identifikacija z agresorjem«, psihološki motiv, ki pravi: »Če se ne zmoreš boriti, se pridruži.« Zanimivo je, kako hitro ljudje padejo pod slab vpliv, ker imajo premalo osebne integritete in ker se bojijo, da bi bili zaradi pozicije »proti« tudi sami izločeni in opravljani. Česa vsega ne naredimo zavoljo pripadnosti …

V splošnem so iniciatorji opravljanja manipulativni ljudje, ki so v prvi vrsti skrajno nezadovoljni s seboj. Mnogi ljudje enostavno ne znajo biti avtentični, zato se zatekajo k obrambnemu mehanizmu opravljanja drugih, ki služi temu, da se sami nikoli ne izpostavijo, ne odprejo, ne pokažejo svoje prave narave.

Ko se ljudje ukvarjamo z drugimi, jim pripisujemo slaba dejanja in slabe lastnosti, premikamo fokus s sebe na druge. Zakaj moramo fokus sploh premikati? Ker se nočemo ukvarjati s seboj. Zakaj? Ker je preveč boleče. Boli priznati lastne napake, boli sprejeti odgovornost za svoje neuspehe, boli, ker si ne upamo biti takšni kot smo, boli, ker se niti ne poznamo dovolj dobro, boli, ker so drugi bolj uspešni, pametnejši, lepši … In tako se raje ukvarjamo z drugimi.

Opravljanje je v bistvu agresivno dejanje, je oblika osebnega napada, ki izhaja iz človekovih zavestnih in podzavestnih strahov, potrebe po moči, kontroli in pomembnosti, slabe samopodobe, nepripravljenosti ukvarjati se s samim seboj in emocionalne nezrelosti. Opravljanje je oblika osebnega napada, ki je uničujoč, to pa zato, ker je nejasen, neoprijemljiv, izmuzljiv, nedokazljiv, težko se je proti temu boriti.

........

Pametni menedžerji imajo ničelno toleranco do obrekovanj.

.........

In kaj lahko naredi vsak zase, da se upre skušnjavi opravljanja? Ustaviti prakso opravljanja je velik izziv, če človek nima trdne osebne integritete ter notranje motivacije in volje, da to ustavi sam pri sebi. Za začetek se je potrebno vprašati, zakaj to počnemo in kakšne so posledice opravljanja. Nato naj vsak pri sebi razišče, zakaj se sploh udeležuje opravljanja, kaj s tem sploh pridobi zase in ali obstaja še kakšna druga pot.

Potem si odgovorimo, ali bi isto povedali tudi v obraz osebi, ki jo ogovarjamo, ali je to, kar govorimo sploh resnično, ali je res potrebno, kako bi se počutili, če bi to isto nekdo rekel o nas in podobno.
In če vas nekdo želi potegniti za seboj v opravljanje? Tudi, če stojite zraven obrekljivca in ga poslušate, ste soudeleženi. Povejte, da vas neosnovano govorjenje ne zanima, spremenite temo ali pa odkorakajte stran. Zadeve so lahko zelo preproste, ko se enkrat odločite, da boste trdno sledili svojim vrednotam.

In kaj lahko na temo obrekovanja naredi vodja? Pametni menedžerji imajo ničelno toleranco do obrekovanj. Najbolj učinkovit način ravnanja z iniciatorji obrekovanj je direktno soočenje in poziv k predložitvi dokazov o navedbah. Najslabše, kar lahko vodja naredi, je, da tudi sam uporabi podobne taktike in obrekovalce začne obrekovati. S tem da drugim jasno vedeti, da ima dvojno moralo.

Barbara Petančič je psihologinja svetovalka v podjetju Adecco.
Adecco je strokovni partner Zlate niti.