Odgovor na to je v svoji osnovi zelo kratek: podjetju bo lojalen toliko, kolikor bo podjetje do njega. Gre za »dam-daš« situacijo. 

Lojalnost ni lastnost, ki bi jo lahko izmerili različni psihološki testi. Vsi ljudje, ne glede na osebnostne lastnosti, sposobnosti, veščine, znanja in drugo smo lahko lojalni. Preteklo izkazano lojalnost sicer lahko vidimo iz delovne zgodovine posameznika, a to ni nikakršno zagotovilo, da bo lojalen tudi v prihodnje.

Lojalnost podjetju ni nekaj, kar zaposleni samoumevno prinese s seboj. Lojalnosti si podjetje še ne zasluži s tem, da človeku da zaposlitev in plačo. Lojalnost je stališče, ki ga zaposleni oblikuje v času delovanja v podjetju. Zato mora biti izpolnjenih kar nekaj pogojev, najpomembnejša vprašanja pri tem pa so, ali se podjetje drži dogovorov, ali sledi vrednotam in viziji, ki jo obljublja, kolikšna je mera zaupanja, ali so pričakovanja in standardi dela jasni. Potem pa o lojalnosti odloča še nekaj - ali bo posameznik ob delovnih nalogah dobil tiste izzive, ki jih išče, in ali bo v obstoječem timu lahko uveljavil samega sebe na način, kot mu je pomemben.

Kar, žal, v veliki meri opažamo, je, da se podjetja ne držijo svojih dogovorov, da ne zaupajo svojim zaposlenim, da pričakovanja podjetja niso dovolj jasno izražena, pričakovanja posameznikov pa ne dovolj jasno raziskana, da je komunikacija od zgoraj navzdol omejena na podajanje navodil in da ljudje nimajo občutka pomembnosti, ker se menedžment intenzivno ukvarja z ekonomsko finančno platjo, ljudi pa bolj ali manj prepušča samim sebi. Morda bo ob tem kdo skočil v zrak, češ, saj je moja pisarna vedno odprta za ljudi. Prav to je znak, da je prvi korak prepuščen drugim. Po drugi strani je poudarek »lojalnosti podjetju« prevelik. Večjega pomena za uspešnost pri delu je namreč to, da je oseba lojalna delu, ki ga opravlja, ideji, ki ji sledi. Lojalnost podjetju kot celoti se oblikuje šele kasneje, z izkušnjami, ki jih s podjetjem dobi posameznik.

Raje kot da si zastavljamo vprašanje, ali bo posameznik lojalen podjetju, se najprej vprašajmo, kaj mu moramo ponuditi, da ga naredimo lojalnega.


Barbara Petančič je psihologinja svetovalka v podjetju Adecco.

Adecco je strokovni partner Zlate niti.