Na voljo ni bilo nobenega helikopterja

"Odpravo je organiziral Karničar, podprla pa jo je Planinska zveza Slovenije. Alpinista sta želela preizkusiti opremo za odpravo leta 2010 in smučanje z druge najvišje gore na svetu K2, kar je seveda zelo atraktiven cilj, saj tega ni storil še nihče do zdaj," je povedal načelnik komisije za odprave v tuja gorstva pri Planinski zvezi Slovenije Tone Škarja, ki je ob tem zavrnil nekatere očitke, da se zveza ni dovolj potrudila za rešitev Oderlapovega življenja. "Nesreča se je zgodila pri taboru 1, kjer je Oderlapu na glavo padel velik kos ledu. V trenutku je bil nezavesten in je tudi hudo krvavel. Poskušali smo zagotoviti prevoz s helikopterjem, čeprav se je nesreča zgodila 5800 metrov visoko. Prostor je bil primeren za pristanek, vreme je bilo lepo, vendar v Katmanduju ni bilo na voljo nobenega helikopterja," je sporočil Škarja.

Ker na helikoptersko pomoč niso mogli računati, je Karničar organiziral klasičen transport ponesrečenca do baznega tabora, kamor so Oderlapa pripeljali v zgodnjih jutranjih urah naslednjega dne. Istega dne so nepalske oblasti vendarle zagotovile helikopterski prevoz alpinista v bolnišnico, vendar je moral helikopter pristati v bližnji vasi, saj je bil bazni tabor ovit v meglo. Še dan pozneje so ponesrečenca vendarle prepeljali v bolnišnico, vendar mu tam niso mogli več pomagati.

"Vedela sva, da gre za zelo izpostavljeno območje, zato sva se ločila in hodila kakšnih 200 metrov narazen. Ko sem prišel skozi najožje grlo poti in nato pogledal nazaj, da bi videl, kje je Oderlap, nisem slišal kakršnega koli plazu. Očitno so padle samo večje ledene kocke, ki so ga zadele, saj je takrat že ležal na tleh. Takoj sem sestopil in videl, da ima hude poškodbe glave," je trenutek nesreče opisal Karničar. Takoj po dogodku je v slepi sreči klical na pomoč, ker je vedel, da se je na vrh odpravila tudi francoska odprava. Kmalu je Karničarja doseglo pet alpinistov, ki so pomagali pri prenosu ponesrečenca do tabora 1.

Storili smo vse, kar je bilo mogoče

Istočasno je stekla akcija tudi v baznem taboru, saj so Karničar in drugi potrebovali še več pomočnikov. Prav med nesrečo so končevali neko klasično komercialno odpravo, v kateri je bilo več kot 20 višinskih nosačev, pet od njih pa je, potem ko so jim obljubili ustrezno plačilo, prišlo do tabora 1. Nato so Oderlapa naložili na improvizirana nosila in nadaljevali sestop proti bazi, kamor so prispeli po 25 urah težavne reševalne akcije, nato pa jim jo je zagodlo vreme. "Zaslišal sem helikopter, vendar se je spustila megla, nastale so nevihte in začelo je snežiti. Ni preostalo drugega, kot da Oderlapu zagotovimo čim toplejše ležišče in opazujemo njegovo stanje," kalvarijo podrobno opisuje Karničar in dodaja, da so naslednjega dne ponesrečenca le naložili v helikopter in odpeljali v bolnišnico. "Trudili smo se, kolikor se je dalo, vendar se je kljub temu zgodilo najhujše," je še dejal Karničar.

"Poskušali smo organizirati helikopterski prevoz. Opravili smo veliko telefonskih klicev, žal pa način reševanja in dostopnost helikopterjev v Nepalu nista takšna kot v Sloveniji, kjer lahko po ponesrečenca reševalci pridejo praktično v vsakem trenutku," pa je težave pri reševanju pojasnil Matjaž Šerkezi s komisije za usposabljanje in preventivo pri Planinski zvezi Slovenije, ki je v reševalni akciji deloval kot zveza med Karničarjem in nepalsko reševalno službo.

Oderlap med alpinističnim podvigom na glavi ni imel zaščitne čelade, vendar mu po zagotovilih strokovnjakov niti ta ne bi rešila življenja. "Čelade ni imel in mu niti ne bi pomagala. Pri tovrstnih smereh je nihče ne uporablja, ker je težko zagotavljati toploto, ki je skozi glavo izgubimo ogromno. Če imaš čelado, je to težko narediti, tako da te ne bi nekaj zelo tiščalo. Ker je na večjih višinah prekrvavitev slabša, se v takem primeru lahko hitro začneš slabo počutiti," pravi Karničar. Šerkezi dodaja, da čelada ponuja zaščito pri manjših trkih in odkruških skal, pri večjih kosih, kot se je to zgodilo v Oderlapovem primeru, pa ne pomaga. "Niti vratna hrbtenica ne zdrži tolikšne sile, da bi lahko preprečila hude poškodbe," zagotavlja Šerkezi.