"V zgodnji tridesetih so me promovirali v članico uprave. Delala sem zelo trdo. Vendar pa sem se za zaključek svoje tedanje kariere odločila zato, ker smo nenehno stremeli samo k temu boljšim poslovnim rezultatom. Ker sem bila prepričana, da lahko v življenju počnem kaj bolj pomembnega od tega, sem dala odpoved. Do tedaj namreč sploh nisem imela časa za razmišljanje, ko pa sem ga imela, sem bila preveč izčrpana, da bi lahko razmišljala. Vzela sem si pol leta časa, da se odločim, kaj bom počela, da bo osmislilo moje življenje. To je bila pomembna odločitev, saj sem se s tem, ko sem se odrekla mestu v upravi podjetja, odrekla mnogim stvarem. Po dveh mesecih sem se po naključju - čeprav naključij ni (smeh) - srečala s coachingom. Več, kot sem brala o tem, bolj sem postajala prepričanja, da to želim početi. Do tedaj tega v Luksemburgu še nihče ni izvajal, zato sem si dejala: Vzemi to kot priložnost in poglej, ali to lahko zaživi in deluje na teh tleh. Dva razloga sta me tako pritegnila na področje coachinga: prepričana sem bila, da bom z njim tudi sama izjemno veliko pridobila, poleg tega sem že imela izkušnje z vodenjem, ko sem kot menedžerka vodila svoje sodelavce, vendar pa za ro nismo uporabljali besede coaching. Tako sem se odločila ustanoviti podjetje CoachDynamix."


Coaching - po definiciji Mednarodne federacije coachev nenehen proces, ki pomaga ljudem polno uporabljati njihove naravne notranje vire, potenciale, sprejemanje boljših odločitev, pomaga doseči izjemne rezultate v njihovem življenju, karieri, podjetjih in organizacijah - v Sloveniji še vedno spremlja kar nekaj predsodkov. Zaradi tega ga podjetja premalo vključujejo med orodja, ki zagotavljajo višjo motiviranost, večjo storilnost in kreativnost ter sprejemanje boljših odločitev ter postavljanje ciljev pa tudi osebnostno zrelost vodstvenega kadra.
"Razmer v Sloveniji ne poznam in jih zato ne morem komentirati. Je pa dejstvo, da je coaching v mnogih sredinah nekaj povsem novega, zaradi česar je tudi veliko skeptičnosti. In ker coaching prihaja iz ZDA, je veliko predsodkov. Tudi sama sem imela podobne probleme, ko sem ustanovila svoje podjetje in začela s promoviranjem coachinga. V Luksemburgu o njem tedaj ni slišal še nihče. Prvo leto je bilo res trdo. Stranke sem sicer imela, vendar pa sem se pretežno ukvarjala s tem, da sem skušala spremeniti njihovo razumevanje coachinga, da sem jim dopovedovala, da to ni terapija, niti ne svetovanje. Zdaj so razmere povsem drugačne. To dokazuje, da moraš biti tedaj, ko uvajaš nekaj novega, samo potrpežljiv, saj ljudje svojega mnenja ne spremenijo kar čez noč. Ko pridem v podjetje, pravim, da od njih ne zahtevam velike vpletenosti "Dajte mi samo dva človeka in pokazala vam bom, kaj lahko naredim," jim rečem. In ponavadi pridejo pozneje iz tega podjetja k mani novi in novi ljudje. Ljudi je treba najprej prepričati, da si dober, saj želijo videti predvsem rezultate. V Sloveniji je coaching šele na začetku. Potrebnega bo še nekaj časa, več izkušenj in kakovostno izšolanih coachov, se bo slika tudi v Sloveniji začela spreminjati."



Ko menedžer pride k vam na executive (poslovni) coaching, kaj obdelata na prvem srečanju, o čem teče pogovor?
"Človek, ki pride k meni, je že odločen, da se bo razvijal in izboljšal. Najprej mu razložim o svojem dosedanjem delu, skupaj postaviva cilje in skušava ugotoviti, kako se medsebojno čutiva. Ta kemija je namreč izjemno pomembna. Zelo pogosto pa me, še posebej top menedžment, enostavno preizkuša, ali sem res sposobna, ali imam dovolj izkušenj in znanja, da sem lahko njihova coachinja. Zato pretežno oni sprašujejo mene." (Smeh)



Katera orodja uporabljate v procesu coachinga, ki ponavadi traja med pol leta in enim letom?
"V letih svojega dela sem oblikovala svoj sklop orodij, ki jih uporabljam glede na področja, na katerih delam s svojimi strankami, bodisi gre za izboljšanje vodenja ali na primer komunikacije. Pomembno je, da zna coach postavljati prava vprašanja, orodja coachu samo pomagajo pri stranki vzpodbuditi učenje in dvigniti zavedanje. Seveda pa orodja nenehno izpopolnjujemo. Nikoli pa stranki ne gpvorimo: "Storiti bi moral to in to! To bi moral opraviti tako"... Ne, mi sprašujemo: Zakaj si to storil? Kaj si ob tem čutil? Česa si se pri tem naučil? Kaj si naredil drugače? Kako čutiš razliko...? Pri svojem delu sem razvila sebi lastna orodja, torej imamo v CoachDynamixu svoja orodja, ki so plod našega dela."



Kaj coaching torej ni?
"Ni poučevanje v razredu, ni hitro učinkovito lepilo za popravljanje napak, ni terapija, je pa proces, v katerem ves čas coach posamezniku pomaga, da izbistri razumevanje, kaj je pomembno, mu pomaga pri določanju prioritet in postavljanju ciljev."



Ali se da učinke coachinga izmeriti finančno?
"Dosedanje raziskave so pokazale, da je vrednost končnega rezultata šestkrat višji od vložka v coaching. Nova znanja in veščine, ki jih uvaja v svoje delo, so trajna in pomembna, produktivnost se močno dvigne, vodstveni kader izboljša vodstvene in komunikacijske sposobnosti, lažje in hitreje presojajo, katere naloge so za posel primarnega pomena, ne zamujajo več rokov. Naučijo se bolje upravljati svoj čas in razmišljati strateško. Lažje sledijo svoji viziji. Zagotovo se vložek v coaching podjetju večkratno povrne, klient pa se o prednostih coachinga lahko prepriča ob zaključku vsakega svojega delovnega dne, ko pogleda, kako uspešen je bil prav po zaslugi novih znanj in veščin. Poleg tega ne smemo pozabiti, da v podjetju ostane visoka stopnja motivacije ključnega kadra. Prav v času recesije si moramo prizadevati, da jih ne izgubimo, pač pa zadržimo in poskrbimo za njihov napredek oziroma razvoj."



Kako komentirate trditev, da se podjetje preneha razvijati, ko se preneha razvijati njegov direktor?
"To absolutno drži! Svoja znanja moramo nenehno izpopolnjevati, ne glede na to, kaj delamo in na katerem področju. Sama grem na dodatno izobraževanje vsaj enkrat na leto, k čemur sem se sama pri sebi zavezala že pred mnogimi leti. Ostati moramo sveži, na vrhu svojih zmogljivosti in sposobnosti, zagotoviti si moramo širino, da lahko v tem kompetitivnem svetu sploh lahko preživimo. Znati moramo razmišljati out of the box, torej izven ustaljenih okvirjev, nenehno moramo preverjati svoje poslovne modele. Moj odgovor je torej pritrdilen. Ko se nehamo razvijati, del nas umre."



Prav zato je coaching eden od primernih orodij v času krize.
"Seveda!"



V Sloveniji je nemalo svetovalnih podjetij, ki ponujajo tudi coaching, čeprav so brez licence. Kako izbrati primernega coacha?
"Če gledamo na coaching s korporativnega vidika, s stališča podjetja torej, je izjemnega pomena, ali ima coach kaj podjetniških izkušenj, ali se vklaplja v kulturo podjetja. Bila sem že v podjetjih, kjer so predhodno sicer dobre coache odslovili, ker se niso vklapljali v kulturo podjetja. Pomembno je, da poizvemo, ali ima coach certifikat in akreditacije, saj je veliko ljudi, ki si pravijo coachi, a za to dejansko niso usposobljeni, ali imajo že stranke in katere so, pomembne so torej reference, kakšne so njegove metode dela... ob vsem tem pa je pomembna tudi medsebojna kemija."



Vrednost industrije coachinga v svetu je ocenjena na dve milijardi evrov. Letno beleži med 50- do 70-odstotno rast. Kaj pričakujete, da se bo z razvojem coachinga dogajalo letos in prihodnje leto, ko bo recesija še trajala, kot napovedujejo poznavalci?
"Po mojem mnenju kriza na coaching ne vpliva. Govorim iz lastnih izkušenj. Nimam torej manj dela, bistveno več pa tudi ne. Čeprav so podjetja prisiljena v zmanjševanje stroškov, so tudi tam, kjer so zmanjšali denar za izobraževanje, coaching ohranili. Podjetja namreč ugotavljajo, da je coaching neprecenljiv. Dosedanja rast se bo po moji oceni nadaljevala, lahko pa bo še večja, ker je razvoj v Aziji izjemno nagel, še posebej v Hongkongu, Singapurju, Šanghaju."



Coaching je primeren za vsa podjetja, ne glede na gospodarsko vejo ali velikost...
"Res je. To kaže tudi seznam mojih klientov, delam tako s Siemensom, kot zavarovalnicami in bankami, kot so Lombard International Assurance ter danska in švedska narodna banka, ali pa SmartStream Technologies. Tudi velikost podjetja ni pomembna. Gre za to, da se odločimo: Ali želim rasti še naprej in dvigniti poslovanje na višjo raven ter da izvem, kaj moram storiti, da bom to dosegel. Ali pa sem tako aroganten in prepričan, da ni ničesar več, česar se moram naučiti!?"



Coach je oseba, ki sicer ves čas postavlja vprašanja, a tako pravzaprav osebo vodi na nevsiljiv način. Lahko coaching na nek način prakticiramo tudi v svoji družini?
"Če bi vsak pri sebi razvil več teh veščin, bi od tega pridobili prav vsi. Pri veliko vodilnih ljudeh, pri katerih spodbujam vodenje s pomočjo tehnik, ki jih uporabljamo pri coachingu, mi pripoveduje, da te tehnike uporabljajo pri svojih otrocih in prijateljih. Zakaj to počnejo? Ker so rezultati vidni takoj! In ko se prepričamo, kako hitro dosežemo pozitivne spremembe, potem jih uporabljamo še na drugih področjih svojega življenja."



Zato sta life (osebni) coaching in executive (poslovni) coaching močno prepletena, ali ne?
"Tako je. Vzemimo primer podjetnika, ki nima nobenega časa, ki bi ga preživljal s svojo družino, pred desetimi leti pa je morda še igral kitaro in v tem užival, nima časa za rekreacijo, pa je bil strasten kolesar. Vse to vpliva na njegovo življenje. Če si posameznik želi, si lahko z veščinami, ki jih dobi skozi executive coaching, izboljša tudi kakovost zasebnega življenja, saj zna bolje upravljati s časom in doseže uravnoteženost med službo in družino."