Človek je namreč prepogosto najšibkejši člen v tej verigi. Ne pomaga veliko, če imajo motorji vedno boljše izkoristke, če voznik sodobne tehnologije ne zna izrabiti sebi v prid. Strokovnjaki so (lani) izračunali: z bolj varčno vožnjo bi v Evropski uniji do leta 2010 privarčevali 20 milijard evrov, bilo bi 35 odstotkov manj nesreč in 50 milijonov ton manj izpustov ogljikovega dioksida v ozračje. "Vsak voznik lahko z lahkoto zmanjša porabo za pet do deset odstotkov, z malo več pazljivosti pa kar za četrtino," zatrjuje Bojan Žlender iz sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu.

S triki do prihranka

S poznavanjem nekaj trikov lahko vozniki namreč privarčujejo tudi za okoli 20 odstotkov goriva. Varčna vožnja se začne, še preden sedete v avtomobil. Tlak zraka v pnevmatikah namreč že vpliva na porabo, vsaka pnevmatika s časom izgubi malce zraka in je zato mehkejša. Zato potrebuje več energije, da se jo zavrti (to dobro vedo tudi kolesarji). Posledično je treba dodati več plina, da avtomobil spelje in vzdržuje določeno hitrost. Tlak v pnevmatikah je dobro preverjati vsak mesec, kajti že 0,2 bara premalo zraka lahko poveča porabo za en odstotek. Na bencinskih črpalkah je preverjanje in polnjenje pnevmatik vendarle zastonj!

Pomembno je tudi pravilno prestavljanje. Sodobni motorji z vbrizgom najbolj optimalno delujejo pri nižjih vrtljajih, največji navor pa dosegajo pri okoli 2000 vrtljajih, seveda odvisno, ali imate v vozilu nameščen bencinski ali dizelski motor. Pospešujte z veliko plina, tudi pri hitrosti 50 kilometrov na uro lahko imate menjalnik že v peti prestavi in avtomobil bo deloval še povsem normalno.

Če v daljavi vidite, da na semaforju gori rdeča luč, izrabite vztrajnost vozila in dajte nogo s plina, a pustite, da motor pomaga pri zaviranju, in ne prestavite v prosti tek. Takoj, ko voznik umakne nogo s stopalke za plin, se prekine dovod goriva v motor, motor tako pomaga zavirati in pri tem ne porabi goriva. Pa še zavore so manj obremenjene. Izklopite tudi vse sisteme in pritikline v vozilu, ki jih tisti trenutek ne potrebujete. Na primer ogrevanje zadnje šipe, meglenke ali klimatsko napravo. Samo klimatska naprava vas lahko "stane" do 1,5 litra goriva na 100 kilometrov, ogrevanje zadnje šipe pa obremeni motor in s tem električno napeljavo za dodatnih 0,4 litra.

Tečaj varčne vožnje za 93 evrov

Varčne vožnje se je mogoče naučiti tudi s pomočjo strokovnjakov (tečaj varčne vožnje stane 93 evrov). Pri tem Mitja Holynski, vodja Akademije dobre vožnje, pravi, da Slovenci varčne vožnje ravno ne obvladajo: "Mislim, da le malo voznikov zares obvlada varčno vožnjo, se mi pa zdi, da so voznice v povprečju varčnejše, ker je njihova hitrost nižja. Sicer pa je moje osebno mišljenje o razliki med spoloma takšno: vozniki so tehnično bolj podkovani, vendar manj upoštevajo varen način vožnje, voznice pa se bolj držijo predpisov, vendar jim tehnika ni tako domača. Oboje pa je pomembno za varno in varčno vožnjo."