Sprva smo jih lahko prešteli na prste ene roke, pred desetimi leti, ko so v Novem mestu vpeljali proizvodnjo avtodomov, pa so ta počitniška vozila postala nadvse priljubljena možnost za svobodno, mobilno počitnikovanje in odkrivanje novih krajev v lastni režiji.

Danes je v Sloveniji registriranih že blizu 3000 avtodomov in podobno kot v nekaterih drugih evropskih državah se jih v zadnjih letih proda več kot počitniških prikolic. K temu je pomembno pripomogla tudi nova politika hrvaških kampov do "pavšalistov", saj je veliko dotrajanih in nevoznih prikolic končalo na odpadu. In namesto nove prikolice so si lastniki raje omislili avtodom. Hiša na kolesih omogoča nepozabne počitnice, čeprav je treba v načrtovanje poti vložiti veliko energije in priprav, ki jih pri "klasičnih" oblikah turizma prepustimo turističnim agencijam.

Vodnik po kampih in postajališčih Evrope 2009

Da bi vam olajšali raziskovanje in skrajšali čas brskanja po internetu za informacijami, je ljubljanska založba AS-Press novembra letos izdala prvi vodnik po kampih in postajališčih Evrope v slovenščini. Tovrstnih vodnikov je v nemščini, italijanščini, nizozemščini ali angleščini na ducate, slovenska različica pa se od običajnih tujih izdaj poleg jezika razlikuje tudi po tem, da združuje tako kampe kot postajališča za avtodome, ki navadno nastopajo v ločenih vodnikih. Katja Lesjak, ki je vodila ta projekt, nam je pojasnila, da so se zanj opogumili tudi zato, ker je slovenski trg že tolikšen, da si zasluži svojega. Hkrati so ga prilagodili potovalnim in počitniškim preferencam slovenskih potrošnikov, katerih priljubljeni cilji niso enaki tistim, ki jih imajo najraje Nemci ali Italijani. Vsi, ki iščejo kampe, bodo prišli na svoj račun, pa naj bodo to tisti s šotori, prikoličarji ali avtodomarji. Statistično namreč vsaj 70 odstotkov popotnikov z avtodomi prenočuje v kampih. Vodnik, ki združuje tako kampe kot postajališča, je torej pisan na kožo predvsem avtodomarjem.

Kot je povedal Primož Longyka, direktor založbe AS-Press in odgovorni urednik revije Avto-Dom, je bila poleg kakovosti kampa in čim bolj enakomerne geografske razpršenosti med najpomembnejšimi kriteriji za uvrstitev kampov v vodnik dolžina obratovalne sezone, saj so dali prednost tistim, ki obratujejo skozi vse leto, v najslabšem primeru pa odprejo svoja vrata pred prvomajskimi prazniki, ki so najbolj intenzivni potovalni teden med Slovenci. Le pri nekaterih krajih ni bilo izbire in so morali uvrstiti tudi kampe, ki začnejo sezono šele junija. Skupaj se jih je tako nabralo kar 5000.

Člani projektne skupine, ki je oblikovala vodnik, so izpostavili, da po njihovih izkušnjah ob uporabi tovrstnih vodnikov pogosto prihaja do neljubih presenečenj. Predvsem takrat, ko v vodniku napovedane cene odstopajo od dejanske cene v obiskanem kampu. Zbiranje podatkov za knjige se namreč zaključi pozno poleti in takrat mnogo kampov še ne ve točno, kakšne bodo njihove cene čez leto dni. Zato so se pri AS-Press odločili kampe razdeliti v pet cenovnih kategorij, kjer vsaka od kategorij zajema desetevrski razpon cene prenočitve za dva odrasla, parcelo in elektriko v visoki sezoni. Tako bo presenečenj manj, saj je napovedana cena malo ohlapnejša, hkrati pa kot usmeritev zadošča uporabniku, da se lahko odloči tudi na podlagi okvirne cene kampa. Ker so vsem kampom in postajališčem, ki imajo svojo spletno stran, pripisali tudi ime domene, bodo lahko uporabniki pred potjo kar na njihovih spletnih straneh preverili dejanske cene in morebitne druge novice o ponudbi in kampu.

Novi slovenski vodnik je po besedah Primoža Longyke drugačen od tujih tudi po tem, da so se njegovi avtorji doslej edini v Evropi lotili raziskovanja ponudbe kampov v eksotičnih državah severne Afrike in Bližnjega vzhoda, pa tudi v nekaterih vzhodnoevropskih deželah, kjer je kampiranje še v povojih. Ker tovrstnega nabora ni sestavil še nihče, so vse podatke iskali in preverjali v potopisih, na forumih ter spletnih dnevnikih popotnikov z vsega sveta, ki so ta prenočišča obiskali v letih 2007 ali 2008.

Dragocene igračke

Lastništvo avtodoma je smiselno ob uporabi vsaj 40 do 50 dni v letu, razen če vam finančno stanje dopušča nakup relativno drage igračke tudi za manj pogosto uporabo. Sicer se veliko bolj splača najem. Uradnih najemodajalcev avtodomov je danes v Sloveniji nekaj manj kot 200, zanimanje za najem pa strmo narašča. In kaj morate vedeti, preden se odločite najeti avtodom? To počitniško vozilo lahko praviloma najame vsaka polnoletna oseba z vozniškim dovoljenjem B-kategorije, vendar večina najemodajalcev kot dodatni pogoj zahteva minimalno starost voznika 21 let in najmanj tri leta veljavno vozniško dovoljenje. Najemnik in sopotniki morajo s sposojenim vozilom ravnati kot dobri gospodarji, kar pomeni, da ob vračilu vozila najemnik odgovarja za vse pomanjkljivosti in poškodbe, ki niso bile ugotovljene ob prevzemu, bremenijo pa ga tudi vsi morebitni prometni prekrški, ki jih naredi v času najema vozila.

Zimske cene najema veliko ugodnejše

Cena najema avtodoma je odvisna od velikosti in vrste vozila, cenovnega razreda ter seveda izbranega termina. Pozorni bodite tudi na število homologiranih sedežev, kajti preveliko število potnikov bo predstavljalo vsaj prometni prekršek. Če boste s skupno težo vozila, torej skupaj s potniki in prtljago, presegli 3,5 tone, pa utegnete zabresti v večje težave s policisti, predvsem v Avstriji in Švici, kjer so tehtnice na avtocestah vse pogostejše.

V nizki sezoni, ki traja predvidoma od konca septembra do začetka aprila, boste za dnevni najem avtodoma odšteli od 70 do 90 evrov. Mnogi najemodajalci v tem času nudijo tudi dodatne ugodnosti, kot so posebne cene za podaljšane konce tedna, popusti za daljši najem in drugo. V srednji sezoni, torej od začetka aprila do sredine junija in septembra, je dnevna najemnina za 15 do 20 evrov višja. V visoki sezoni, ki približno sovpada z letnimi šolskimi počitnicami, pa boste težko najeli avtodom za manj kot 100 evrov na dan. Seveda visoke cene veljajo tudi v času drugih šolskih počitnic, predvsem med prvomajskimi prazniki, ko večina najemodajalcev postavi tudi dodatni pogoj minimalnega obdobja najema, ki znaša praviloma devet dni. Pomembno je vedeti tudi to, da najemnina največkrat vključuje omejeno število prevoženih kilometrov: od 300 do 350 na dan oziroma okoli 2500 tedensko, za vsak preseženi kilometer pa je treba doplačati od 0,10 do 0,25 evra. Za daljše obdobje najema omejitve navadno ni oziroma je ta stvar dogovora, vsekakor pa že pred rezervacijo naredite okviren načrt poti in ocenite število kilometrov. V primeru prekoračitve najemodajalčeve omejitve se skušajte o ceni pogoditi vnaprej, kar bo zagotovo laže kot ob povratku.

Zgornje cene veljajo pri najemodajalcih, ki se s to dejavnostjo ukvarjajo zakonito in profesionalno, ter za vozila nižjega in srednjega razreda. Za prestižnejše avtodome, predvsem integrirane, pa bo treba seči globlje v žep - v visoki sezoni tudi več kot 200 evrov na dan. Po drugi strani pa dvakrat premislite, preden si izposodite avtodom "na črno". Verjetno boste prihranili od 20 do 30 odstotkov, v primeru težav na poti pa boste ostali brez vseh pravic, ki sicer izvirajo iz pogodbe o najemu vozila.

Za druge koristne nasvete o uporabi počitniških vozil, praktične informacije, potopise ter druge zanimive teme o počitnicah z avtodomom obiščite spletne strani www.as-press.si, www.caravaning.zanimiv.net in www.ccs-si.com.