Dnevi se iztekajo … Samo do 31. decembra 2025 se podjetja lahko prijavijo na izbor najboljšega zaposlovalca Zlata nit. Lani so slavila podjetja RLS Merilna tehnika, RCM in Intera. Že od leta 2008 je podlaga za ta izbor slovenska izvirna raziskava, ki je že pred 19 leti pionirsko v središče postavila odnos med zaposlenim in zaposlovalcem. Sodelovalo je že 456 podjetij. Vsako leto pa Zlata nit nadgradi tudi samo sebe. Prihodnje leto se obeta nadgradnja metodologije, in sicer kazalnika eNPS. Gre za kazalnik priporočenosti organizacije. To je čedalje bolj uporabljena metrika, ki meri pripravljenost zaposlenih, da svojega delodajalca priporočajo svojim družinskim članom, prijateljem in znancem. Zlatonitniški eNPS bo odslej, zahvaljujoč družbi za javnomnenjske in trženjske raziskave Valicon, nadgrajen z odprtim vprašanjem: Kaj je glavni razlog za tvojo oceno? Preskok omogočajo sodobna tehnologija, umetna inteligenca in sodobna analiza besedil.
Zaposlenim bomo še bolje prisluhnili
Z novo tehnologijo podjetja ne bodo več spremljala le rezultatov, temveč bodo mnogo hitreje in učinkoviteje kot v preteklosti pridobila dragocene informacije o tem, zakaj so zaposleni svoje podjetje ocenili tako, kot so ga. Odgovori razkrivajo vzorce zadovoljstva, pripadnosti in priložnosti za izboljšave, od kakovosti odnosov do organizacijske kulture. Z uporabo naprednih analitičnih orodij bodo ti vpogledi predstavljeni v agregirani, anonimni obliki, kar omogoča še globlje razumevanje ključnih dejavnikov, ki vplivajo na izkušnjo zaposlenih.
Pri Valiconu pojasnjujejo: če anketiranec pri vprašanju o priporočilu delodajalca navede razlog (na primer zadovoljstvo s hrano), model to prepozna in omogoči, da se ga takoj vpraša, kaj bi lahko glede hrane konkretno izboljšali. Tomaž Savodnik, direktor informatike v družbi Valicon, to še podkrepi: »Strojno kodiranje se je izkazalo za boljše od človeškega. Četudi računalnik dela napake, so te sistematične, kar sistematično rešujemo s popravkom modela, medtem ko so človeške napake bolj naključne.«
Novi vpogled v dinamiko odnosov v podjetjih
»Ne gre več le za številke, njihovo spremljanje skozi leta ali v primerjavi z drugimi zaposlovalci, temveč za razumevanje razlogov, vzorcev in občutkov zaposlenih,« navaja mag. Edita Krajnović, vodja metodologije Zlate niti. Nadgradnja eNPS tako prinaša več kot le številke – prinaša zgodbo vsakega podjetja, zapisano v glasovih zaposlenih. Povezuje podatke in čustva, kvantitativno in kvalitativno sliko, ter podjetjem omogoča, da bolje razumejo, poslušajo in ukrepajo. S tem Zlata nit znova postavlja standard naprednih pristopov k razumevanju in razvoju najboljših delovnih okolij. »Takšna orodja so večinoma razvita za velika podjetja, Zlata nit pa vključuje veliko podjetij, tudi manjša. Pri teh so razlogi za priporočanje oziroma nepriporočanje posameznih praks drugačni kot pri velikih,« pojasnjuje Zenel Batagelj iz Valicona, kjer razvijajo splošni model. Savodnik iz družbe Valicon pravi, da si želijo, da bi se kot stranski produkt razvili tudi splošni model za UI, ki bo v vseh kadrovskih anketah.
Batagelj namreč opaža splošen upad pozornosti – ankete pri tem niso nikakršna izjema. »Opažamo, da kakovost odgovorov močno pada s časom, saj so proti koncu izpolnjevanja vprašalnika anketiranci bolj površni in delajo več napak. To velja tudi za ankete na področju kadrov,« meni. Kadrovske ankete, kamor sodi tudi Zlata nit, so običajno sestavljene iz več sklopov trditev. Batagelj našteva, da poleg odprtega vprašanja uvajajo še več nadgradenj: »Prvič, mešanje sklopov in trditev znotraj sklopov. Na tak način je vpliv zmanjševanja pozornosti enakomerno porazdeljen po vseh vprašanjih. Drugič, detekcija prehitrih odgovorov. To pomeni, da sistem zazna, če anketirani odgovarja hitreje, kot je minimalno potrebno za branje vprašanja. Če je bil anketirani prehiter, ga med samim anketiranjem prijazno opozorimo, naj vprašanja znova prebere v miru in nanje odgovori še enkrat.«
Na kratko: največja novost je detekcija vsebine med samim anketiranjem. »Želimo hipno prepoznati razloge za nezadovoljstvo oziroma zadovoljstvo, ki jih anketiranec napiše. To omogoča, da anketirancu takoj postavimo podvprašanja, da bi dobili podroben vpogled. Sicer se UI uporablja tudi za detekcijo 'praznih' odgovorov, ko anketiranci kar nekaj vpišejo, samo da bi čim prej končali vprašalnik. Ko zaznamo tak odgovor, anketiranega ponovno prijazno vprašamo enako vprašanje na drugačen način,« pojasnjuje Batagelj. Prida še, da se osredotočajo tudi na računalniško jezikoslovje, ki se ukvarja z razumevanjem besedil v odprtih odgovorih, in pravi: »Uporabljamo različne modele, prilagojene ciljnim nalogam – za nekatere primere tudi generativni jezikovni model zlatorog, ki ga je razvil naš kolega Tomaž Savodnik. Vse se dogaja na Valiconovi infrastrukturi, kar pomeni, da podatki ne zapuščajo Slovenije.«
Orodje za varno navigacijo
Tisto, kar ostaja enako, je, da orodje Zlate niti služi organizacijam, da pridobivajo ali ohranjajo svojo konkurenčnost. »Z uvidi, pomembnimi za vodenje ter razvoj ljudi in organizacije, Zlata nit pomeni orodje za varno navigacijo. Morda je v tem ena njenih največjih vrednosti: da z njo v času velikih sprememb krepimo vedenje, kje smo v primerjavi z drugimi, v čem smo močni in v čem velja napredovati. Z na podatkih osnovanih uvidih, ne le občutku, ki ne zadošča več, bomo imeli v svojih rokah najmočnejše orodje: zavzete ljudi in njihov neizmerni ustvarjalni potencial,« zaokroži mag. Edita Krajnović, vodja metodologije Zlate niti.
Spomnimo: izbor najboljših zaposlovalcev, ki poteka pod okriljem projekta Zlata nit, bo prihodnje leto že 19. zapored in največji tovrstni v Sloveniji. Vprašalnik, ki ga sestavlja 50 trditev v osmih sklopih, je izpolnjevalo že 119.887 zaposlenih. Katera tri podjetja bodo nove zaposlovalske zvezde Slovenije v kategoriji malih, srednje velikih in velikih podjetij, bomo izvedeli marca prihodnje leto.