Kdaj se bo to zgodilo, je težko napovedati. Če bomo rasli le organsko, bo trajalo dlje časa, s prevzemi pa bi se ta čas skrajšal. Po načrtih bomo letos ustvarili okoli 300 milijonov evrov prihodkov," pojasnjuje predsednik Heliosove uprave Uroš Slavinec. Skupina Helios je lani ustvaril 260 milijonov prihodkov iz prodaje, 13,2 milijona evrov čistega dobička, zaposlovala pa je 2080 delavcev.

Heliosu se letos obetajo večje lastniške spremembe. Kapitalska (Kad) in Slovenska odškodninska družba (Sod) bosta namreč predvidoma prodali 22-odstotni lastniški delež Heliosa. Ste se s predstavniki države o tem že pogovarjali?

Odločitev vlade je bila, da nas ni uvrstila na seznam podjetij, pri katerih morata Kad in Sod dobiti predhodno soglasje države za prodajo. V letošnjem letu naj bi se paradržavna sklada iz Heliosa ali umaknila ali preoblikovala v portfeljska vlagatelja. Z obema smo v stikih, saj nam ni vseeno, kaj se bo zgodilo z lastniško strukturo Heliosa. Sprejela sta naše argumente, da želimo ostati samostojni proizvajalec premazov, ki bi bil sposoben konkurirati najboljšim multinacionalkam. Naš cilj je, da večinski lastniški delež pridobi strateško usmerjen lastnik, ki bi podpiral naše načrte, kar je med drugim povezano z umirjeno dividendno politiko.

Kdo bi lahko bil tak partner?

Tega za zdaj ne morem komentirati.

Ali lahko Helios postane tarča prevzema tuje multinacionalke?

Vsako podjetje je lahko vedno tarča prevzema kakšne multinacionalke.

Kaj bi zanimalo morebitnega prevzemnika? Vaš tržni položaj v Rusiji, jugovzhodni in vzhodni Evropi, zadostno število tehničnega kadra ali to, da imate v proizvodnem programu tudi umetne smole, ki predstavljajo skrivnost sodobnih tehnologij in so vedno bolj strateška surovina?

Tega ne želim komentirati. Ne bi namreč želel preko tega intervjuja dvigovati cene Heliosa in posredno vabiti morebitnih prevzemnikov. Lahko pa zagotovim, da se ne bomo pustili prevzeti z lahkoto.

Ideja o povezovanju slovenske kemične industrije je stara že nekaj časa. Zakaj v preteklosti ni prišlo do njene uresničitve?

Bilo je več poskusov, težko bi rekel, zakaj se to ni zgodilo. Problemi so bili različni, v zakonodaji, pri partnerjih, cenah in lokalnih interesih, ki vlečejo vsak na svojo stran.

Kako komentirate namige, da za nakupi Heliosovih delnic s strani Poteze, ki je v zadnjem času skupaj z nekaterimi svojimi družbami največji kupec Heliosovih delnic, stoji menedžment Heliosa?

To ne drži.

Bi si menedžment želel povečati delež v Heliosu?

Želel bi si stoodstotnega (smeh). Vendar z visokimi dividendami ne želimo izčrpavati podjetja in na tak način povečevati lastniškega deleža. Zdajšnja uprava ne bo izvedla nobenega projekta, s katerim bi izčrpavala družbo. Če je menedžment v manjši meri lastnik podjetja, to ni nič slabega.

Ljubljanska borza vas je lani povabila v borzno kotacijo. Zakaj se povabilu niste odzvali?

Ker potrebujemo še nekaj časa. Kateri so natančni razlogi, naj ostane za zdaj odprto.

V borznih krogih je veliko negodovanj zaradi visoke nominalne vrednosti Heliosove delnice. Vlagatelji si jo želijo kupiti, vendar je za večino malih vlagateljev ob ceni 1300 evrov prevelik zalogaj. Ali načrtujete denominacijo, ki bi Heliosovo delnico približala malim vlagateljem?

To načrtujemo, vendar točen datum, kdaj se bo to zgodilo, še ni znan. Morda celo letos.

Po zamenjavi oblasti ste izgubili mesto v nadzornih svetih NLB in Petrola. Po drugi strani so vam lani podaljšali mandat in Heliosu za razliko od drugih podjetij gladko potrdili dokapitalizacijo v višini 50 odstotkov osnovnega kapitala. Ali kot eden od tako imenovanih "old boys" čutite kakšne pritiske pri svojem delu?

Nobenih pritiskov ne čutim.

Kdaj nameravate izvesti dokapitalizacijo in kdo bo lahko v njej sodeloval?

Dokapitalizacija je odvisna od potreb in ni vezana na točen rok ali dogodek. Če se znajdemo v situaciji, ko bi nam koristila, je pomembno, da lahko to možnost izkoristimo. Načeloma bo dokapitalizacija odprta za vse delničarje.

Helios je vladi pred mesecem predlagal, da bi sodeloval pri poplačilu skoraj 130 milijonov dolarjev klirinškega ruskega dolga. Kako si predstavljate vašo vlogo pri reševanju tega problema? Je vlada na vašo pobudo že odgovorila?

O tem, da bi aktivno sodelovali pri plačilu klirinškega dolga, sem govoril tudi z ministrom za gospodarstvo Andrejem Vizjakom, ki je pokazal interes, vendar dokončne odločitve še ni. Tudi ko so naši ruski partnerji izvedeli, da naj bi se klirinški dolg poravnal v opremi in storitvah, so predlagali, da bi imel Helios pri tem pomembno vlogo. Zdaj v Rusiji ne kupujemo nič, če bi se v poplačilo vključili, bi bili za nas zanimivi predvsem naftni derivati in topila.

Pred enim letom ste v moskovski regiji prevzeli ruskega proizvajalca premazov Odilak, s katerim ste pred tem sodelovali. Kako posluje?

Podjetje smo prestrukturirali, uvedli proizvodnjo dražjih in bolj kakovostnih premazov, razširili program in ga začeli integrirati v Heliosov sistem, rezultati teh ukrepov pa so že vidni. Premaze iz Odilaka izvažamo tudi v Ukrajino, Belorusijo in vzhodnoevropske države.

V Rusiji ste na avtomobilskem področju navzoči tudi z mešanim podjetjem PPG - Helios, ki ste ga pred leti ustanovili v Sloveniji z ameriško multinacionalko PPG in v katerem ima Helios 40-odstotni lastniški delež. Leta 2005 podjetje PPG - Helios ni doseglo načrtov, saj so prihodki iz poslovanja glede na leto prej padli za dobrih 11 odstotkov oziroma štiri milijone evrov. Kako je PPG - Helios posloval v minulem letu?

Ne glede na padec prodaje leta 2005 in 2006 smo v Heliosu in PPG s poslovanjem skupne družbe v Rusiji zadovoljni. Razlog za slabše rezultate je neizprosna konkurenca svetovnih multinacionalk, ki pri prodoru na ruski trg uporabljajo nizke cene, upal bi si celo reči, dumpinške. Kljub nižjim prihodkom iz prodaje smo ohranili tržni delež, donose iz preteklosti pa bo težko ponoviti.

Konec devetdesetih let, ko je izbruhnila ruska gospodarska kriza in je tuji kapital množično zapuščal Rusijo, je Helios ostal, kar je pri ruskih partnerjih utrdilo zaupanje v vaše podjetje. Kako se Helios med močno svetovno konkurenco danes znajde v Rusiji?

Kljub temu, da vseh terjatev nismo uspeli zavarovati z valutno klavzulo, ob devalvaciji rublja nismo utrpeli večjih izgub. Odločitev, da nadaljujemo s poslovanjem v nezmanjšanem obsegu, je bila težka, vendar pravilna, kar kažejo tudi poslovni rezultati. Ko je poslovnemu partnerju zaradi takšnih in drugačnih državnih ukrepov najtežje, ne moreš pobrati šil in kopit.

Kolikšen delež prihodkov ustvarite na ruskem trgu?

V državah nekdanje Sovjetske zveze ustvarimo četrtino prodaje, od česar v Rusiji prodamo 70 odstotkov blaga. Naš največji kupec je Avtovaz, ki izdeluje lade. Pri prodaji avtomobilski premazov smo po nekaterih statistikah prvi, po nekaterih drugi, zagotovo pa smo med prvimi tremi.

Kako poteka vaš prodor na kitajski trg prek britanskega partnerja?

Če se bo razpletlo, kot kaže zdaj, bomo do poletja postali solastnik kitajske tovarne premazov, ki je večinoma usmerjena v proizvodnjo industrijskih premazov. Britanskega in kitajskega partnerja še ne bi želel imenovati, predvidoma bodo imeli Kitajci v družbi 30-odstotni lastniški delež, Angleži in Helios pa vsak po 35-odstotnega.