"Šoferji avtobusov so zadnja leta veliko pozornejši do nas. Po novih pravilih lahko tudi zapustijo delovno mesto in so nam dolžni pomagati. Tudi vozni park Ljubljanskega potniškega prometa je že v 80 odstotkih prilagojen za vozičke," pove Mirjam Kanalec, predsednica Društva paraplegikov Slovenije, ki je s spremljevalcem na dogovorjeno zborno mesto prišla z avtobusom. Tam sta že čakala Sašo Rink, ljubljanski mestni svetnik, ki je prav tako na vozičku, ter Tea Černigoj, ki se giblje z električnim vozičkom.

Ljubljanski potniški promet gibalno oviranim ponuja tudi storitev Prevoz na klic, kjer na vozičku ali kakor koli drugače oviran posameznik obvesti njihovo komunikacijsko središče, kam bi rad šel, ta pa zagotovi, da bo avtobus na liniji dostopen za vozičke in obvesti šoferja, da se bo na določeni postaji vkrcala oseba na vozičku ali pa nekdo, ki ne vidi.

Na trgovinice in butike lahko pozabijo

Pri spustu od veleblagovnice Nama do Prešernovega trga Kanalčeva opozori na malenkost, ki pa je lahko za kakšnega invalida tudi usodna. "Poglejte mrežo odtočnega kanala. Ta je postavljena pravokotno na ulico, kar je pravilno. Ponekod so postavljene v smeri poti in če ne paziš, se kolešček vozička zatakne in pristaneš na obrazu. Se je že zgodilo," smeje pove Kanalčeva.

V vročini in na pesnikovem trgu pogovor nanese na kavarne, kjer gostje v senci srkajo pivo. "Če ima gostilna mize na podiju, je za nas nedostopna. Velika večina kavarn tudi nima stranišča za invalide, tako da moramo po dveh kozarcih piva iz lokala nekje v Stari Ljubljani do Kresije, kjer so javna stranišča, primerna tudi za nas," razlaga Rink.

Černigojeva doda, da je tudi 90 odstotkov butikov in trgovinic po Ljubljani invalidom nedostopnih. Trgovska središča so dosti bolje urejena in prostorna, zato se večinoma družijo tam. "Večina lastnikov storitvenih dejavnosti na nas verjetno niti ne pomisli. So pa tudi taki, ki si invalidov na svojem gostinskem vrtu ali v trgovini ne želijo. Bodimo realni," zaključi Rink.

Gostinci in trgovci imajo še tri leta časa

Po zakonu morajo sicer vse storitvene dejavnosti v Sloveniji do leta 2015 imeti urejen dostop in stranišča za invalide. Vendar večina gostincev tega ne ve, tako da lahko pričakujemo, da bo čez tri leta zadeva še vedno približno tam, kjer je danes. Nadzor nad tem je namreč slab. Čeprav je Ljubljana sedež državnih ustanov, tudi vsa ministrstva, zavodi in podobno niso dostopni invalidom.

"Če pogledamo: vrhovno sodišče ima stopnice in klančino. Enkrat sem opazoval, da večina ljudi uporablja klančino, ne stopnic. Zakaj so torej vsepovsod stopnice in ne klančine, ki so bolj prijazne za hodeče kot tudi potrebne za nas na vozičkih," še pravi Rink. Ker je v Ljubljani tudi veliko starih hiš, je pri montaži dvigal velikokrat tudi težava s spomeniškim varstvom, ki ne dovoljuje večjih posegov v stavbe. S tem so menda imeli težave celo v mestni hiši.

Nizki robniki so lahko velika težava

Odkar so z granitnimi kockami središče mesta na novo tlakovali, te za voziček niso več težavne. Še vedno pa je mesto polno raznih robov. Morda so visoki le dva do tri centimetre, a dovolj, da se kolo invalidskega vozička lahko zatakne oziroma se mora tisti v vozičku ustaviti in uporabiti večjo silo, da pride čezenj.

Pri tem je treba poudariti, da so si invalidi med seboj različni. Nekateri imajo roke dovolj močne in so zaradi tega veliko bolj mobilni in prilagodljivi od tistih, ki so popolnoma odvisni od električnega vozička ali spremljevalca. Precej strma klančina na Zmajskem mostu na primer za nekoga na invalidskem vozičku ni tako težavna, z električnim vozičkom pa komaj zlezeš na pločnik.

Da se priti tudi na barkače

Če bi si turist na vozičku našo prestolnico želel ogledati iz rečnega kanala, je skoraj z gotovostjo trditi, da brez pomoči turistično-informacijskega centra ne bi vedel, kako in kje priti do ladjice. A možno je. Pri Mesarskem mostu je namreč znotraj lokala pod arkadami dvigalo, ki pelje do pristaniške ploščadi. Tam je spravljeno drugo dvigalo, s katerim se lahko prepeljete na ladjo. Vendar je tukaj spet vprašanje, če ladjica omogoča invalidom gibanje tudi na krovu?

Za to, da je javni prostor uporaben tudi za tiste na vozičku, si občina vedno bolj prizadeva. Bodo pa to morali ponotranjiti tudi ljubljanski gostinci, kapitani in trgovci, ki do zdaj na invalide niso mislili preveč.