Upravitelji smučišč se pritožujejo zaradi čez noč uničenih steptanih smučišč, na udaru pa so tudi tekaške proge. Izjema ni niti Triglavski narodni park (TNP), veliko pritožb je tudi s Pohorja in drugih predelov države. Policisti policijske uprave Slovenj Gradec so prejšnji vikend kršitelju na območju občine Črna na Koroškem zaradi vožnje po zasneženih gozdnih vlakah prvič zasegli motorne sani. Njihovi kolegi na območju nove Gorice so zaradi številnih pritožb v istem času izvajali poostren nadzor in dvema kršiteljema izdali plačilni nalog, idrijski policisti pa so enega opozorili zaradi kršitev zakona o varnosti cestnega prometa.

Motorne igračke so postale pereč problem

Kazen za vožnjo v naravnem okolju je sicer približno 40 evrov, ob plačilu v osmih dneh pa se ta prepolovi. Nadzor za celotno območje Slovenije opravlja le 10 inšpektorjev, kar je po mnenju stroke premalo.

"Zaradi prostorskega položaja so motorne sani postale za Slovenijo zelo pereče," opozarja predstavnica slovenske podružnice mednarodne naravovarstvene organizacije Mountain Wilderness Marjeta Keršič Svetel. Trenutna uredba takšno vožnjo skoraj povsod prepoveduje, "hkrati pa smo shizofreno dopustili neomejen uvoz takšnih vozil", dodaja Keršič Svetelova.

Pod okriljem PZS deluje 126 tako imenovanih "varuhov narave", ki kršiteljev ne morejo kaznovati, jih pa neuspešno opozarjajo. "Opažamo, da se uporabniki motornih sani pripeljejo v gorskem svetu, tudi v Triglavskem narodnem parku, do zadnje možne meje," opozarja Rozalija Skobe.

Narava pozimi počiva

Po oceni podjetja Ski & Sea, ki je največji uvoznik motornih sani, je teh v Sloveniji več kot 3000, število štirikolesnikov pa naj bi bilo še večje. "Pozimi gorska narava počiva, tudi na Rogli, Pohorju, Travniku in Smrekovcu," pojasnjuje Matej Ogrin iz Cipre, društva za varstvo Alp. Vse živali pozimi zelo varčujejo z energijo, ker ob pomanjkanju hrane za premikanje v snegu porabijo veliko energije, enega od razlogov, zakaj je hrup motornih sani škodljiv, navaja Ogrin. "Marsikatera izmed njih zaradi tega ne preživi zime," meni Ogrin.

Direktorica TNP Marija Markeš poudarja, da "v zavarovanih območjih kakršnekoli hrupne dejavnosti niso primerne," v TNP pa je po njenem mnenju treba zastopati interese tistih, ki se v naravo ne odpravljajo "s hrupnim in ekonomskim interesom".

Lastniki zahtevajo, da država uredi njihov status

Predstavnica podjetja Ski & Sea Ksenija Povše pravi, da je vožnja z motornimi sanmi po gozdnih cestah dovoljena, "problem pa je, ker ne morejo priti do njih," saj jih policisti kaznujejo že prej.

V javnem pismu pristojnim državnim organom Povšetova v imenu lastnikov motornih sani zahteva, da naj določijo poti, kjer bo vožnja izrecno dovoljena. "Te poti naj bodo mimo gorskih koč, ki bodo lahko tako odprte tudi pozimi, saj že zdaj živijo od motornih sankačev," predlaga Povšetova, ki dodaja, da mora država zagotoviti tudi varen prostor za razložitev sani, dovoliti pa jim mora počasno vožnjo ob robu ceste do začetka gozdne poti.

"Tak način preživljanja prostega časa mora država urediti in povedati, kje se to ne sme početi," poziva Ogrin in dodaja, da kljub vsemu "naravno okolje za to pač ni primerno". Lastniki motornih sani odštejejo zanje od 10.000 do 15.000 evrov. Glede na to, da si jih lahko privoščijo, naj skupaj uredijo še lastništvo zemljišč, kjer bodo športne aktivnosti izvajali, predlaga Keršič-Svetelova.

Organizacija Mountain Wilderness si že pet let prizadeva, da bi motorne sani pri nas morali registrirati, pred nakupom motornega vozila za vožnjo v naravnem okolju pa bi morali bodoči lastniki pridobiti od upravne enote dovoljenje za nakup takega vozila, kjer bi bilo v zahtevku za dovoljenje treba navesti namen in krajevno območje uporabe.

Pritiskajo tako naravovarstveniki kot lastniki

Na ministrstvu za okolje in prostor priznavajo, da so prejeli več predlogov nevladnih okoljskih organizacij in posameznikov za spremembo veljavnega predpisa, ki ureja vožnjo v naravi. Ministrstvo je zato vrsto državnih organov in organizacij ter nevladnih organizacij povabilo k pripravi analize stanja.

"Zgolj povišanje kazni v obstoječi uredbi težav ne bi odpravilo," so prepričani na ministrstvu. Zato je minister Karl Erjavec ustanovil delovno skupino za ureditev vožnje v naravnem okolju.

Medtem podjetje Ski & Sea na svoji spletni strani lastnike motornih sani, ki se jim je po njihovem mnenju s strani države zgodila krivica, poziva, da jim to zaupajo, objavili pa so tudi kodeks o uporabi motornih sani.