Kje so časi, ko smo se uporabniki prenosnih računalnikov in pametnih telefonov zmrdovali, če so bila wi-fi omrežja na letališčih, v lokalih in trgovinah zaklenjena. Internetni varnostniki so takrat svetovali, da vsi uporabniki wi-fi omrežja zaklepajo zaradi možnosti zlorabe. Tudi časi, ko je uporaba wi-fija v hotelskih sobah stala več ali skoraj enako kot nočnina, so dokončno mimo. Wi-fi ni več potrošno blago, ampak tisto, kar je – orodje!

Snowdnov žvižg

Odkar se je začela Snowdnova doba, je minilo mesec dni. Potem ko je nekdanji pogodbenik NSA z dokumenti dokazal tisto, kar smo vedeli vsi, to je, da NSA na mnoge načine nadzira spletni promet ter da ji to – zaradi tajnosti početja – daje možnost, da z maso podatkov tudi manipulira, je svet končno planil na noge. Snowdnov »žvižg« torej rojeva prve sadeže.

Med drugim so se v ameriških medijih pojavila poročila o tem, da prodajalne in tudi manjši lokali o svojih potrošnikih in obiskovalcih zbirajo podatke. Prava figa! Kdo pa jih ne, bi se pred dvema mesecema odzvali na to novico. Odkar pa je Snowden začel svojo odisejado, ni več tako. Veriga modnih trgovin Nordstrom (225 trgovin na območju ZDA) je pred kratkim izobesila obvestilo, da na območju svojih trgovin sledi kupcem. Termin, ki ga uporablja Nordstrom, je »tracking«, kar pomeni, da trgovina s posebno tehnologijo sledi svojim kupcem po trgovini. Vsakega kupca ali radovedneža, ki ima pametni telefon, wi-fi zazna že nekaj metrov pred trgovino. »Vidi« ga, kako si ogleduje izložbeno okno, s kolikšno odločnostjo vstopi lokal, koliko časa se zadržuje pri tej ali oni polici. Nordstromu in trgovinam, opremljenim s podobno tehnologijo, kupci delajo uslugo, če se s svojimi pametnimi telefoni priključijo na njihova wi-fi omrežja. Ni pa nujno.

Nordstrom, Family Dollar, Home Depot in tudi Benetton lahko svojim kupcem sledijo tudi, če se ti ne priključijo na njihov wi-fi. Dovolj je, da niso izklopili svojih pametnih telefonov. Trgovine, ki jih zdaj javnost kritizira, poudarjajo, da z novo tehnologijo preprosto ugotavljajo število kupcev, prepoznavajo tiste, ki se vračajo v trgovino in sledijo njihovim nakupom. Trgovine trdijo, da ne počnejo nič drugega kot vsa tista podjetja, ki trgujejo po spletu. Kupcem sledijo s piškotki, o njih vedo vse in na podlagi zbranih podatkov pripravljajo individualne ponudbe.

Kakšne volje je kupec

Nordstrom za zbiranje podatkov uporablja tehnologijo Euclid Analytics, katere glavni vir so megapodatki pametnih telefonov. Euclid in nekatere druge podobne tehnologije prek stika s pametnim telefonom brez težav razkrijejo identiteto njegovega lastnika. Z uporabo zastonjskih aplikacij pametnih telefonov, ki jih ponujajo trgovine in katerim ste v zamenjavo izročili vaš elektronski naslov, ne počnete drugega kot to, da plemenitite banko podatkov trgovine, je pred nekaj dnevi poročal New York Times. V prizadevanju prepoznavanja želja kupcev nekatere verige trgovin uporabljajo celo kamere, ki poleg starosti in spola ocenjujejo tudi razpoloženje kupca, navajajo poročila. Zaradi vsega tega se vam lahko zgodi, da bo trgovina svojim potrošnikom sporočila, da pričakujete otroka, še preden boste o srečnem dogodku obvestili sorodnike in prijatelje, je zapisala Anita Ramasatry. Blogerka meni, da bi kupce že pred vrati trgovin morali opozoriti na sistem nadzorovanja.

Toda to je le vrh ledenika digitalne dobe. Univerza v New Yorku bo septembra odprla poseben oddelek za zbiranje in analizo megapodatkov ameriške urbane populacije. Za svoje vire bodo uporabljali podatke telefonskih družb, sledili bodo bančnim transakcijam. Navsezadnje je uporaba podatkov družbenih mrež, ki so nazorno razkrivali razloge za neopredeljenost volilcev, »eksplodirala« lansko leto na predsedniških volitvah. Analiza podatkov je pomagala Obami do ponovne zmage.