Seveda ni prvič, da si zahodnoevropska podjetja s poceni delovno silo z vzhoda znižujejo stroške dela. Tako je lani Ikea za transport pohištva iz svojih belgijskih skladišč do dvajsetih prodajaln na Nizozemskem sklenila sporazum s transportnim podjetjem iz Belgije, ki ima podružnico na Slovaškem. Ta podružnica pa se je obrnila na neko slovaško agencijo za začasno zaposlovanje, ki je švedskemu pohištvenemu gigantu dala na razpolago voznike.
Ikea je v resnici veliko prihranila, saj osnovna plača nizozemskega voznika tovornjaka znaša 2100 evrov, slovaškega pa 420. Tako trdi nizozemski dnevnik Volksrant, ki zagotavlja, da razpolaga z delovnimi pogodbami, ki so bile podpisane na Slovaškem. Po trditvah nizozemskih sindikatov lahko z vsemi dodatki in nadurami slovaški voznik dobi na mesec tudi 1300 evrov, nizozemski pa bi v takem primeru prejel 3000 evrov mesečne plače.
Nizozemski sindikati protestirajo tudi proti »suženjskim« pogojem dela slovaških voznikov tovornjakov, ki so tako kot njihove plače v nasprotju z nizozemskimi zakoni. Po več tednov ali celo mesecev namreč noči prespijo v tovornjaku. Kot da bi bili v zaporu ali v vojski, imajo šele po dveh tednih neprestane vožnje pravico do prostega konca tedna.
Sindikate podprli delodajalci
Sindikat FNV se je zaradi vsega tega pritožil nizozemski vladi. Sindikate pa v tem primeru podpirajo delodajalci avtoprevoznikov, ki so v zadnjih letih žrtve neusmiljene konkurence z vzhoda, zaradi česar je Nizozemska v sektorju avtoprevozništva izgubila več deset tisoč delovnih mest.
V Ikei so prepričani, da ravnajo v skladu z zakonom. Nizozemskim sindikatom tudi zagotavljajo, da nameravajo svoj kodeks dobrega poslovnega obnašanja razširiti na voznike, ki prevažajo njeno pohištvo. Levosredinska vlada iz Haaga zaradi pritiska sindikatov pripravlja nov zakon proti »socialnemu dumpingu«, tako da bi bila Ikea odgovorna tudi za slovaške podizvajalce, ki z najemanjem voznikov iz svoje države kršijo nizozemsko delovno pravo. Sindikati so sicer predvsem nezadovoljni zaradi pomanjkanja nadzora nad vozniki tovornjakov.
Slovaški vozniki se raje ne pritožujejo preveč nad Ikeo. Nekateri med njimi pa izražajo nezadovoljstvo, ker zahodna podjetja najemajo voznike zunaj EU, na primer v Makedoniji, kjer so plače voznikov še nižje. Vsekakor obstaja nevarnost, da bi se evropska plačna politika ob taki konkurenci delovne sile z vzhoda vse bolj ravnala po državah z najnižjimi plačami. Omenjeni odpor nizozemskih sindikatov pred delovno silo iz vzhodnega dela EU, ki je na razpolago za plačo in socialne prispevke, kot veljajo v njihovi domovini, hkrati kaže, da je Evropa še vedno preveč razdeljena na bogate države z zelo visokim življenjskim standardom in revne države, kjer se živi slabo.mš