Pol leta se bo Slovenija od prihodnjega maja kot zelena, aktivna in zdrava država predstavljala na največji svetovni razstavi Expo, kjer države vsakih pet let obiskovalcem prikazujejo svoje najsvetlejše gospodarske, inovacijske in turistične podobe. Predstavitveni projekt v Milanu, kjer bo Slovenija nastopila z lastnim zgrajenim paviljonom, je vreden slabih pet milijonov evrov.

Milanska svetovna razstava se bo začela 1. maja prihodnje leto in bo že druga v tem bogatem severnoitalijanskem mestu, potem ko je Milano leta 1906 gostil strokovno usmerjeno prometno razstavo Expo. Organizatorji tako kot na zadnji tovrstni celoviti veliki svetovni razstavi leta 2010 v Šanghaju obljubljajo najboljši Expo doslej. Priprave na razstavo potekajo že vse od leta 2008, ko je bila Milanu dodeljena organizacija Expa. 145 držav in tri mednarodne organizacije se bodo do konca oktobra pod skupnim geslom razstave »Hrana za planet, hrana za življenje« predstavljale s svojimi trajnostnimi rešitvami prehranske varnosti, inovacij in turističnih priložnosti. »Leta 2050 bo na svetu že 9 milijard prebivalcev. Zato potrebujemo kakovostni preskok pri njeni produkciji, shranjevanju, distribuciji in transportu,« je odpiranje prostora razprave na Expu o prehodu od industrijskega k trajnostnemu razvoju prehrambne industrije opisala italijanska veleposlanica v Sloveniji Rossella Franchini Sherifis.

Italiji, eni od svetovnih kulinaričnih velesil, kjer je tudi sedež agencije Združenih narodov za prehrano in kmetijstvo (FAO), je geslo razstave pisano na kožo. Italijanski svetovno znani trgovec kave Illy bo denimo pripravil poseben tematski paviljon kave, kjer se bo na 5400 kvadratnih metrih slavilo preteklost, sedanjost in prihodnost tega priljubljenega črnega napitka.

Slovenija gradi svoj paviljon

Pred petimi leti se je Slovenija v Šanghaju predstavljala v najetem paviljonu na tisoč kvadratnih metrih. Takratno geslo »Odprta knjiga«, ko je obiskovalec prešel skozi arhitekturno postavitev osmih knjig in spoznaval slovensko družbo, naravo, njene znanstvene dosežke in literaturo, bo zamenjalo že uveljavljeno in nadgrajeno predstavitveno geslo Slovenije I feel Slovenia: Green, Active, Healthy (Čutim Slovenijo: zelena, aktivna, zdrava). Na novem svetovnem razstavišču, ki se bo raztezalo na 110 hektarjih, bo Slovenija postavila svoj 800 kvadratnih metrov velik paviljon lesene konstrukcije.

V primerjavi s predstavitvijo v Šanghaju bo tokratna slovenska predstavitev očitno bolj interaktivno naravnana. Obiskovalci se bodo sprehodili skozi pet zgodb (sol, čebele, termalne vode, pohodništvo in projekt merjenja črnega ogljika). Pri vsaki bodo lahko pomagali ohraniti zeleno, aktivno in zdravo Slovenijo, na koncu pa jim bodo organizatorji podarili pet zrn ajde. V paviljonu in pred njim bodo potekale številne kulturne prireditve, vrhunec teh dogodkov bo 19. junija, ko bo nacionalni dan Slovenije na Expu.

Stroški kot investicija

Vse predstavitvene aktivnosti Slovenije bodo državo stale 4,72 milijona evrov, od katerih so 2,72 milijona zagotovili že v letošnjem proračunu, preostanek pa v proračunu za prihodnje leto. Zaradi precej prazne državne malhe se Slovenija leta 2012 ni udeležila manjše svetovne razstave Expo 2012 v južnokorejskem Jeosu, kjer je bila osrednja tema ohranjanje morskega življenja in zelena tehnologija. Ob zadnji tovrstni predstavitvi Slovenije v Šanghaju so se pojavljali številni pomisleki, ali je bil takratni približno štiri milijone evrov vreden projekt finančno upravičljiv z njegovim izkoristkom.

Ker je tokrat stroškovnik še večji, država pa poskuša stroške javne porabe zmanjšati na vseh koncih in krajih, smo o morebitnih tokratnih pomislekih povprašali podpredsednika vlade Dejana Židana, ki se je udeležil včerajšnje predstavitve slovenskega paviljona. »Verjamem, da je pet milijonov evrov mnogo, če se nanje gleda kot na strošek. Če se nanje gleda kot na investicijo, pa ne,« je dejal in ocenil, da gre pri odločitvi za sodelovanje na Expu za izrazito usmerjeno komuniciranje vlade. Po njegovih besedah si Slovenija od razstave obeta uravnoteženje gospodarske menjave z Italijo, ki je trenutno precej v prid naših zahodnih sosedov, povečanje turističnega obiska in krepitev prepoznavnosti Slovenije. Ker bo Expo obiskalo predvidoma 20 milijonov ljudi, si bo država prizadevala del teh gostov med razstavo pritegniti tudi k obisku Slovenije.