Vlada še preučuje informacije, da naj bi žaveljski terminal v Tržaškem zalivu nadomestili z načrti švedske družbe Smart Gas, ki želi sicer nekoliko bolj zahodno med Tržičem in občino Devin - Nabrežina, toda še vedno le nekaj kilometrov od slovenske meje, postaviti manjši uplinjevalnik utekočinjenega zemeljskega plina. »Slovenija bo podala strokovno mnenje, ko bo preučila vse elemente projekta, vključno z lokacijo, in ko bo preučila, ali lahko terminal verjetno pomembno vpliva na okolje v Republiki Sloveniji, kar je edino merilo za vključevanje Slovenije v čezmejni postopek,« so sporočili z ministrstva za kmetijstvo in prostor.

Nevarnosti ostajajo enake

Tako okoliški prebivalci kot okoljevarstveniki pa so že na nogah. Čeprav naj bi bil načrtovani terminal manjši, uporabljal pa naj bi tudi nekoliko drugačno tehnologijo kot žaveljski, nevarnosti ostajajo enake, trdi predsednik nevladne organizacije Alpe Adria Green Vojko Bernard. Tudi za gradnjo tega terminala bi bilo treba poglobiti morsko dno plitkega Tržaškega zaliva, to pa je onesnaženo s težkimi kovinami, predvsem z živim srebrom, ki bi se dvignilo in močno onesnažilo morje. Aurelio Juri, nekdanji poslanec in bivši koprski župan, sedaj pa sodelavec Tehničnega omizja o uplinjevalnikih, opozarja še na problem varnosti tako terminala kot prevoza energenta do njega, ki bi predstavljala tudi veliko tveganje za okoliški urbani prostor in druge gospodarske dejavnosti, vključno s preostalo plovbo v zalivu.

»Upali smo, da bodo zaključki skupine 23 strokovnjakov, ki so v okviru omizja razcefrali projekt Žavlje, veljali tudi za kakršen koli drug tak projekt v Tržaškem zalivu. Toda problem se zdaj pojavlja znova, oblasti pa molčijo. Zato sem na slovensko in italijansko vlado, deželni odbor Furlanije - Julijske krajine, na evropskega komisarja za okolje Janeza Potočnika in ne nazadnje na občine že naslovil odprto pismo.« V njem se Juri med drugim sprašuje, zakaj se nihče ne ukvarja z alternativnimi rešitvami, kot jih uporabljajo v razvitih okoljih in ki, »mimogrede, stanejo manj«. Sem sodijo recimo plavajoči uplinjevalniki sredi morja, se pravi tankerji, ki imajo uplinjevalnik vgrajen že na krovu in jim zato ni treba do kopnega, temveč plin tja pretakajo prek črpalne boje s plinovodom.

Pomanjkljive in zavajajoče informacije

Prav tako je Juri opozoril na jesenski dogovor slovenske in italijanske strani, da bosta morebitno novo lokacijo terminala v severnem Jadranu določili sporazumno. Slovenija namreč lani ni želela podpreti seznama evropskih prioritet skupnega pomena PCI, na katerem je bil tudi žaveljski terminal, ki ga je Italija na slovensko željo naknadno preimenovala v kopenski plinski terminal v severnem Jadranu.

Trenutno sicer načrte za nov uplinjevalnik blizu Devina pretresajo tamkajšnje lokalne skupnosti. Čeprav se rok za pripombe izteče 21. septembra, pa so zaradi pomanjkljivih oziroma zavajajočih informacij prebivalci Nabrežine po Jurijevih besedah že zahtevali podaljšanjepostopkov.