Če se bo vladni koordinator za boj proti sivi ekonomiji Dejan Židan s to rakavo rano Slovenije spopadal tako, kot se je je lotil z lovljenjem tihotapcev lesa, lahko vlada pozabi na okoli 200 milijonov evrov dodatnih proračunskih prilivov, ki jih pričakuje na račun zajezitve sive ekonomije. Eden Židanovih pionirskih projektov na tem področju je bila uvedba prevoznic za les, s katerimi naj bi stopili na prste lesnim tihotapcem, a vse kaže, da je ta dokument, ki naj bi spremljal sleherni prevoz lesa, že po poldrugem mesecu veljavnosti obsojen na smrt.

Siva ekonomija se ne da

Gozdarska stroka, inšpekcijske službe, cariniki, lastniki gozdov, prevozniki… so soglasni: Prevoznice so polomija in strel v prazno. Ne zagotavljajo sledljivosti lesa, omogočajo goljufije in v ničemer ne prispevajo k zajezitvi sive ekonomije. Na včerajšnjem sestanku na ministrstvu za kmetijstvo in okolje (MKO) so zato predlagali, naj z vnovično spremembo zakona o gozdovih (zadnjo je državni zbor potrdil julija letos) MKO prevoznice v sedanji obliki odpravi, namesto njih uvede poseben prevozni dokument, ki ga bo moral imeti pri sebi vsak prevoznik lesa in bo v njem pisalo, od kod in kam ga pelje. Če bo lastnik prevažal do šest kubičnih metrov lesa (to je ena traktorska prikolica) za lastne potrebe, naj takšnega dokumenta ne bi potreboval, bi pa moral voditi evidenco, koliko posekanega lesa je porabil zase in koliko ga je prodal.

Takšne rešitve v novi noveli zakona o gozdovih predlaga stroka. »Zadnja sprememba zakona o gozdovih, ki je uzakonila prevoznice za les, ni bila uspešna. Prevoznice nikakor niso prispevale k zajezitvi sive ekonomije, saj omogočajo goljufije, nadzora nad prometom z lesom ni, tudi sledljivosti lesa ni zagotovljena. Stroka, lastniki in prevozniki smo soglasni, da prevoznic v takšni obliki ne potrebujemo,« pravi Veronika Valentar, specialistka za gozdarstvo v mariborskem kmetijsko-gozdarskem zavodu. Enako mnenje ima revirni gozdar Niko Laznik, ki je tudi predsednik sindikata na Zavodu za gozdove Slovenije (ZGS). »Prevoznice v sedanji obliki so v praksi povsem neuporabne. Dvomov o tem ni, zato je zdaj na potezi politika. Prevoznice ne zagotavljajo sledljivosti lesa, zlahka jih je mogoče obiti, saj so potrebne le do prvega kupca, prek slamnatih podjetij pa je les mogoče prevažati tudi brez njih. Projekt spopada s sivo ekonomijo je na tem področju povsem spodletel,« je prepričan Laznik.

Finančna injekcija

Revirni gozdarji so nam povedali, da na terenu od uvedbe prevoznic vlada popoln kaos, »na MKO pa si nočejo priznati, da so s tem projektom povsem udarili mimo«. Po njihovem so bile zmotne tudi napovedi, da prevoznice ne bodo obremenjevale državnega proračuna. ZGS je v prvem mesecu veljavnosti natisnil in lastnikom gozdov izdal več kot 70.000 prevoznic, imel z njimi okoli 130.000 evrov stroškov, do konca leta naj bi ti poskočili na okoli 200.000, prihodnje leto, če bodo prevoznice izdajali vse leto, pa bo stroškov za več kot milijon evrov.

Niko Laznik je kmetijsko ministrstvo posvaril, da bo zavodu zmanjkalo denarja že za izplačilo oktobrskih plač, in ker so jim denarne zaloge za materialne stroške povsem pošle, je napovedal, da bodo 1. novembra ustavili terensko delo, torej izdajo odločb za posek lesa in izdajo prevoznic. To je ministru Židanu pognalo strah v kosti, zato je po naših informacijah že na sredini seji vlade poskrbel, da je zavod za gozdove še isti dan prejel finančno injekcijo v znesku 1,4 milijona evrov.

Joj, kam bi del?

Tudi gozdarska inšpekcija je ugotovila, da s prevoznicami, kakršne zdaj veljajo, ni mogoče slediti prometu z lesom. Doslej so opravili petnajst inšpekcijskih nadzorov na terenu in naleteli na enega trgovca, ki je prevažal nelegalno posekan les. A mu ga niso zasegli, kot predvideva zakon, temveč so mu izrekli denarno kazen. Pristojni namreč ne vedo, kam z zaseženim lesom, zato naj bi v novo spremembo zakona o gozdovih zapisali, da bodo les zasegli le tistim, ki bodo brez prevoznice tovorili več kot dvanajst kubičnih metrov lesa, vse druge prekrškarje naj bi kaznovali le denarno, nam je pojasnila Tanja Strniša, državna sekretarka za kmetijstvo na MKO.

In napovedala, da v vnovični noveli zakona o gozdovih, ki jo pišejo, poleg te spremembe za zdaj načrtujejo le še eno – ukinitev prevoznic v primeru, ko lastnik gozda prevaža les za lastne potrebe, vendar ga na traktorski prikolici ne sme imeti več kot šest kubikov, poleg tega bo moral voditi evidenco, koliko lesa, ki mu ga je za posek odobril revni gozdar, je porabil zase in koliko ga je prodal. Drugih sprememb zakona o gozdovih MKO za zdaj ne načrtuje, pravi Strniševa. Prevoznice v drugih primerih torej ostajajo? »Povsem bi jih bilo mogoče odpraviti le, če bi vzpostavili drugačen sistem sledljivosti lesa. Denimo tak, kot velja v državnih gozdovih, kjer vsak hlod označijo s ploščico in – ko ga natovorijo na kamion – prek dlančnika v informacijski sistem sklada kmetijskih zemljišč in gozdov sporočijo, koliko lesa so naložili, prav tako številke hlodov. Ta les spremlja tudi prevozni dokument,« odgovarja državna sekretarka in dodaja, da bi bil tak sistem za zasebne lastnike gozdov predrag, ker jih je preveč (okoli 450.000).