Predsednik Skupnosti občin Slovenije (SOS) in nekdanji minister za lokalno samoupravo ter župan Slovenske Bistrice Ivan Žagar meni, da se v Sloveniji premalo zavedamo, da težišče razvoja dejansko poteka skozi nivo lokalne samouprave. "Ni projekta ali vsebine, ki se ne bi izvajala skozi občine, tudi nacionalni projekti, ki jih morate umestiti v prostor," je za STA dejal Žagar. Dodaja, da v EU vedno bolj prevladuje mnenje, da je potrebno zagotoviti sistem večnivojskega upravljanja.

V Sloveniji pa gremo po njegovi oceni korak nazaj, saj se z združitvijo MNZ in področja javne uprave vračamo na pot centralizirane države, ko nismo uspeli izpeljati regionalizacije, čeprav vsi priznavajo, da bi bila ta nujna za razvoj, je prepričan Žagar.

Če bi res želeli narediti korak naprej na tem področju, bi morali po njegovem mnenju nazaj vzpostaviti službo za regionalni razvoj ali ustrezno ministrstvo, kjer bi skozi lokalno samoupravo dali ustrezno težo občinam. Prav tako meni, da bi morali speljati eno stopnjo decentralizacije v pravem smislu besede, kar pomeni tudi finančno, in bi stvari s tega vidika, tako Žagar, hitreje stekle.

V prihodnje bo Slovenija po Žagarjevih besedah pri črpanju kohezijskih sredstev organizirana v kohezijski regiji. "A danes se je stopnja razvitosti oz. nerazvitosti med obema območjema povečala, se pravi, da so se razlike povečale," poudarja Žagar. To dokazujejo tudi programi občin, preko katerih črpajo evropska sredstva. Tam, kjer so občine direktno vključene, stvari bistveno hitreje tečejo, še dodaja Žagar.

Da je za lokalno samoupravo čisto vseeno, ali je pod pravosodnim ali notranjim resorjem, pa meni predsednik Združenja občin Slovenije (ZOS) in župan Pivke Robert Smrdelj, ki pogreša prejšnje rešitve. Za STA je spomnil, da je bila lokalna samouprava pod notranjim ministrstvom že preden se je izoblikovala služba vlade za lokalno samoupravo. In takšna rešitev je bila slaba, pravi Smrdelj.

"Naš apel gre v smeri, da se znotraj sistema uredi lokalna samouprava, morda z ustanovitvijo nekega posebnega direktorata za lokalno samoupravo, da dobimo resnega sogovornika na vladni ravni," je poudaril.

Prepričan je, da je bila za lokalno samoupravo najboljša rešitev služba vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko z ministrom na čelu, ki je pokrival samostojno obe področji. Kot je izpostavil, je imel nekdanji minister za lokalno samoupravo tudi dobro pozicijo za dogovarjanje in uveljavljanje interesov tako na področju kohezije kot na področju lokalne samouprave v vladi.

Prav zaradi tega je takrat lokalna samouprava po njegovi oceni dobila resen impulz. "Mogoče je ocena, da v lokalni samoupravi ni več nobenega problema, a obstaja regionalna politika, kjer so evropska sredstva in ta segment je treba na nek pameten način vključiti v delovanje vlade," je opozoril Smrdelj. Dodal je, da je treba biti zelo pozoren v teh časih, ko se lahko zgodi, da bomo "cel kup evropskega denarja izgubili zaradi takšnih in drugačnih političnih preigravanj".

Hkrati pa se zaveda, da je v tem času tudi težko pričakovati, da bi bil za lokalno samoupravo zadolžen poseben resor ali minister oz. posebna služba.