Čeprav gre pri boju za boljšo prometno varnost v prvi vrsti za ohranjanje življenj in bi zato pričakovali, da se vsi, ki delajo na tem področju, zavedajo svoje velike odgovornosti, očitno ni tako. Prav nasprotno, ugotovitve organov pregona kažejo, da so v mnogih slovenskih avtošolah v zadnjih letih delali precej po domače in da jih je bolj kot želja po prenosu znanja in veščin varne vožnje vodila želja po lahkem zaslužku. Policija je namreč ugotovila, da je bilo mogoče v mnogih avtošolah »pod pultom« oziroma za primerno podkupnino priti do potrdil o opravljenem dodatnem programu varne vožnje, s pomočjo katerih lahko vozniki izbrišejo določeno število kazenskih točk, do podaljšanja vozniških dovoljenj mladim voznikom, do potrdil o opravljeni varni vožnji za voznike povratnike in celo do potrdil o opravljenem vozniškem izpitu.

Poligona niso niti videli

V Dnevniku smo že pred dobrim letom razkrili, da policija preiskuje nekatere avtošole, ker naj bi voznikom začetnikom izdajale potrdila o opravljenem dodatnem praktičnem usposabljanju za varno vožnjo na poligonih varne vožnje, čeprav ga mladi vozniki v resnici sploh niso opravili, saj poligona niso niti videli. Po naših neuradnih podatkih so takrat kriminalisti preverjali več avtošol in upravljalcev poligonov, informacije o spornem početju pa so iskali tudi v sosednji Avstriji, kamor naj bi na praktični del usposabljanja mlade voznike vozile nekatere avtošole, ker je v Sloveniji premalo tovrstnih poligonov.

Maja lani je sledila nova akcija policistov iz Ljubljane, Kranja in Novega mesta, ki so opravili kar 37 hišnih preiskav, med katerimi so tako pri fizičnih kot pri pravnih osebah preiskovali sume podkupovanja pri izdajanju vozniških dovoljenj, v okviru preiskave pa so prostost odvzeli enajstim ljudem. Največ preiskav se je odvilo v Ljubljani, med drugim so kriminalisti obiskali ljubljanski izpitni center na Roški cesti, medtem ko naj bi v Kranju opravili tudi preiskavo v prostorih tamkajšnje upravne enote.

Tudi kranjska preiskava je bila povezana z nečednimi ravnanji posameznih uslužbencev, ki so menda strankam »pod pultom« urejali vozniška dovoljenja in v žep spravljali podkupnino. Po nekaterih podatkih naj bi šlo za okoli 500 sumljivih potrdil o opravljenem vozniškem izpitu, večinoma pa naj bi jih izdali voznikom, ki so pred tem že enkrat izgubili »vozniško«. Nekateri, ki so na ta način prišli do izpita, naj ne bi opravili tečaja prve pomoči, drugi naj bi bili brez izpita iz cestnoprometnih predpisov, nekateri pa naj bi do vozniškega dovoljenja prišli tudi z manj prevoženimi urami, kot jih sicer določa zakonodaja, ter brez opravljenega tečaja varne vožnje. Neuradno je bilo mogoče slišati, da je šlo za podkupnine v višini od 150 do 1000 evrov.

Hud udarec prometni varnosti

Na policiji so nam zdaj potrdili, da po vsej Sloveniji še vedno preiskujejo večje število sumov kaznivih dejanj zoper uradno dolžnost in javna pooblastila, v katere so vpletene odgovorne osebe avtošol in dodatnih programov varne vožnje, do zdaj pa so spisali že 78 kazenskih ovadb. »Ker predkazenski postopek še vedno poteka, vam več informacij za zdaj ne moremo posredovati,« nam je še pojasnil tiskovni predstavnik policije Drago Menegalija. Iz tega je mogoče sklepati, da zgodba še ni končana in da se obetajo nove ovadbe, kar kaže, za kako razširjeno neprimerno prakso je šlo. Slednje potrjuje tudi neuradna informacija, da policisti preiskujejo več kot deset avtošol po vsej državi.

Prav to je tisto, nad čemer je najbolj zgrožen inštruktor varne vožnje in prometni strokovnjak Andrej Brglez, eden od pobudnikov uvedbe zakonskega določila, po katerem morajo vozniki začetniki v dveh letih po opravljenem vozniškem izpitu obvezno opraviti tudi dodatno nabiranje znanja o pasteh v prometu na poligonih varne vožnje. Zgodbo sicer pozna samo iz medijev, a je predvsem zaradi razširjenosti neprimernega početja prepričan, da gre za hud udarec prometni varnosti. »Po drugi strani te ugotovitve predstavljajo tudi prepotrebno uro resnice, saj se pri nas očitno ne premakne nič, dokler ne gredo zadeve čez rob – tako daleč, da morata problem reševati policija in tožilstvo. Ob tem je posebno skrb zbujajoče dejstvo, da so nekateri očitno začeli izdajati lažna potrdila že nekaj mesecev po uveljavitvi zakona, od takrat dalje pa so to nemoteno počeli serijsko. In to ob vseh agencijah in drugih službah, ki jih premoremo,« je več kot neprijetno presenečen Brglez.

Odgovorni problematiko razumejo preveč lahkotno

Poudarja tudi, da so ob spremembi zakonodaje mnogi opozarjali, da dobrih inštruktorjev ni mogoče ustvariti čez noč in da bi moral biti nadzor nad novostmi še posebej strog prav v uvajalnem obdobju, vendar so jih odgovorni preslišali. Mnogi odgovorni, začenši z republiško agencijo za varnost v prometu, pa so to problematiko razumeli preveč lahkotno. »Kdo bo zdaj odgovarjal za nesreče, ki so jih povzročili ali jih morda še bodo vozniki, ki so dobili vozniški izpit 'pod pultom'? In kdo bo lahko z gotovostjo rekel, da se nesreča ni zgodila prav zato, ker ti vozniki, še posebej mladi, niso pridobili znanja, ki bi ga morali – tako kot njihovi vrstniki v drugih razvitih državah?« se ob šokantnem razkritju še sprašuje Andrej Brglez.