Mednarodni seminar v Ljubljani poteka v okviru enoletnega projekta o razvoju učiteljskega poklica v času gospodarske krize pod okriljem Evropskega sindikalnega odbora za izobraževanje (ETUCE), udeležuje pa se ga okoli 50 predstavnikov učiteljev iz evropskih držav.

Izobraževanje ni zgolj transfer znanja

Kot pravi Pikalo, ki tudi sam opravlja učiteljski poklic, izobraževanja ne vidi zgolj kot transferja znanja, ampak ima izobraževanje tudi svojo socializacijsko vlogo in vlogo v promociji ključnih vrednot naših družb, kot so demokracija, človekove pravice in vladavina prava. Po Pikalovih besedah je izobraževanje tudi najboljši način za obrambo proti rasizmu, ekstremizmu in ksenofobiji.

Vsi, ki soustvarjajo šolsko politiko, morajo tako učiteljstvu povrniti visok družbeni status, da bo učiteljstvo atraktiven poklic, pravi minister. Vprašanje pomanjkanja učiteljev je po njegovih besedah naloga stroke in ne politike. Stroka mora znotraj sebe najti način, kako se bo stalno obnavljala in stalno napredovala, je pojasnil. Ob tem je poudaril tudi pomen vseživljenjskega izobraževanja učiteljev, ki lahko tako v pedagoški proces vnašajo najnovejše dosežke.

Učiteljem je treba po ministrovih besedah dati proste roke, da so lahko kreativni. Truditi pa bi se morali tudi, da bi bili učitelji manj administrativno obremenjeni, je dejal. Ob tem Pikalo še poudarja, da morajo učiteljem v okviru danih razmer zagotavljati najboljše materialne in kadrovske pogoje.

Štrukelj: Nesprejemljivost zaostritev standardov in normativov

Na razmere, v katerih delujejo učitelji, je spomnil tudi glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije Branimir Štrukelj. Kot je dejal, je Slovenija trenutno eden najprimernejših krajev v Evropi za pogovor o krizi in položaju učiteljev v krizi. Ob tem je omenil grožnjo Evrope, kaj vse moramo narediti, da se bo razpoloženje finančnih trgov do naše države izboljšalo. EU po Štrukljevih besedah krizo rešuje na račun socialne države in kakovosti življenja ljudi.

Kot je spomnil Štrukelj, je prejšnja oblast "jedro ukrepov osredotočila na varčevanje v znanosti, izobraževanju in kulturi". Znova je poudaril nesprejemljivost zaostritev standardov in normativov ter dodatne pedagoške obveznosti za učitelje, kar bi po njegovih besedah pripeljalo do odpuščanja učiteljev.

"Kriza je zgolj izgovor za odpravljanje pravic, zato se je slovensko učiteljstvo postavilo na samo konico odpora proti reformam," je dejal Štrukelj in spomnil na izpeljano stavko. Po njegovih besedah brez učiteljev, ki se morajo v vsej Evropi postaviti na čelo bojev za socialno državo, tega boja ni mogoče dobiti.

Na seminarju so sicer poudarili tudi pomen javnega izobraževanja in njegove brezplačne dostopnosti. Kot je bilo slišati, je izobraževanje več kot le usposabljanje za trg dela, izobraževanje namreč pomeni tudi prenos nacionalnih tradicij, kulture in demokracije ter tako oblikuje posameznikovo osebnost.