Medtem ko je ustavno sodišče marca letos odločilo, da mora Zavod za invalidsko in pokojninsko zavarovanje Slovenije (ZPIZ) zaradi protiustavnega znižanja pokojnin, ki ga je več kot 26.000 upokojencem prinesel lanskoletni Zujf, vsem prizadetim izdati nove odločbe in jim prihodnje pokojnine vrniti na raven pred uveljavitvijo Zujfa, se je vlada odločila storjeno krivico za nazaj popravljati z zakonom po hitrem postopku. Pri tem predlaga, da bi junija vsem prizadetim upokojencem nakazali 20 odstotkov premalo izplačanih pokojnin, maja 2014 pa še preostalo razliko, pri čemer noben upokojenec ne bi bil upravičen do zamudnih obresti. To bi državni proračun letos obremenilo za 5,4 milijona evrov, naslednje leto pa za 22,8 milijona evrov. Kot je na včerajšnji obravnavi zakona na matičnem parlamentarnem odboru za delo, družino, socialne zadeve in invalide (ta je predlog podprl brez vsakršne razprave in brez glasu proti) povedala tudi pristojna ministrica Anja Kopač Mrak, bi bilo zaradi javnofinančne situacije v državi takojšnje enkratno izplačilo premalo izplačane razlike za proračun prevelik zalogaj.

Pravna zagata

Vlada sicer s predlaganim zakonom stopa naproti tistim oškodovanim upokojencem, ki niso izpodbijali odločbe o znižanju pokojnine na sodišču in tako nimajo zakonske podlage, da bi zahtevali izplačilo razlike do »polne« pokojnine tudi za nazaj. Toda hkrati 8000 upokojencem, ki so sprožili sodne postopke na delovnem in socialnem sodišču, v predlaganem zakonu zanika pravico do takojšnjega izplačila dolga skupaj z zamudnimi obresti.

Med tožečimi in tistimi, ki se niso odločili za pritožbo zoper znižanje pokojnine, je namreč s pravnega vidika nastala pomembna razlika. Medtem ko so pri slednjih odločbe ZPIZ o znižanju pokojnin postale pravnomočne in jim zato niti ustavno sodišče ni moglo zagotoviti povračila premalo plačane pokojnine za nazaj (odločilo je lahko le za naprej), odločbe tožečih niso nikoli postale pravnomočne. Da bo glede na odločitev ustavnega sodišča tudi delovno in socialno sodišče odločilo v prid tožnikov, ne dvomi niti vlada. To pa bo po besedah pravnega zastopnika nekaterih tožečih upokojencev Dina Bauka pomenilo, da so vsi premalo izplačani zneski pokojnin v plačilo tožečim strankam zapadli že v preteklih mesecih, zato jim bodo pripadale tudi zamudne obresti. Ter poplačilo sodnih stroškov, vse skupaj takoj.

Nemoč zakona

V predlaganem besedilu vlada vsem upokojencem odreka pravico do plačila zamudnih obresti, prav tako pa za vse upokojence brez izjeme uveljavlja poplačilo premalo izplačanih pokojnin v dveh obrokih. S tem je želela zagotoviti enako obravnavo vseh upokojencev, toda dejstvo je, da bodo upokojenci, ki so se na znižanje pokojnine pritožili, ne glede na predlagani zakon s ponovno tožbo lahko zahtevali takojšnje izplačilo zapadlih obveznosti države z zamudnimi obrestmi vred, pravi Bauk. »Vlada z novim zakonom ne more posegati v postopke, ki so že v teku, ker bi to pomenilo retroaktivno poseganje za nazaj. Ko nekaj že zapade v plačilo, še posebno, če je to dolžna plačati država, ta ne more s svojim zakonom spreminjati pogojev plačila za nazaj. Zato bo od vsakega posameznega upokojenca odvisno, ali bo počakal na maj 2014 ali pa bo ves znesek z obrestmi vred zahteval že prej,« meni Bauk.